Anotherone bites the dust: Spanair

"Fysikeren" nämner i sin posting 29-1-12 att SAS enligt sina räkenskaper äger två Spanair A320 och det ryktas att det är EC-KEC c/n 1183 och EC-KOX c/n 1383.

Læser netop, at SAS overfører de to A320 til flåden i CPH. Efter ombygning af kabine og galleys indsættes den i trafik i 3. kvartal. Endvidere tages tre MD80 tilbage, som dog sælges videre til et amerikansk selskab - højst sandsynligt Allegiant. Så lidt får SAS ud af konkursen i Spanair.
 
"Fysikeren" nämner i sin posting 29-1-12 att SAS enligt sina räkenskaper äger två Spanair A320 och det ryktas att det är EC-KEC c/n 1183 och EC-KOX c/n 1383.

Disse er begge ex-bmi maskiner (G-MIDW og G-MIDV)

Om det stemmer at de eies av SK, kan de da tas inn i trafikk?
 
Och i spåren efter Spanair-konkursen har SAS "fått" en DC-9-87 till , SE-DMM c/n 53208

MD87 EC-FFA (53209) is to be registered to SAS as SE-DMN & EC-KJE (49606) is to be restored to SAS as SE-DIF. - iflg European Airline Scene
 
Så det kommer inn en MD87 som skal settes inn i Traffik igjen da? :S

Malev DH8D HA-LQC (4062) was ferried from Budapest to Sandefjord on 23/2 on return to the lessor.

Skal denne inn til WIF med tiden eller? :)
 
Last edited:
Så det kommer inn en MD87 som skal settes inn i Traffik igjen da? :S

Det er mulig - men sannsynligvis vil den forbli parkert til den skal til Allegiant.

Malev DH8D HA-LQC (4062) was ferried from Budapest to Sandefjord on 23/2 on return to the lessor.

Skal denne inn til WIF med tiden eller? :)[/QUOTE]

Det skal den ihvertfall ikke. Det står tre stykker på Torp nå som avventer videre skjebne.
 
WIF kunne jo tatt inn 2-3 av de inn i flåten.

Men disse er vel ikke Q400 NextGen fly eller er jeg på vidda?
 
"Fysikeren" nämner i sin posting 29-1-12 att SAS enligt sina räkenskaper äger två Spanair A320 och det ryktas att det är EC-KEC c/n 1183 och EC-KOX c/n 1383.

Ifølge Skyliner skal disse nå ha blitt omregistrert til SE-RJE og RJF og ferget til SNN på lørdag
 
Her er det siste her, ja ...

Spanair. Further aircraft reregistered for SAS have been:
EC-FFH MD87 (53211) to SE-DMP
EC-FFI MD87 (53210) to SE-DMO
EC-FHD MD87 (53212) to SE-DMR
EC-FHK MD87 (53213) to SE-DMS
EC-KEC A320 (1183) to SE-RJE 24/2 & ferried Madrid - Shannon 25/2
EC-KOX A320 (1383) to SE-RJF 24/2 & ferried Barcelona - Shannon 25/2
 
Siteres fra "Aviación Digital" (SPANISH.CHINA.ORG.CN) : Quote/"SE NECESITARAN 40.000 PILOTOS EN CHINA EN LOS PROXIMOS AÑOS. Un mes después de la suspensión de pagos de la aerolínea española Spanair, Shen Wei, vicedirector general de Spring Airlines, una compañía aérea china, se embarcó con rumbo hacia España con la esperanza de contratar a pilotos con experiencia que hubieran perdido su trabajo"./Unquote

Kort sagt på norsk : om ønskelig, de fleste ledige europeiske piloter med erfaring kan finne jobb umiddelbart v/kinesiske flyselskaper som rekrutterer aktivt i alle farvann, hvorav nevnt her : hos SPANAIR.
 
Last edited:
Ser ut som det ikke bare er Spanair sine MDer som skal til huggern. I følge Skyliner er en av deres A321 (EC-HQZ) nå sendt til Brunthingthorp for å skrotes
 
http://www.aena-aeropuertos.es/csee/ccurl/325/871/03_Estadisticas_Marzo_2012.pdf

Litt interessant å se, at på tross av at Spanair hadde sin hovedbase på Barcelona, så er flyplassen passasjertall nærmest uanfektet av konkursen og viser hvor fint et marked klarer absorbere trafikken når et selskap går konkurs.
Så mens det spanske markedet i gjennomsnitt er ned 7% sist måned, pga landets økonomiske krise, så øker faktisk passasjertallet på BCN med 0,5% i forhold til i fjor, på tross av bortfallet en av de største aktørene. Riktig så spiser BCN kraftig av Girona, som som flyplass i seg selv så virker det ikke være noe savn etter Spanair
 
Nuvel, så var det det med å se seg blind på statistikken. Ser du på kolonnen helt til høyre hvor trafikken 2012 år til dato mot 2011 år til dato, så er Barcelona ned -16,4%, så jeg vil i høyeste grad si at det merkes i Barcelona at Spanair er borte. Derimot kan det se ut som ny tilvekst har kommet til som har stoppet trenden.
 
Litt interessant å se, at på tross av at Spanair hadde sin hovedbase på Barcelona, så er flyplassen passasjertall nærmest uanfektet av konkursen og viser hvor fint et marked klarer absorbere trafikken når et selskap går konkurs.

Om vi ser bort fra -AFGs kommentar (som sikkert er helt korrekt - jeg har ikke sjekket) så ville vel dette kjennetegnet et marked med stor overkapasitet. Da er det mindre problem om en aktør faller fra, men en situasjon med stor overkapasitet er neppe en løsning som vil kunne vedvare over tid og som neppe genererer de helt store overskuddene for aktørene.
 
Nuvel, så var det det med å se seg blind på statistikken. Ser du på kolonnen helt til høyre hvor trafikken 2012 år til dato mot 2011 år til dato, så er Barcelona ned -16,4%, så jeg vil i høyeste grad si at det merkes i Barcelona at Spanair er borte. Derimot kan det se ut som ny tilvekst har kommet til som har stoppet trenden.

Det er jeg klar over, men poenget er at etter 1-2 måneder så virker det være tilbake til normalen
 
Tror nok dere må ta en ny titt på overskriften til den tredje tabellen (den til høyre), og der står det MERCANCÍA hvilket er varer - dermed mistenker jeg dette er salg på flyplassen. Det som er det utrolig er tallene til Zaragoza - 26. plass passasjermessig og 3. plass på flyplass-salg. Vitoria på 4. plass salgsmessig er også et slikt avvik.
 
Back
Top