Another one bites the dust: Transaero

Det stemmer nok Someone. Ser at første fly ut nå ligger på ca 8000 ft direkte inn mot Teruel.
 
Ser også at det er en del Transaero-maskiner på vei inn til Moskva fra andre steder i verden. Ble disse maskinene strandet i "utlandet" når selskapet begjærte oppbud? Nå er det ferry hjem til Moskva før de fortsetter til Teruel? Hva tror dere?
 
Såvidt jeg kan telle er det 5 737-800, 1 737-500, 2 767-300 og 4 747-400.

Maskinene inn til Moskva er vel i rute, da det er i morgen er vel er over og ut
 
Transaero har jo endel fly i flåten som i disse dager er såpass ukurrant i markedet at endel kanskje har stor odds for og aldri kommer i trafikk i gjen. Tenker da på 17 747-400, hvor endel allerede var tatt ut av trafikk, og er vel alle ex SQ, JL og SA maskiner. Så har de også 5 777-300 non-ER ex-SQ maskiner, som unntatt for Transaero, bare har blitt brukt av asiatiske selskaper. 2 767-200 er jo heller ikke det hotteste i markedet

Transaero er sammen med UTair de største på Vnukovo, så antar den flyplassen kommer til og merke det
 
Ser ut som endel av rutene blir overtatt av Aeroflot og at de og Sberbank Leasing, som var en av et av leasingselskapene Transaero var kunde av, vil overta 4 747 og 10 737-800, dog det ikke sies noe om varigheten på avtalen og hvor lenge flyene vil bli i flåten

https://www.flightglobal.com/news/articles/aeroflot-to-take-on-747s-after-transaero-collapse-418234/
The airline has provisionally agreed to lease four 747s as a part of a package negotiated with Sberbank’s leasing arm.

This package includes 10 Boeing 737-800s, which will enter service in 2016, says the federal air transport authority Rosaviatsia.

Det er heller ikke umulig lignende avtaler blir gjort med noen andre av leasingselskapene som hadde fly hos Transaero
 
Hvordan organiseres egentlig en slik masse forflytning av fly fra et selskape som går konkurs. Noe ganger skjer dette jo " plutselig" men det virker alltid som om " lessor" står klar med piloter og fly tillatelser til å ferge flyene vekk fra andre kreditorer. ???
Er det spesialister på dette som brukes eller leies det inn piloter fra konkurs selskapene for å gjøre en slik jobb?
 
I dette tilfellet, ble det nok hovedsaklig gjort av selskapets egne piloter siden AOC'et var gyldig til 25/10. Men det finnes firmaer som spesialserer seg på slike jobber. Så lenge eierne av flyet har disposisjonsrett, kan de fritt skaffe piloter og flytte flyet. Det finnes firmaer som spesialiserer seg på slike jobber.
 
Vladislav Filev, the CEO of S7 Group, has dropped plans to acquire control of Transaero Airlines (UN, Moscow Vnukovo) after he was unable to secure enough shares.

In a development that mirrors Aeroflot (SU, Moscow Sheremetyevo) and its failed bid to acquire 75%+1 share in Transaero in September, Filev told Interfax news agency there were not enough unencumbered Transaero shares needed to meet his requirement of at least 51% shareholding. The announcement comes after a meeting between S7 representatives and Transaero management and creditors on Friday last week.

Filev had planned to consolidate Transaero into the S7 Group alongside existing carriers S7 Airlines (S7, Novosibirsk) and Globus (GH, Novosibirsk). The CEO believed that he could have restored "some form" of Transaero's operations within six months though creditors and government officials have questioned his longterm plan given the revocation of Transaero's AOC late last month.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/41493-s7s-filev-fails-in-bid-to-acquire-control-of-transaero
 

Og her ser du fire av dem (Daniel Gorun - Everett)

12249904_10207938089593897_1957467645638860187_n.jpg
 
Fortsatt står de fleste/mange flyene lagret rundtomkring, men det er bevegelse. Som nevnt over så går noen av 737ene til Southwest, og nå planlegger Condor overta tre 767-300ER fra 1999-2001
 
Ja denne var livery`n var frisk! Godt synlig på tarmac og skiller seg rimelig bra ut fra andre maskiner. Tøff!
 
Side bemærkning.....
De fleste B737-8 fra Orenair er også på vej til Rossiya.....
Hilsen Ole
 
Back
Top