• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Antall nødutganger på B767?

Re: Antall nødutganger på B767?

Ja. Hvorfor vet jeg ikke. Men det er i hvert fall bare høyre vindu som kan åpnes fra utsiden.

Aha. Skjønner. Vil det da si at alle nødutganger må kunne åpnes fra utsiden for at det kan regnes som en nødutgang?
 
Re: Antall nødutganger på B767?

I hvert fall på NG, akkurat nå er jeg usikker på CL. Alt for tidlig på morgenen ;)
 
Re: Antall nødutganger på B767?

Olav, da.... selvfølgelig visste du at de kan åpnes fra utsiden på classic også...:old
 
Re: Antall nødutganger på B767?

Olav, da.... selvfølgelig visste du at de kan åpnes fra utsiden på classic også...:old
:72:

Det kan jeg ikke huske at jeg har gjort noen gang, altså å fysisk åpne den utenifra. Grunnen til at jeg husket NGen var fordi at vi fikk beskjed om å plassere kneet inntil døren når vi skulle åpne den utenifra, på Skilled Mech-kurset. Hadde NG Skilled Mech-kurs ;)

Men du vet jo en ting eller 2 mer enn meg om både CL og NG ;);)
 
Re: Antall nødutganger på B767?

Enda et eksempel på en variant når det gjelder nødutganger ifht. "unormal konfigurasjon" er BAs A318 (som går i biz-konfig), den har bare fire nødutganger (over-wing exit mangler)

Overwing-nødutgang er på de to A318ene de, men et spesielt veggpanel på innsiden skjuler mekanismene. Med maks 32 passasjerer er det ikke behov mer enn fire utganger, men hvis BA skulle avvikle denne spesielle tjenesten ville det vært nesten umulig å finne kjøpere til disse A318ene hvis de ikke hadde overwing-nødutganger.

Her ser man relativt enkelt nødutgangene, men de er ikke merket som vanlig når det gjelder BA:
http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Airbus-A318-112-CJ/1615812/L/
http://www.airliners.net/photo/British-Airways/Airbus-A318-112-CJ/1687671/L/

Og dette er vel et klassisk bilde som viser hvordan det kan gjøres i Dash eller CRJ :)

Også ATR har en slik opp/ut-taket-nødutgang, men der er det også en eget tau som kan slenges ut til å hjelpe de nødstillte enklere ned på bakken.
 
Back
Top