ARJ21 (aka. DC9-look alike) rollout

En design vi fortsatt kan like...og som vil gjøre seg godt i mange år. Gutta fra California kunne designe fly i sin tid...
 
Boeing skal være støyende i cockpit grunnet vinduenes utforming. Aner ikke hva det dreide seg om for det husker jeg ikke. Men de hadde visstnok ikke klart å endre dette da de lagde nye 737 (NG). Dette gjaldt 737, men cockpitvinduenes utforming ser da virkelig like ut for de fleste boingboingflyene.

Comments fra teknikere eller andre med innsikt?
 
1: Kjekt å se at designet fra Douglas og gutta lever videre! :)

2: Er vel liten forskjell mellom nesa på en NG og en CG egentlig,
de har flyttet på Pitotrørene (og AOA og TAT), og de siste NG'ene
har fått vortex generatorer foran ruta, noe som visstnok virker rimelig
bra - i følge en venn som flyr RRA/B en gang i blant.
Ellers TROR jeg ikke at det er noen store endringer - BSSW er jo dyptgående
interessert i disse flyene (forstår ikke hvorfor.. :p ), noen tips?
 
1: Kjekt å se at designet fra Douglas og gutta lever videre! :)

2: Er vel liten forskjell mellom nesa på en NG og en CG egentlig,
de har flyttet på Pitotrørene (og AOA og TAT), og de siste NG'ene
har fått vortex generatorer foran ruta, noe som visstnok virker rimelig
bra - i følge en venn som flyr RRA/B en gang i blant.
Ellers TROR jeg ikke at det er noen store endringer - BSSW er jo dyptgående
interessert i disse flyene (forstår ikke hvorfor.. :p ), noen tips?

Akkurat design er ikke det jeg er mest interessert i, men kan ikke si å huske at det er noe forskjell på CL og NG utenom de tingene du har nevnt. Kanskje tripple-seven vet noe mer? Du kan jo også sjekke SRMen vet du.

Interessen min er mer teknisk enn design. Synes at MDen er noe tyngre enn strengt tatt nødvendig. Dessuten er det vel ikke særlig økonomisk å ha en MD inne på base ca en gang i året, mens CL er kun inne hver 18 mnd og NGen hver 24 mnd.
 
Synes at MDen er noe tyngre enn strengt tatt nødvendig. Dessuten er det vel ikke særlig økonomisk å ha en MD inne på base ca en gang i året, mens CL er kun inne hver 18 mnd og NGen hver 24 mnd.
Hvorfor begynner du å slenge drit om MD'en uten at den er nevnt i det hele tatt??!
Den er jo uansett LANGT bedre enn papirflyet B737....!:angry:
 
Jeg er selv en Douglas fantast. Likevel må jeg spørre om hvofor 737 NG klassifiseres som "papirfly" ??
Ja, jeg har hørt folk omtale 737 som "pretty sluggish as far as control yoke inputs go" Likevel, 737 som sådan har jo solgt som bare f..n. Er Boeing så mye bedre til å selge ? Med eksisterende salgstall har jeg vanskelig for å tro at dagens flyselskap kan betraktes som lamme.......................Det må jo med andre ord være en grunn til at denne twin jetten har solgt så godt som den har.................................
 
Last edited:
Jeg er selv en Douglas fantast. Likevel må jeg spørre om hvofor 737 NG klassifiseres som "papirfly" ??

Flyet er tynt som papir. står du på flykroppen til en 737 så gir det litt etter. Sånn er det ikke på MD, der er det brukt tykkere plater. Sånn sett så virker MD mye mer solid!!
 
Amen!

Du kan miste en Maglight på vingen til en MD80, Maglight'en slutter å lyse - ikke ett merke på vingen..
Mister du en Maglight på en 737, må du skifte skin..

Meldingen min til BSSW er også litt intern humor, da vi alltid pleier å krangle 737 VS MD80.. :)
 
Likevel, 737 som sådan har jo solgt som bare f..n. Er Boeing så mye bedre til å selge ? Med eksisterende salgstall har jeg vanskelig for å tro at dagens flyselskap kan betraktes som lamme.......................Det må jo med andre ord være en grunn til at denne twin jetten har solgt så godt som den har.................................

Har du noe respons til denne da Speedbird?

Og jeg mener at 737en er best :) og ikke den "greia" som pleier å stå i spor 2 hos STS på OSL :D
 
737'ern er billig, MD80 var dyr.
Man må betale for design, kvalitet og performance!

Dessverre styres de fleste flyselskaper av blårussen,
i stedet for genuine flyenthusiaster, og da tenkes
det på kortsiktig gevinnst, i stedet for de estetiske verdier.
 
Dessverre styres de fleste flyselskaper av blårussen,
i stedet for genuine flyenthusiaster, og da tenkes
det på kortsiktig gevinnst, i stedet for de estetiske verdier.

Jeg er redd at estetiske verdier alene nok ikke klarer å bidra til lønnsom drift, noe som er en forutsetning for at selskapet skal vare utover noen dager/måneder....;)
 
Nå høres du ikke ut som en ekte flyenthusiast!!
Dette er mye av grunnen til jeg liker SAS,
ikke "enhetsflåte" men en samling av mange ulike flytyper,
slik at det er mye ulikt å jobbe med, og ikke minst - fotografere!
Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle selskap fløy rundt med
737, med hvit base - og en eller to striper i rødt eller blått baover skroget...?
 
Tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle selskap fløy rundt med
737, med hvit base - og en eller to striper i rødt eller blått baover skroget...?

Nå blander/roter du sammen flydesign og branding... to vidt forskjellige ting;)
 
Ja, ja, JA!
Jeg vet at jeg roter litt nå, men alle forstår hvor jeg vil..
Er blind av kjærlighet til MD80'en.. ^_^
 
Det er jo sant det....kjærlighet gjør blind :D

737, med hvit base - og en eller to striper i rødt eller blått baover skroget...?

Med andre ord så likte du ikke paint schemet til Ford på deres 2 B737-705?
 
Back
Top