APU vs GPU, oppstart på stand.

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
APU vs GPU, oppstart på stand.

På OSL foretar oppstart av flymotorer ute på dedikerte startpunkter. Hvis GPU er tilkoblet kan flymotorene startes uten APU. Er det miljøgevinst/fuelbesparende å foreta oppstart på stand mens GPU er tilkoblet flyet, da slipper man å starte APU i det hele tatt?

Re: APU vs GPU, oppstart på stand.

Det vil alltid være en miljøgevinst og fuelbesparende å bruke GPU mens man står på gate, i stedenfor å bruke APU. Noen fly (da mindre flytyper), bruker strøm for å starte motorene på gate, mens andre (større fly) trenger å sette i gang APU'en for å kunne starte. Det hender en sjelden gang at APU'en er delvis, og at man dermed MÅ starte motor 1 på gate, kun ved bruk av GPU. Men som regel er luftstart løsninga når APU'en er gåen. Da brukes strøm og lufttrykk for å starte motor 1 på gate.

Vet ikke om dette var godt nok svar på spørsmålet ditt, men håper at noe av det var til hjelp;)

Kort og greit, kun oppstart på stand uten bruk av APU i det hele tatt..bare GPU er hva jeg mener.

Last edited:

Fly med jetmotorer kan ikke starte uten APU/ASU.

Du bruker ikke GPU til å starte en jetmotor. Hvis APU (Auxillery Power unit som sitter i halen) ikke virker, må man ha en ASU (Air Starter Unit) som kobles til flyet under buken og blåser trukkluft som igjen starter flymotoren. Dette må gjøres på gate mens flyet fortsatt er tilkoblet bakkestrøm (GPU)

Du bruker ikke GPU til å starte en jetmotor.

Bare for å flisespikke litt, så er turboprop også jetmotor :) WF har ikke APU i 100 og 300-maskinene og starter med GPU, alternativt er det mulig med batteristart hvis nødvendig.

Og for å flisespikke enda litt til, så finnes det mange mindre jetmotorer som starter med elektrisk startmotor og GPU.

Her en Citation:

Citation engine start

Last edited:

Og for å flise-flise-flisespikke enda litt mer, så starter til og med fly som er ganske så mye større enn en liten Cessna Citation også alle sine fire jetmotorer med strøm, enten fra GPU, fra APU.

Flyet jeg snakker om, er Avro RJ.

Og for å flise-flise-flisespikke enda litt mer, så starter til og med fly som er ganske så mye større enn en liten Cessna Citation også alle sine fire jetmotorer med strøm, enten fra GPU, fra APU.

Du mener, den starter alle sine 5 APUer ved hjelp av strøm?:stir:p

Så, om jeg tar deg på ordet er det slik at når Avro RJ starter med APU, er det ikke med generert trykkluft, men strøm?

(Btw moderatorer.. er ikke dette en "teknisk" diskusjon?)

Bare for å flisespikke litt, så er turboprop også jetmotor :) WF har ikke APU i 100 og 300-maskinene og starter med GPU, alternativt er det mulig med batteristart hvis nødvendig.

Bare for å flisespikke enda mere siden vi alt har begynt!;) WF har 1 stk 300 maskin med APU, LN-WFD. Men den brukes ikke ved oppstart, bare til oppvarming av kabinen siden den ikke har innebygget ground heater.:up:

Så, om jeg tar deg på ordet er det slik at når Avro RJ starter med APU, er det ikke med generert trykkluft, men strøm?

(Btw moderatorer.. er ikke dette en "teknisk" diskusjon?)

Det stemmer. Det sitter en elektrisk startmotor i alle motorene.

Det fine med disse starterne er at de også virker som generator når startsekvensen er over. (2 fluer?)

Hva slags overføring/gear er det snakk om her ? (hadde jo Dyna/Starter på en båtmotor engang i tiden)

Bare for å flisespikke enda mere siden vi alt har begynt!;) WF har 1 stk 300 maskin med APU, LN-WFD. Men den brukes ikke ved oppstart, bare til oppvarming av kabinen siden den ikke har innebygget ground heater.:up:

Og at WF ikke benytter den ved oppstart betyr ikke at den ikke kan benyttes til oppstart, siden det er fullt mulig å dra nytte av generatoren til APUen på Dashen og :)

Dette må være en start ved hjelp av APU :

IMG_9082-2x3_resize-txt.jpg

LN-RRG TOS/ENTC 13.11.2009 13:08:29 (Svalbardflyet, en time forsinket fredag den 13 ......)

Last edited:

Fin den der, kan tenke meg sen "tening" i forhold til fuel on. Har sett det noen ganger på DC-9 (MD)

Back