Angående Atlantic Airways sine fly.

enml

ScanFlyer Gold
Angående Atlantic Airways sine fly.

Jeg tillater meg å starte en ny tråd med et nytt spørsmål med bakgrunn i den tragiske ulykken på Stord i dag.

Etter en slik ulykke, er det normalt at selskaper setter fly av samme type på bakken? I så fall, hvor lenge blir de stående... til ulykkesårsak er kjent... eller til spesielle sjekker er utført og eventuelle feil/mangler er utbedret?

Ser på ankomst og avgangsinfo for Molde Lufthavn Årø at samtlige flighter med RC nå er innstillt for i dag og i morgen.

Håper noen har faglige og seriøse svar å gi her.

Til slutt vil jeg bare få kondolere til de berørte av de omkomne og ønsker de tilskadekomne god bedring.

Re: Angående Atlantic Airways sine fly.

Hvem er det forresten som har ansvar passe på at Atlantic Airways sine fly er i orden? Er det Norge siden de flyr på ruter her eller danske siden de er registrert der?

Flyet berøres av regelverk fra det landet flyet er registrert i.

Men det er den norske Havarikommisjonen som har hovedansvaret, med assistanse fra den danske, for å finne årsaken?

I følge Avinor er det satt opp 3 avganger til Alta med Atlantic onsdagen. Men samtlige avganger er satt opp fra Haugesund i stedenfor Stord. Det kan tyde på at flyene ikke settes på bakken umiddelbart i allefall.

Originally posted by Someone

Men det er den norske Havarikommisjonen som har hovedansvaret, med assistanse fra den danske, for å finne årsaken?

Er vel den norske siden ulykken skjedde i Norge da. men om dem får bistand fra den danske har jeg ingen formening om.

Det meste av norsk regelverk gjlelder også for operasjonen ettersom de flyr her.

Atlantic flyr jo både BAe 146 og RJ100 så det kan vel tenkes at de flyr RJ'ene. Ikke at det har noe å si for passasjerenes oppfatning, men dette er vel i utgangspunktet forskjellige fly, sjøl om de er forholdsvis like?

Originally posted by F35Landing

Trodde det faktisk var same shit, different name...

Forsåvidt. Men det står nå at RJ'en som ble introdusert i '92 var en "improved" utgave. Jeg vet ikke hva forskjellene er men det går stort sett ikke automatikk i at ny og gammel utgave blir behandlet likt hvis de kanskje har forskjellige systemer.
Det kan forsåvidt synes som om RJ og 146 er ganske like så det kan godt hende de behandles likt av de som behandler denslags.

K

De er like på samme måten som DC-9-41 og MD-80 er like. Samme skrog, men helt forskjellig avionikk og systemer samt andre motorer

Men det er så mye enklere å spørre dere.
Husk; jeg er bare en lat styrmann:cool:

Back