Anotherone bites the dust: Spanair

Bacardi

Lurker
Har sett diverse diskusjoner om Spanairs økonomiske situasjon i det siste, og det kan se ut som de er ferdig denne gangen.

http://www.preferente.com/

Forsiden på denne nettsiden er spansk, men språket er såpass likt at jeg kan lese "Spanair legger ned virksomheten med øyeblikkelig virkning".

Noen som har engelske kilder på dette?

Ifølge meglere får dette økonomiske konsekvenser for SAS:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2315536.ece

Meglerhuset er også bekymret for eierandelen i Spanair, som de mener kan medføre et utlegg på 200-300 millioner kroner, dersom selskapet går konkurs.
 
Re: Spanair legger ned arbeidet

Ser linken over ikke fungerer helt bra.

Regjeringen har besluttet å droppe flyselskapet Spanair, Spanias tredje største. Qatar Airways bekrefter at det vil komme som en industriell partner. Etatene vil ikke lenger selge sine billetter og Luftfartsverket mottar din anmodning om å innstille sin aktivitet. Konkurrentene har lansert en beredskapsplan for å ta sin markedsandel.

Så intet er enda avklart. Nettsiden dette utdraget er hentet fra kan finnes på linken under.

http://translate.google.no/translat...-negarle-fondos/20120127cdscdsemp_11/&act=url (oversatt fra spansk til norsk, så feil kan (vil) forekomme...)
 
Last edited:
Re: Spanair i trøbbel

Ser faktisk ut som det kan skje ting til natten ja .... :(

The company has already made ​​contact with AENA and some airlines to prepare a contingency plan if, after the meeting of the Management Board decided to suspend its flights Spanair


The airline Spanair Friday preparing the application to Civil Aviation to suspend its activities, to the unsustainability of their financial situation, with heavy losses and high debt, according to the airline industry.

http://www.cadenaser.com/economia/a...nder-vuelos/csrcsrpor/20120127csrcsreco_9/Tes
 
Re: Spanair i trøbbel

Nå timer søkene ut på bookingsiden .. ser ut som de har stengt disse.
 
Re: Spanair i trøbbel

Ifølge SAS's kvartalsregnskab lejer SAS 2 A32S som er lejet ud til anden side udover de 12 de selv flyver med. Mener engang at have set at de er udlejet til Spanair.
 
Re: Spanair i trøbbel

Vad kommer hända med Spanairs Airbus A320/A321 flygplan vid konkurs?
Air Baltic kanske kan vara intresserade? De vill ersätta sina 737 Classics...
 
Re: Spanair i trøbbel

Flyene går tilbake til sine eiere. Hvis Spanair selv eier noen, blir de i boet og blir solgt av skifteretten.
 
Re: Spanair i trøbbel

Sånn cirka:

Spanair er i forhandlinger med andre flyselskaper å flytte passasjerer.

-Selskapet forsøker å oppnå en finansiell partner har mislyktes
-Flyselskapet ikke lenger selger reiser på sin hjemmeside i morgen
-Aena, utvikling og konkurransedyktige bedrifter, forberedt i tilfelle innstiller reiser

Spanair har begynt å forhandle med andre selskaper å flytte sine passasjerer. Flybilletter normalt arbeid i ettermiddag, men deres nettside har boken ikke fly fra i morgen for minst en halv time. Når du har angitt ønsket flyinformasjon, rapporterer siden en feil. Selskapet er i en svært delikat situasjon etter sammenbruddet i forhandlingene som hadde dukket opp som sine industrielle partner, Qatar Airways, som skulle fyller finansielle oksygen som trengs . Og Regjeringen har offisielt kunngjort i ettermiddag som ikke vil fortsette å gjøre bidrag til selskapet. Mens retning av flyselskapet bestemmer hvordan de skal møte sine usikker fremtid, har begynt å forhandle med konkurrerende selskaper til å flytte sine passasjerer, hvis deres operasjoner ble avlyst. Ifølge bransjen kilder, har kontaktet flere flyselskaper, blant dem er Air Berlin, Ryanair, Air Europa og Easyjet. Selskapet var den femte i 2011 i Spania i antall passasjerer. I fjor fikk 12.5 millioner passasjerer på alle flyplasser hvor det opererer. Bare for i morgen, og ifølge Aena nettstedet, har Spanair programmert i Barcelona-El Prat minst 75 avganger og 75 ankomster og Madrid-Barajas, 70 utsalgssteder og ca 50 ankomster.

http://ccaa.elpais.com/ccaa/2012/01/27/catalunya/1327682057_912827.html

Uff, dette var triste saker, dog ikke spesielt overraskende! :(
 
Last edited:
Re: Spanair i trøbbel

Det snakkes om at SAS har forpliktelser mot Spanair opp mot 1,8 milliarder kroner hvis Spanair går konkurs. Vil det være noen mindre forpliktelser hvis Spanair avvikler driften uten å gå teknisk konkurs?
 
Re: Spanair i trøbbel

Da er hjemmesiden tatt ned - dukker vel opp en infoside etterhvert ...
 
Re: Spanair i trøbbel

Ja, det er bare hovedsiden som er fjernet. Det som er 'bak' blir oftest liggende.
 
Re: Spanair i trøbbel

Synd men ikke helt uventet.

Hentet fra sas anual report 2010
http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/4q2010eng.pdf

"Following the divestment of 80.1% in Spanair at the
beginning of 2009, SAS had an interest-bearing receivable
from Spanair of MEUR 149 at December 31, 2010, which
falls due on January 30, 2014. In addition, SAS has leased
out a total of ten aircraft to Spanair on market terms and
remains as a guarantor of certain operational commitments
within Spanair’s operation amounting to a maximum of
MEUR 24 for a period extending no longer than to January
30, 2014. SAS also has an outstanding bridging loan of
MEUR 27 to the buyers of Spanair, which falls due on
December 31, 2011. The SAS Group’s shareholding in
Spanair was impaired by MSEK 229 to MSEK 0 in the third
quarter of 2010.
Following the most recent injection of capital to Spanair,
SAS’s ownership share is 11.6%."

Er ikke sikker på hva dette kommer å gi for konsekvenser for SAS økonomisk men.
 
Re: Spanair i trøbbel

Snakk om 2-300 mill i tap for SAS.

Ifølge meglere får dette økonomiske konsekvenser for SAS:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2315536.ece

Det snakkes om at SAS har forpliktelser mot Spanair opp mot 1,8 milliarder kroner hvis Spanair går konkurs. Vil det være noen mindre forpliktelser hvis Spanair avvikler driften uten å gå teknisk konkurs?

Meglerhuset er også bekymret for eierandelen i Spanair, som de mener kan medføre et utlegg på 200-300 millioner kroner, dersom selskapet går konkurs.
 
Back
Top