ARN, CPH og OSL hva blir sluttstatistikken for 2007?

Ingen her inne som setter lit til Kobros utalelse om oversjøiske ruter?

Vet ikke hva Kobro har sagt, men OSL har ved flere anledninger bekreftet at de er, og har vært, i kontakt med selskaper som vurderer intercont. fra OSL.

Beslutningene sitter tydeligvis langt inne.... Men, jeg er optimist og samtidig overbevist om at det ikke er lenge til vi ser nye oversjøiske ruter fra OSL, både øst- og vestover.

OSLs vekst er vel avhengig av hvor fornøyd DY blir med RYG og om de eventuelt vil fokusere veksten sin der. På RYG kan de vel velge å vrake i slots, mens det på OSL er forholdsvis fullt til tider.

Ingen her inne som setter lit til Kobros utalelse om oversjøiske ruter?

Du mener han Jo "trafikken-går-som-"normalt"" Kobro:p

Vel hvis den veksten de snakker om stemmer så bør noen få ut fingern og speede opp T2 prosessen

Vel Someone, OSL har satt opp sin internprognose for veksten de nærmeste årene til 7% per år. Dette tallet vil gi ved utgangen av 2011 gi et passasjerantall på nær 25 millioner og med det vil OSL måtte trøkke gjennom 6 millioner passasjerer mer i eksisterende terminal som da er under ombygging. Dette kommer virkelige til å bli intimt :)

Mitt inntrykk er at Kobro og OSL virker å tro at nye ruter kommer av seg selv og at de er alt for defensive sammenlignet med f eks CPH. Det virker på meg som de tror de er så veldig attraktive og at det bare er et tidsspørsmål før nye selskaper kommer. Men de burde jo få med seg at slik er det ikke. Tvertimot. Lurer på om de kan ha latt seg blende litt av den kraftige veksten i det siste, som jo først og fremst er et resultat av Norwegians voldsomme vekst.

Litt enig med overstående. Sendte en mail til Kobro for en tid tilbake og hørte hva OSL gjorde ift interkont, spesielt når både ARN, CPH og HEL lanserer nye destinasjoner. Svaret jeg fikk var at dette ikke er opp til OSL å gjøre noe med men hvert enkelt selskap..

Nå skal vi kanskje ikke legge alt for mye i svaret, da jeg antar at Kobro ikke bruker dagene sine på å svare utfyllende på mail fra flyfreaks, men hadde kanskje heller forventet noe mer som f.eks.: "OSL jobber kontinuerlig med å tiltrekke nye selskaper og nye destinasjoner...".

uppercut, de har jo ikke mer plass igjen på OSL - hvorfor jobbe med den saken? ;)

Nå ja, OSL hadde vel klart å fått plass til en stor flyvemaskin noen dager i uken dersom et selskap hadde kommet og ønsket seg å fly fra Oslo til en oversjøisk destinasjon?;) Tror nok det ja...

Dessuten kommer det jo stadig nye ruter fra OSL, Adria og JAT nå senest og SK og DY legger jo stadig på seg.

Skremmende korrekt LN-KGL! Sendte en ny mail i dag (under annet navn/mail) og fikk følgende svar umiddelbart: "Det er for tiden fullt på OSL. Nye selskap og ruter henviser vi videre til Oslo Sør, som også er distriktspolitisk korrekt av oss å gjøre... Forøvrig så er vi fast bestemt på at vi også i 2008 skal befeste stillingen som den flyplassen i Norden med flest feederruter til ARN og CPH!":lol::nor

Neida, skal ikke tulle for mye..mao ikke et reelt svar fra OSL. De gjør sikkert en ok jobb der oppe og noe kommer nok til å skje før eller siden.

Last edited:
Skremmende korrekt LN-KGL! Sendte en ny mail i dag (under annet navn/mail) og fikk følgende svar umiddelbart: "Det er for tiden fullt på OSL. Nye selskap og ruter henviser vi videre til Oslo Sør, som også er distriktspolitisk korrekt av oss å gjøre... Forøvrig så er vi fast bestemt på at vi også i 2008 skal befeste stillingen som den flyplassen i Norden med flest feederruter til ARN og CPH!":lol::nor

Neida, de gjør sikkert en ok jobb der oppe og noe kommer nok til å skje før eller siden.

Er dette noe du finner på ? Eller er det virkelig et svar fra OSL ? :lol:

Beklager. Siste "svar" jeg postet ang at det var fullt er ikke reelt. Bare morsomheter fra min side.

Så er ARN og CPH klar med årsstatistiken for 2008.

CPH december 2007: 1.472.690 +3,2%

Stigning i antal pax: 45.122

CPH 2007: 21.409.526 +2,5%

Stigning i antal pax: 532.030

Samlet må det konkluderes at 2007 har været et relativt svært år for CPH. Strejker og Q400 problemer har påvirket trafikken i negativ retning, men det er trods alt positivt at de sidste måneder af året har udvist en tendens i positiv retning samtidig med at 2008 ser nogenlunde lovende ud hvad angår udbygning af den nuværende trafik.

ARN december 2007: 1.315.054 +4,2%

Stigning i antal pax: 52.717

ARN 2007: 17.913.079 +2,1%

Stigning i antal pax: 373.689

ARN startede året ganske svagt, men har i sidste halvdel af 2007 fået vendt udviklingen og viser nu ganske pæn udvikling - specielt i den international trafik.

Hubro-tallene kommer vel ikke før tidligst den tiende - og en god indikator på dagen er å sjekke når Norwegian slipper sine månedstall (tidspunktet for DY er 10. januar kl. 08.00).

Men hvis du vil ha en preview på årstallet til OSL Tommy777, så sjekk prognosen på denne siden http://www.plane-spotter.com/Airports/index.htm - jeg tror den er dead on og månedstallet for OSL blir ut fra dette da 1,25 mill.

Last edited:
Så er ARN og CPH klar med årsstatistiken for 2008.

ARN startede året ganske svagt, men har i sidste halvdel af 2007 fået vendt udviklingen og viser nu ganske pæn udvikling - specielt i den international trafik.

Ja, första halvårets kräftgång med strejker och annat gjorde 2007 till ett mediokert år. Men som sagt, utrikestrafiken gick i alla fall bra. I synnerhet utrikestrafiken till övriga världen hade ett strålande år. Plus 16 procent eller en ökning med 220 000 till totalt 1,6 miljoner passagerare.

Hoppas utrikesflyget kan fortsätta starkt 2008 och väga upp ett minskande inrikesresande.

Ser at jeg traff ganske blink ved gjetningen min på første post ved både ARN og CPH:D

Så er spørsmålet om jeg traff like bra med OSL:8:

Back