Anker ikke Ryanair-dommen

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Forbrukerombud Bjørn Erik Thon anker ikke til Høyesterett.

Det bekrefter seksjonssjef Jo Gjedrem i Forukerombudet til NA24.

NA24.no

- Ryanair har i denne prosessen hele tiden kommet med innrømmelser, og har endret en rekke avtalevilkår. Vi er skuffet over tapet på det ene spørsmålet om refusjonsgebyr i lagmannsretten, men synes helheten er positiv, sier Gjedrem.

Full seier for Ryanair- Dette var utvilsomt en full seier for Ryanair. Dommen fra lagmannsretten var veldig grundig, vi mener den var riktig og det er hyggelig å konstatere at Forbrukerombudet mener det samme, kommenterer advokat Halvor Manshaus ombudets beslutning om å ikke anke saken til Høyesterett.

Mens Forbrukerombudet vant frem i tingretten, tapte de ankesaken i midten av februar.

Nå slipper det irske selskapet å betale tvangsgebyret på en halv million, og i tillegg må forbrukerombud Bjørn Erik Thon ut med 300.000 kroner i renter og saksomkostninger.

Kuttet fra 20 til 10 euro
Ett av punktene sto om retten til å kreve gebyr for tilbakebetaling av skatter og avgifter. Her mener ombudet at passasjerer som ikke benytter flybilletten skal få igjen alle innbetalte skatter og avgifter vederlagsfritt.

Ryanair krevde 20 euro i refusjonsgebyr, men har senere gått med på å ta det halve. Og det får den irske billigflygiganten altså lov til å fortsette med.

Nå en person velger å ikke fly, bør denne betale for det selv istedenfor at alle passasjerene må spleise på å dekke opp for dette, sier Ryanairs advokat, Halvor Manshaus.

- Vi har jobbet i flere år med å endre Ryanairs standardavtale, som regulerer hele reisen og alt som oppstår der. Og vi har fått endret en lang rekke avtalevilkår, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forukerombudet.
 
Back
Top