Antall nødutganger på B767?

roy

ScanFlyer Blue
Antall nødutganger på B767?

Hvor mange nødutganger er det på en boeing 767 ?

Ser på mange bilder det ser ut til at det er bare 3 dører på hver side äv flyet. Jeg mener da alle dører inkl stort og smått. Stemmer dette? Synest 6 dører er litt lite når en 737-400 og -800 har 8 totalt..

Re: B-767

ja ser på forskjellige sider nå på nett at antall dører varierer men at 767-200 har bare 6 dører inkl både main og wing exits.
Trodde det var regler for antall dører per passasjer. Mener å ha lest at EasyJet har 8 dører på A- 319 for de har hatt inn ekstra seter- - -

Braathens SAFE og Britannia fikk sine 767-200 levert med åtte utganger, fire dører og fire overwing, for å stappe inn flest mulig pax.

Hvor mange nødutganger er det på en boeing 767 ?

Ser på mange bilder det ser ut til at det er bare 3 dører på hver side äv flyet. Jeg mener da alle dører inkl stort og smått. Stemmer dette? Synest 6 dører er litt lite når en 737-400 og -800 har 8 totalt..

Nå er ikke 767-200ene så voldsomme som de ser ut som hvis man ikke kjører charterkonfigurasjon - Continental har 174 seter i sine, mens AA har kun 159 seter.

Kravet til antall dører er relatert til at flyet skal kunne evakueres på en spesifisert måte ila. et definert tidsrom.

757 flyr vel også rundt med et par forskjellige konfigurasjoner når de gjelder dører.

Nå er det også forskjell på dørene også. F.eks har både 320 og 321 8 utganger, men siden 4 av dørene på 320 er av den lille typen (over vingene) mens på 321 er de større kan dermed 321 ta flere passasjerer.

Itillegg til antall dører og størrelsen på dørene kommer også avstanden til nærmeste dør inn. Så jo lenger fly, jo flere dører kreves

Heisann!

...Nå er det også forskjell på dørene også. F.eks har både 320 og 321 8 utganger, men siden 4 av dørene på 320 er av den lille typen...

Someone...! Hva??? "lille" doerer...? Neida, det er nok mere teknisk enn dette...:p

Her kan dere lese hva FAR part 25 sier om noedutganger;

§ 25.807 Emergency exits.
(a) Type. For the purpose of this part, the types of exits are defined as follows:

(1) Type I. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 24 inches wide by 48 inches high, with corner radii not greater than eight inches.

(2) Type II. This type is a rectangular opening of not less than 20 inches wide by 44 inches high, with corner radii not greater than seven inches. Type II exits must be floor-level exits unless located over the wing, in which case they must not have a step-up inside the airplane of more than 10 inches nor a step-down outside the airplane of more than 17 inches.

(3) Type III. This type is a rectangular opening of not less than 20 inches wide by 36 inches high with corner radii not greater than seven inches, and with a step-up inside the airplane of not more than 20 inches. If the exit is located over the wing, the step-down outside the airplane may not exceed 27 inches.

(4) Type IV. This type is a rectangular opening of not less than 19 inches wide by 26 inches high, with corner radii not greater than 6.3 inches, located over the wing, with a step-up inside the airplane of not more than 29 inches and a step-down outside the airplane of not more than 36 inches.

(5) Ventral. This type is an exit from the passenger compartment through the pressure shell and the bottom fuselage skin. The dimensions and physical configuration of this type of exit must allow at least the same rate of egress as a Type I exit with the airplane in the normal ground attitude, with landing gear extended.

(6) Tailcone. This type is an aft exit from the passenger compartment through the pressure shell and through an openable cone of the fuselage aft of the pressure shell. The means of opening the tailcone must be simple and obvious and must employ a single operation.

(7) Type A. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 42 inches wide by 72 inches high, with corner radii not greater than seven inches.

(8) Type B. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 32 inches wide by 72 inches high, with corner radii not greater than six inches.

(9) Type C. This type is a floor-level exit with a rectangular opening of not less than 30 inches wide by 48 inches high, with corner radii not greater than 10 inches.

Dag

Re: Antall nødutganger på B767?

Enda et eksempel på en variant når det gjelder nødutganger ifht. "unormal konfigurasjon" er BAs A318 (som går i biz-konfig), den har bare fire nødutganger (over-wing exit mangler)

B737-800 har 9 nødutganger, og det tror jeg 400 har også, uten at jeg noengang har fløyet 400.

Nei, jeg har aldri fløyet 900, så hvor mange den har har jeg heller ikke oversikt over.

800 har 2 bak, 4 over vingen, 2 foran i kabinen og en i cockpit.

Aha - du teller med den ja, det var vel ikke med i de regnestykkene tidligere her.

Jepp, skal jeg først telle antall nødutganger, og svare på ett spm om hvor mange det er så forsøker jeg å svare korrekt ja. Kan jo selvfølgelig svare 3, og bare unnskylde meg med at jeg ikke gadd å telle med de 6 andre, men jeg synes liksom det blir litt feil :-)

Men er det kun høyre vindu som teller som nødutgang? Hvorfor ikke begge?

Back