Annerledes TR: USA på tvers i småfly!
Som kanskje noen vet, er jeg for tiden i Florida og utdanner meg til trafikkflyger! Som en del av den utdannelsen er det en periode der man driver med timebygging, og i den sammenhengen bestemte jeg og en annen norsk kompis oss for å fly USA på tvers i januar!
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder, og noen korte beskrivelser fra denne turen!
Turen ble som sagt foretatt i januar i år, og utreiste var fra Fort Pierce, Florida (KFPR). Vi fløy en Beechcraft BE76 Duchess, N6003Y, som er en light twin!
Vi hadde booket flyet i 10 dager, og planen var i løpet av denne turen å kunne logge om lag 40 timer.
Det kostet oss en del ekstra å foreta denne form for timebygging, da skolen betaler fuel dersom vi timebygger lokalt i florida, mens nå fikk vi kun en mindre reimburstment for fuel fra skolen! I tillegg måtte vi ha hoteller underveis. Alikevel så fant vi ut at vi sannsynligvis aldri igjen kommer til å få mulighet til å fly USA på tvers i småfly, så dette var bare noe vi måtte gjøre!
Kanskje ikke alle er klar over det, men både i Florida, og ellers i USA kan det bli VELDIG kaldt i januar, det kan være mye dårlig vær, og flyet vårt er ikke utrustet for å fly i icing conditions, så derfor måtte vi forandre noen av planene underveis, blant annet droppe Roswell og San Fransisco.
Den endelige ruten ble som følger:
Fort Pierce FL - Bay Minette AL (fuelstop) - Sugarland/Houston TX (overnight) – Pecos TX (fuel og middag) – Falcon Field/Phoenix AZ (overnight)– North Las Vegas NV (flere netter…) – Santa Monica/Los Angeles CA (overnight)– Tucson AZ (overnight)– San Angelo TX (fuel og middag) – Gulfport MS (overnight) – Fort Pierce FL.
Undertegnede før avreise fra Ft Pierce med godflyet!
Ruten vår ut fra Florida. Måtte holde oss langs østkysten oppover, grunnet noe drittvær som kom inn fra Mexicogulfen.
Første stans for fuel var i Bay Minette, Albama! En liten og øde stripe, med selvbetjent fuel. Her hadde vi blitt litt lurt av ett kart, trodde det var matmuligheter i nærheten, men denne stoppen ble brukt til å fylle tankene, og ta på seg stilongs, hansker, og lue! Det var KALDT, og heateren i flyet er jo en tikkende brannbombe, så den brukte vi minst mulig!
Verden gikk videre mot Houston! Knyttnevetest, nja, ikke bestått!
På hele denne turen støttes vi oss til Foreflights geniale app til Iphone og Ipad både til filing av flightplanner, værbriefing, og også til å finne flyplassene vi skulle bruke! I denne appen er det nemlig en funksjon der man får opp fuelpriser, så mange av flyplassene vi valgte ble basert på dette!
En annen ting som imponerte meget var den serviceviljen man møtte over alt, selv om vi kom i ett lite småfly! Da vi landet i Sugarland ble vi tatt imot av nattevakten, på FBO’en (Fixed Based Operations, en «base» der man kan få fuel, få annen form for service som hvilerom, shuttleservice, flightplanning rom osv!). Denne var nattestengt, men da vi hadde meldt vår ankomst på forhånd, stod hun og tok oss imot, og en taxi stod på utsiden og ventet.
Natten i Houston ble tilbrakt på Best Western Sugarland Inn, og hotellet var helt kurant for en natt. Dagen etter reiste vi tilbake til flyplassen, og igjen lot vi oss imponere over servicen! Som bildet under viser var de fleste flyene der av ett annet «kaliber» enn vår Duchess, men alikevel ble vi behandlet meget godt, flyet var ferdig fuelet da vi ankom, og vi og vår bagasje ble kjørt ut til flyet i bil!
Bilde fra preflight på rampen i Sugarland.
Vi tok etterhver av fra Sugarland, og kom kjapt opp i IMC (instrument meterological conditions). Det er alltid en herlig følelse å ta av i gråvær, for så å bryte gjennom skylaget! Bildet er fra cruise, 8000ft på vei mot Pecos, Texas!
Nærmet seg mørkets fremgang da vi landet i Pecos, og dette bildet ble tatt fra rampen etter vi hadde parkert! Vakkert, og deilig å oppleve et fjelllandsskap som vi nå var i, sammenliknet med flate, noget kjedelige Florida, som jeg vanligvis flyr i!
Også i Pecos ble vi tatt imot med en enorm gjestfrihet! Vi ble invitert på hjemmelagede burritos hos kvinnen som drev den lille, lokale FBO’en, men da vi heller ville inn og se på, og spise i byen, fikk vi låne hennes private bil!
Slik så FBO’en i Pecos ut (eller FCT om du vil)
Deretter bar det inn til sentrum, der vi endte på Alfredos Mexican restaurant. Dette var av typen BARE skitne, store pickuper på utsiden, og fikk den følelsen da vi gikk inn og snakket norsk, at det ble helt stille et øyeblikk, hvor alle så på oss, før praten gikk videre! Den mexicanske maten var god, og billig!
Deretter bar det videre i nattens mørke mott Phoenix, Arizona, der vi skulle overnatte. Flighten foregikk i mørket, og på rundt 10.000 fot, som var MEA (minimum enroute altitude) på grunn av terrenget i området. På vei mot Phoenix fløy vi bl.a. over El Paso, som du her kan se fra 10.000 fot.
På plass i Phoenix bar det rett i seng, på Windemere hotell and conference center, som jeg ikke kan anbefale til noen. Hadde bestilt ikke røyk – fikk røykerom, rommet var skittent, hår på badet, og neste morgen klarte de ikke å skaffe oss en taxi tilbake til flyplassen heller.
Neste morgen var det blitt fredag, og klarte vi til slutt å lure til oss en taxi på egenhånd (type, «I was going to pick up someone else, but fuck them, I’ll drive you instead»!). Været var nydelig, og vi visste at neste stop var Las Vegas, der vi skulle tilbringe helgen, og stemningen var på topp da vi ankom flyplassen!
Flyplassen sett fra oven, da vi fløy en ODP (obstacle departure procedure) ut fra Falcon field pga de omkringliggende fjellene rundt Phoenix.
Og etter å ha gjort en 360’ climbing turn over Phoenix, var kursen satt nordvestover, mot Vegas, og naturen ble mer og mer spektakulær da vi fløy inn over Grand Canyon National park! Jeg lar bildene tale for seg selv:
Etter hvert startet innflygning mot North Las Vegas Airport, og vi fikk det strip på vår venstre side!
Ved landing i Vegas fortsatte den gode servicen, og vi ble møtt av Follow-Me bil, som ledet oss til vår stand, og vi ble deretter hentet av en annen bil, og kjørt inn til terminalen! Der ventet en taxi på oss, som tok oss inn til sentrum, der vi hadde booket oss inn 2 netter på Palazzo, i en Bellas suite.
Som kanskje noen vet, er jeg for tiden i Florida og utdanner meg til trafikkflyger! Som en del av den utdannelsen er det en periode der man driver med timebygging, og i den sammenhengen bestemte jeg og en annen norsk kompis oss for å fly USA på tvers i januar!
Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder, og noen korte beskrivelser fra denne turen!
Turen ble som sagt foretatt i januar i år, og utreiste var fra Fort Pierce, Florida (KFPR). Vi fløy en Beechcraft BE76 Duchess, N6003Y, som er en light twin!
Vi hadde booket flyet i 10 dager, og planen var i løpet av denne turen å kunne logge om lag 40 timer.
Det kostet oss en del ekstra å foreta denne form for timebygging, da skolen betaler fuel dersom vi timebygger lokalt i florida, mens nå fikk vi kun en mindre reimburstment for fuel fra skolen! I tillegg måtte vi ha hoteller underveis. Alikevel så fant vi ut at vi sannsynligvis aldri igjen kommer til å få mulighet til å fly USA på tvers i småfly, så dette var bare noe vi måtte gjøre!
Kanskje ikke alle er klar over det, men både i Florida, og ellers i USA kan det bli VELDIG kaldt i januar, det kan være mye dårlig vær, og flyet vårt er ikke utrustet for å fly i icing conditions, så derfor måtte vi forandre noen av planene underveis, blant annet droppe Roswell og San Fransisco.
Den endelige ruten ble som følger:

Fort Pierce FL - Bay Minette AL (fuelstop) - Sugarland/Houston TX (overnight) – Pecos TX (fuel og middag) – Falcon Field/Phoenix AZ (overnight)– North Las Vegas NV (flere netter…) – Santa Monica/Los Angeles CA (overnight)– Tucson AZ (overnight)– San Angelo TX (fuel og middag) – Gulfport MS (overnight) – Fort Pierce FL.
Undertegnede før avreise fra Ft Pierce med godflyet!

Ruten vår ut fra Florida. Måtte holde oss langs østkysten oppover, grunnet noe drittvær som kom inn fra Mexicogulfen.

Første stans for fuel var i Bay Minette, Albama! En liten og øde stripe, med selvbetjent fuel. Her hadde vi blitt litt lurt av ett kart, trodde det var matmuligheter i nærheten, men denne stoppen ble brukt til å fylle tankene, og ta på seg stilongs, hansker, og lue! Det var KALDT, og heateren i flyet er jo en tikkende brannbombe, så den brukte vi minst mulig!

Verden gikk videre mot Houston! Knyttnevetest, nja, ikke bestått!

På hele denne turen støttes vi oss til Foreflights geniale app til Iphone og Ipad både til filing av flightplanner, værbriefing, og også til å finne flyplassene vi skulle bruke! I denne appen er det nemlig en funksjon der man får opp fuelpriser, så mange av flyplassene vi valgte ble basert på dette!
En annen ting som imponerte meget var den serviceviljen man møtte over alt, selv om vi kom i ett lite småfly! Da vi landet i Sugarland ble vi tatt imot av nattevakten, på FBO’en (Fixed Based Operations, en «base» der man kan få fuel, få annen form for service som hvilerom, shuttleservice, flightplanning rom osv!). Denne var nattestengt, men da vi hadde meldt vår ankomst på forhånd, stod hun og tok oss imot, og en taxi stod på utsiden og ventet.
Natten i Houston ble tilbrakt på Best Western Sugarland Inn, og hotellet var helt kurant for en natt. Dagen etter reiste vi tilbake til flyplassen, og igjen lot vi oss imponere over servicen! Som bildet under viser var de fleste flyene der av ett annet «kaliber» enn vår Duchess, men alikevel ble vi behandlet meget godt, flyet var ferdig fuelet da vi ankom, og vi og vår bagasje ble kjørt ut til flyet i bil!
Bilde fra preflight på rampen i Sugarland.

Vi tok etterhver av fra Sugarland, og kom kjapt opp i IMC (instrument meterological conditions). Det er alltid en herlig følelse å ta av i gråvær, for så å bryte gjennom skylaget! Bildet er fra cruise, 8000ft på vei mot Pecos, Texas!

Nærmet seg mørkets fremgang da vi landet i Pecos, og dette bildet ble tatt fra rampen etter vi hadde parkert! Vakkert, og deilig å oppleve et fjelllandsskap som vi nå var i, sammenliknet med flate, noget kjedelige Florida, som jeg vanligvis flyr i!

Også i Pecos ble vi tatt imot med en enorm gjestfrihet! Vi ble invitert på hjemmelagede burritos hos kvinnen som drev den lille, lokale FBO’en, men da vi heller ville inn og se på, og spise i byen, fikk vi låne hennes private bil!
Slik så FBO’en i Pecos ut (eller FCT om du vil)

Deretter bar det inn til sentrum, der vi endte på Alfredos Mexican restaurant. Dette var av typen BARE skitne, store pickuper på utsiden, og fikk den følelsen da vi gikk inn og snakket norsk, at det ble helt stille et øyeblikk, hvor alle så på oss, før praten gikk videre! Den mexicanske maten var god, og billig!

Deretter bar det videre i nattens mørke mott Phoenix, Arizona, der vi skulle overnatte. Flighten foregikk i mørket, og på rundt 10.000 fot, som var MEA (minimum enroute altitude) på grunn av terrenget i området. På vei mot Phoenix fløy vi bl.a. over El Paso, som du her kan se fra 10.000 fot.

På plass i Phoenix bar det rett i seng, på Windemere hotell and conference center, som jeg ikke kan anbefale til noen. Hadde bestilt ikke røyk – fikk røykerom, rommet var skittent, hår på badet, og neste morgen klarte de ikke å skaffe oss en taxi tilbake til flyplassen heller.
Neste morgen var det blitt fredag, og klarte vi til slutt å lure til oss en taxi på egenhånd (type, «I was going to pick up someone else, but fuck them, I’ll drive you instead»!). Været var nydelig, og vi visste at neste stop var Las Vegas, der vi skulle tilbringe helgen, og stemningen var på topp da vi ankom flyplassen!

Flyplassen sett fra oven, da vi fløy en ODP (obstacle departure procedure) ut fra Falcon field pga de omkringliggende fjellene rundt Phoenix.

Og etter å ha gjort en 360’ climbing turn over Phoenix, var kursen satt nordvestover, mot Vegas, og naturen ble mer og mer spektakulær da vi fløy inn over Grand Canyon National park! Jeg lar bildene tale for seg selv:



Etter hvert startet innflygning mot North Las Vegas Airport, og vi fikk det strip på vår venstre side!

Ved landing i Vegas fortsatte den gode servicen, og vi ble møtt av Follow-Me bil, som ledet oss til vår stand, og vi ble deretter hentet av en annen bil, og kjørt inn til terminalen! Der ventet en taxi på oss, som tok oss inn til sentrum, der vi hadde booket oss inn 2 netter på Palazzo, i en Bellas suite.



Last edited: