Antarktis - dagstur på natten

Re: Antarktis - dagstur på natten

Fantastisk bra!! Utrolig spennende lesing. Tusen takk!!!
Og som Fnate sier, hva kommer du til å finne på i 2025 :)
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Herlighet altså. Jeg får seriøst tårer i øynene. Dette er så kult
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Fantastisk bra!! Utrolig spennende lesing. Tusen takk!!!
Og som Fnate sier, hva kommer du til å finne på i 2025 :)

Vurderer å gå på ski over Grønland.

(Starte fra Nybrua og gå helt til Harald Hårdrådes plass. Med pitstopp på Lompa.
Får høre med Tristar om veivalget. Det står jo i fjellvettreglene at man skal spørre kjentfolk før man legger ut på lange turer. Og han er vel kjent i villmarka der.)
 
Last edited:
Re: Antarktis - dagstur på natten

Det var turen sin det. Takk for en godrapport


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Her snakker vi trip report!

TQY er vel mange her kjent med, om det er maskinen DY leaset i en relativt lang periode. Den gang med litt finere lakk :D

Denne har faktisk vært i Boeing sitt eie også? Hva er historien bak det?
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Denne har faktisk vært i Boeing sitt eie også? Hva er historien bak det?

Som endel av å selge 777 til Singapore Airlines, måtte Boeing kjøpe A340-300 flåten på 17 maskiner fra dem.
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Vurderer å gå på ski over Grønland.

(Starte fra Nybrua og gå helt til Harald Hårdrådes plass. Med pitstopp på Lompa.
Får høre med Tristar om veivalget. Det står jo i fjellvettreglene at man skal spørre kjentfolk før man legger ut på lange turer. Og han er vel kjent i villmarka der.)


Godkjent ruteforslag! Og ikke for lange avstander mellom vannhullene. Har faktisk gått på ski over Grønland en sommerdag i 2004. Da bolaget flyttet hovedkontoret fra Breigata til Barcode[emoji16]
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Sikke en fornøjelig og livsglad tripreport! Takk! Og om lidt så vil det halve af Forum spekulere som gale på, hvordan de kommer til Antarktis ……..
på bonuspoint ;)!
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

DEL 5: Vinden øker på

Stemningen i partyteltet var blitt riktig så trivelig da nyheten kom om at hjemreisen dessverre måtte fremskyndes. Det var den tidligere omtalte sidevinden som begynte å tilta i styrke. Og det sågar med noen lumske kastevinder innimellom. Så vi fikk ganske enkelt beskjed om at flyet går om ca 40 minutter, på tide å bryte opp.

Tanken på kanskje å bli sittende værfast på en fjong base i Antarktis flere dager med ubegrenset champagne og danseglade blondiner er jo….vel…jo, det hadde jo vært… eh.. synd.
«Sikker på at det ikke allerede blåser litt for mye til å ta av?»
«Neida, det går bra nå! Ingen fare!» Så fint.

Som sagt, jeg digger WFA airport. Bil til flytrappen og rett ombord. Nix innsjekk, nix jækla sikkerhetskontroll, frivillig passkontroll, nix kø noe sted. Hyggelige folk og bare velvilje hele veien. Ett minutt fra bilen til flysetet.

Mens vi var ute på tur hadde 340’en blitt tappet for 10 tonn drivstoff. Den blir brukt som tankfly også. Generatorene på basen er kjøpt med tanke på dette og går på JET-A1. Basen holder riktignok på å gå mer og mer over til solcellepaneler for kraftproduksjon, men enn så lenge må de ha drivstoff også.
Dette er en av grunnene til at de bruker A340, den kan tappe av 10 tonn drivstoff og fremdeles ha igjen nok på tankene for returen til Cape Town. Snedig.

Det var også losset fire tonn med forsyninger til basen, så take-off vekt var nede på 174 tonn.
Svært ofte blir fordommer bare bekreftet. Jeg har bestandig, og med en viss riktighet, ment at A340-300 er treg. Et flott fly, men har man det travelt med å komme seg opp og frem bør man se seg om etter alternativ transport. For å understreke dette brukte vi laaang bane ut fra Cape Town og en halvtime til 36.000 fot. Men av og til må fordommene revurderes. Og akkurat denne måtte jeg kontrollregne før jeg helt klarte å ta det inn over meg: Med lav vekt og max power er A340 forbausende kjapp! Ja, du leste riktig.

Dette er jo en maskin som normalt går på lange ruter med mye folk og last og dermed som oftest har høy startvekt. I tillegg brukes bestandig såkalt «flex-power», dvs redusert motorkraft for å redusere slitasje. Summen av dette er treegt. Men nu jäklar! Lett fly og nix flex. Dvs 100% power. For å sammenligne: En Concorde har et forhold vekt/motorkraft på 2,75. De fleste nyere jetfly ligger mellom 3,5 og 3,85. Ut fra WFA lå vi på 2,95. Jepp.

Det er ingen push-back, ingen taksekø og ingen andre i luften når du skal ut fra WFA. Nevnte jeg at jeg digger den flyplassen?
Her er det bare å starte opp, takse snaue 100 meter og så gi bånn gass. Dog uten å stoppe opp.på baneenden, da blåser man bort for mye av overflaten.
Jeg filmet hele take-off’en og nesa løfter mellom 900 og 1000 meter. Det måtte jeg også dobbeltsjekke, men det stemmer. Definitivt ny rekord med 340! Og jækla artig å ha vært med på.
Mat, drikke og service på returen var minst like bra som på de to første turene. Nå var kabin besetningen blitt litt kjent med oss også, så spørsmålet var ofte «the usual vine, Sir?» Ja takk. Det gir en ekstra kul privatflyfølelse når flyvertinnen kommer med vinflasken og spør om det bare er å helle på. Oh yes.

Vi hadde forresten en utrolig fin type som kabinsjef, Manley. Besetningen hadde for anledningen blitt utstyrt med spesielle, ganske flotte vinteruniformer og Manley arrangerte rene catwalken gjennom kabinen i vinterfrakk og pelslue.
Sikkert gøy for besetningen også, snaue 30 lettstelte passasjerer på et fly med plass til 270. God stemning ombord, alle gikk rundt og pratet med alle.

PS: En detalj jeg glemte å nevne om turen på vei ned: En time før ankomst må alle skifte til polar-klærne man har medbrakt. Dette har to grunner, den ene er at da slipper man alt styret etter landing, den andre at dersom man skulle få en evakuering på bakken er det greit å ikke gå ut i tøfler, shorts og t-skjorte. For at det ikke skal bli altfor varmt settes temperaturen i kabinen ned til ca 15 grader. På vei hjem var det stort sett bare å skifte med en gang vi var i luften.

Så var det bare sjarmøretappen igjen inn til Cape Town som vi fikk i ettermiddagssolen på høyre side. En virkelig flott by, men den har som resten av landet sine mørke skyggesider. ANC har dessverre hatt altfor mye nepotisme og korrupsjon. Det som virkelig kunne vært Afrikas perle har blitt et ganske uggent sted med kriminalitet, skit og fattigdom. Der også.

Takk for turen. Det er sikkert noen spørsmål, jeg skal svare så godt jeg kan. Jeg er på fly de neste 24 timene, så legger stort sett vekk telefonen frem til Gardermoen.
 

Attachments

  • IMG_3779.jpeg
    IMG_3779.jpeg
    975.3 KB · Views: 267
  • IMG_3780.jpeg
    IMG_3780.jpeg
    746.9 KB · Views: 269
  • IMG_3781.jpeg
    IMG_3781.jpeg
    790.5 KB · Views: 268
  • IMG_3782.jpg
    IMG_3782.jpg
    90.7 KB · Views: 264
  • IMG_3783.jpeg
    IMG_3783.jpeg
    915.1 KB · Views: 262
  • IMG_3785.jpg
    IMG_3785.jpg
    143.4 KB · Views: 130
  • IMG_3786.jpeg
    IMG_3786.jpeg
    466.9 KB · Views: 101
  • IMG_3787.jpeg
    IMG_3787.jpeg
    742.6 KB · Views: 98
  • IMG_3788.jpeg
    IMG_3788.jpeg
    791.6 KB · Views: 99
  • IMG_3789.jpeg
    IMG_3789.jpeg
    732.9 KB · Views: 99
Last edited:
Re: Antarktis - dagstur på natten

Sikke en fornøjelig og livsglad tripreport! Takk! Og om lidt så vil det halve af Forum spekulere som gale på, hvordan de kommer til Antarktis ……..
på bonuspoint ;)!

Takk! Og you nailed it, girl! Du skal se de må til med en lounge der nede også når Flyprat-folket kommer viftende med diamantene..!
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Takk for fantastisk rapport. 13-åringen lurer på aldersgrensen for en sånn tur? Jeg lurer på om Vikinglottoen går inn i kveld.
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Åfyttigrisen da - det der så skikkelig fett ut. Fantastisk tur og fantastisk at du deler.

Mulig du skrev det, men hva var temperaturen der når dere endelig kom dit? Og hva er flytiden fra CPT?
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Takk for fantastisk rapport. 13-åringen lurer på aldersgrensen for en sånn tur? Jeg lurer på om Vikinglottoen går inn i kveld.

Takker! Gode nyheter for 13-åringen, dårlige nyheter for pappaens bankkonto: aldersgrensen er 10 år.
Og nei, Vikinglottoen går ikke inn i dag heller. I hvert fall ikke langt nok inn.
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Åfyttigrisen da - det der så skikkelig fett ut. Fantastisk tur og fantastisk at du deler.

Mulig du skrev det, men hva var temperaturen der når dere endelig kom dit? Og hva er flytiden fra CPT?

Takker! De må ha -6 eller lavere. Det var -7 da vi landet. Vindkjøingsfaktoren har også en del å si.

Flytid 5:16 ned, 5:11 opp.
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Helt nyyyydelig og fenomenalt, Knut. For et eventyr. Hva skal toppe dette til neste år da tru??
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

150K bare for å få kjørt en bil fra Drammen/Solbergelva!!
Det var jo en Arctic Trucks (AT)bil det der. De er muligens største leverandør av biler til et helt kontinent. I januar leste jeg et Australsk offroad blad på Bali, der stod det litt om AT og at de hadde egen mekanikker på Sørpolen på sommeren.
Vi for håpe på et par år med en ny pandemi, så reisekassen blir overfylt, skal jeg ha råd til noe sånt. Men det er vel billigere alternativer for å komme seg til Antarktis, Hurtigruten F.eks.
Når du først er i Cape Town, så er det ikke så langt til St Helena. Der er det heller ingen flypratere som har landet.
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Tusen takk for en glimrende rapport med flotte bilder! Dæven, nesten like kjapp som Concorde, det trodde jeg ikke! Husker Concorden sparket fra en del, vi hadde vel ikke cargo fra OSL den gangen.
God tur videre!
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Når du først er i Cape Town, så er det ikke så langt til St Helena. Der er det heller ingen flypratere som har landet.

Tenkte faktisk på det, men de flyr bare én tur i uken. Og da blir det litt vél lenge på øya hvis man ikke bare skal snu i døra.
 
Re: Antarktis - dagstur på natten

Tusen takk for en glimrende rapport med flotte bilder! Dæven, nesten like kjapp som Concorde, det trodde jeg ikke! Husker Concorden sparket fra en del, vi hadde vel ikke cargo fra OSL den gangen.
God tur videre!

Dere var nok kjappere. Det forholdstallet er på maksvekt, noe de som oftest hadde.

Men en 340 i luften på drøye 1000 meter var bare helt utrolig! Riktignok litt nedoverbakke og motvind, men husk at isoverflaten har høyere motstand enn asfalt/betong. Så ja, imponerende.
 
Last edited:
Back
Top