baselutvann
ScanFlyer Gold
Åpning av flydører i luften mulig? (splittet fra "CO: forsøkte åpne flydør...)
Hva er sjansen for at man klarer å åpne en dør i lufta ?
Hva er sjansen for at man klarer å åpne en dør i lufta ?
Spørsmål, da spesielt rettet mot Boeing-piloter, siden jeg har funnet et diagram for Airbus.
(Innser at denne burde høre litt mer til i flyteknisk, men tråden var nå her...)
Er det strengt tatt teoretisk mulig å åpne dørene nær bakken?
Går trykkforskjellen linært mot null ved landing, sånn at det er teoretisk mulig å åpne dørene i si, under 1000 ft?
Eller vil kabintrykket konstant være høyere inntil flyet er på bakken (ref Airbus-diagrammet jeg gravde frem på nettet under)
![]()
Leste på en "besserwisser"-side at man skal kunne klare å åpne dørene hvis trykkforskjellen er under 1psi, noen tanker om dette?
Rent teoretisk? Øyh, bare å depressurize og så åpne hva du vil. Trenger verken muskler eller hydraulikk til det. Under trykk vil jeg like å se hva du klarer selv med nevnte hjelpemidler.
Dog får man ikke (depressurized) åpnet utover-dører særlig langt pga luftstrømmen langs skroget.
Ble for ca 35 år siden fortalt at dette gikk an. Av en tekniker som hadde vært med på å teste smoke-evac på DC-8. De laget kunstig røyk i kabinen og åpnet først en dør bak (på gløtt, pga nevnte luftstrøm) og så en dør foran. Han ble overrasket over at det ikke gikk an å få den særlig langt utover. Glippen var sånn ca et par håndsbredder.
Den prosedyren trakk røyken helt fint ut. Husker selvsagt ikke alle detaljer etter så lang tid, men ville bare si fra her så dere slapp å teoretisere mer (selv om det forsåvidt er en fin og underholdende sport).
Alle skrekkhistorier om full pax som røsket i et dørhåndtak og dermed satte flysikkerheten og mange liv i stor fare, går også inn under denne kategori. Ehr sååå d***a lei av å høre om disse.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.