Another bites the dust: Cyprus Airways -> Tilbake i drift versjon 2.0

LN-KRF

ScanFlyer Gold
Last edited:
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Tipper Aegean forsøker å fylle en del av tomrommet nå. Aegean og Cyprus konkurrerte hard mellom fastlandet og CY forsøkte seg også på innlandsflyginger i Hellas om jeg ikke tar helt feil.
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Tipper Aegean forsøker å fylle en del av tomrommet nå. Aegean og Cyprus konkurrerte hard mellom fastlandet og CY forsøkte seg også på innlandsflyginger i Hellas om jeg ikke tar helt feil.


Ja, Aegan har vel nettopp varslet flere ruter og avganger fra Larnaca.
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Da var det tilsynelatende over for Cyprus Airways etter 65 millioner EUR i ubetalte skatter og gebyrer til EU.

Det var vel heller kravet om å tilbakebetale den ulovlige statsstøtten. Det er ikke skatter og avgifter til EU som skal betales, men det beløpet må betales tilbake til den kypriotiske staten.
 
Last edited:
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Det er trist når de "gode gamle" forsvinner, men når det ikke renner inn nok penger blir dette dessverre den eneste utgangen!

Slenger med et bilde fra lykkeligere tider, en B707-100 på LHR:

B707_CY_LHR023-XL.jpg
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Det var vel heller kravet om å tilbakebetale den ulovlige statsstøtten. Det er ikke skatter og avgifter til EU som skal betales, men det beløpet må betales tilbake til den kypriotiske staten.

Så dette er altså andre gang på under tre år at et statseid, nasjonalt flyselskap går konkurs takket være EUs konkurransemyndigheter.......Håper gutta i Brussel er fornøyde.
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Så dette er altså andre gang på under tre år at et statseid, nasjonalt flyselskap går konkurs takket være EUs konkurransemyndigheter.......Håper gutta i Brussel er fornøyde.
Tipper en del private selskaper er fornøyde, siden de har blødd en del i konkurransen med dem.
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Håper gutta i Brussel er fornøyde.

Antagelig er de det. De vil si at systemet virker. Flyselskaper som ikke klarer seg uten statlig hjelp har ikke livets rett, skal man følge deres tankegang.

Lurer imidlertid litt på hva de mener om det å få støtte av private eiere .....
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Lurer imidlertid litt på hva de mener om det å få støtte av private eiere .....

En umiddelbar ting som man ser i denne saken er at den kypriotiske staten sier de skal starte opp et nytt flyselskap med en gang. Det gjør jo litt loven som skal hindre statsstøtte svak, man kan da heller bare slå seg konkurs og starte på nytt med akkurat samme opplegget...
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

En umiddelbar ting som man ser i denne saken er at den kypriotiske staten sier de skal starte opp et nytt flyselskap med en gang. Det gjør jo litt loven som skal hindre statsstøtte svak, man kan da heller bare slå seg konkurs og starte på nytt med akkurat samme opplegget...


Tja, "nesten" som amerikaneres Chapter 11 ;)
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Cyprus Airways has reportedly flown its fleet of planes to a remote Welsh airfield in a bid to prevent them being seized over a row about paying back 65 million euros (£51million) in illegal state funding.
The struggling airline flew its Airbus A320s to a 'secret storage location' in the UK after completing its last flights on Friday.
But an online tracking website has shown the planes are at St Athan airfield on the outskirts of Cardiff.

http://www.dailymail.co.uk/travel/t...fleet-planes-Welsh-airfield-avoid-seized.html

(St Athan er forøvrig hvor firmaet til Bruce holder til..)
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Ser uansett som konkursen på sikt ikke får mye og si da Aegean rykker inn med fire fly fra slutten av mars for og starte opp London, Paris, MUnchen, Roma og Milan, og så hvis de får rettigheter Kiev, Beirut og Tel Aviv. Så viser vel nok en gang at når små flyselskaper går konkurs så er det knapt merkbart

http://worldairlinenews.com/2015/01/14/aegean-airlines-announces-a-major-expansion-in-cyprus/
As of March 30, 2015 – the beginning of the summer schedule – Aegean will base four Airbus A320 aircraft in Cyprus, while the number of destinations connected directly with Cyprus will increase to 14
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Ser uansett som konkursen på sikt ikke får mye og si da Aegean rykker inn med fire fly fra slutten av mars for og starte opp London, Paris, MUnchen, Roma og Milan, og så hvis de får rettigheter Kiev, Beirut og Tel Aviv. Så viser vel nok en gang at når små flyselskaper går konkurs så er det knapt merkbart

Jeg ser at de har planlagt å starte Larnaca-Heathrow. Noen ide om hvor de tar slot fra?
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Vet at Aegean har flydd Larnaca - LHR før. Tror det var i 2012 eller 2013 jeg fløy den ruta. Var vanlig rutefly.

Thomas
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Vet at Aegean har flydd Larnaca - LHR før. Tror det var i 2012 eller 2013 jeg fløy den ruta. Var vanlig rutefly.

Det ser ut til at de kjøpte to slotpar fra Olympic for å fly fra mellom Larnaca og Heathrow. Dette ble senere flyttet til Athen, og de har også et slotpar til, som også brukes på samme ruta. Cyprus Airways har tidligere solgt sine slots til MEA og AA.

Så da er det vel duket for en reduksjon på ruta til Athen.
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Nicosia har jo ikke vært i bruk på mage, mange år ... Svigerinnen min jobbet der som ung trafikkassisitent mens det var uroligheter i Israel, og hun fortalte at det hendte at de, mens de satt der alene på nattevakt og passet telefon og CUT, plutselig ble 'invadert' av en haug fly som skulle vært i Tel Aviv. Full panikk og bare å hive seg på telefonen og kalle inn hjelp...
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

som ganske ung "load control supervisor" el Red Cap, var jeg 8 dage i Nicosia i forbindelse med at SAS havde en Cargo Charter Serie med DC8-62af til Malmø.
Det var med LNMOC fyldt med tomater
Hilsen Ole
 
Re: Another bites the dust: Cyprus Airways

Så dette er altså andre gang på under tre år at et statseid, nasjonalt flyselskap går konkurs takket være EUs konkurransemyndigheter.......Håper gutta i Brussel er fornøyde.

Og hvorfor skal staten eie flyselskap?
 
Back
Top