Problemet er tilstanden av mange av de eks JK flyene...
Marked for brukte A321-200 er relativ robust. Dersom prisen stemmer, sa finner flyet et nytt hjem. Likevel tilbys det en god del rust-buckets i marked. Flyene, som har sapass darlig tilstand at det er naesten kriminelt a frakte pax med disse. Spanair er ikke den eneste versting her.
De som er involvert med a fa de to eks JK A320 over til SK vet jo hva jeg snakker om... Det koster meget dyrt a gjöre rent bord og bringe en fly, som har ikke fatt tilstrekkelig MX i mange ar, tilbake til en standard hvor den kan opereres med en höy driftsikkerhet.
Missforhold mellom salgsprisen for nye fly og salgsprisen for spare parts gjör sitt "arbeid" og skaper en stor motivasjon a scrappe fly ved C5/C5 eller 10y check. Det er ikke uten grunn at man na scrapper sa mange unge fly, men heller en direkte konsekvens av en stor over-supply av marked med nye fly som er egentlig ikke etterspurt av total-marked. Faller en av de store aktörer i India, sa ville scrap-alderen komme ned helt til 8ar for A320. Sykt, men slik er den virkeligheten som bransjen ma finne seg til rette.