Andre combi-fraktere enn 747?

basejumper

ScanFlyer Blue
Noen som vet om det blir produsert, eller har blitt produsert andre kombi versjoner en 747 ?

Fant forresten denne på nettet: KC-767A will be configured as a convertible freighter and can carry 200 passengers or 19 pallets of cargo.

Men tror ikke jeg skal avspore denne trådet for mye.

Last edited:
MD-11 ble laget i Combi-utgave, Alitalia kjøpte fem, men disse er nå bygd om til fraktere.
737-200 ble også bygget i Convertible-versjon, disse var ganske populære i polare strøk som Alaska og Canada.

EDIT: 727-100 fantes vel også som Convertible, brukt av blant andre Reeve Aleutian og Royal Nepal om jeg ikke husker feil.

737-200, -300 og 700, BAe-146 og MD-11 (og sikkert flere) finnes også som Convertible Freighters/Quick Change, men har såvidt jeg skjønner ikke mulighet til å kombinere lasterom og passasjerkabin, det er enten eller.

Last edited:
McDonnell Douglas DC-10CF är en kombinerad passagerar/frakt maskin. Den byggdes både i -10CF och -30CF utförande.
USAF KC-10 tankerplan är den militära versionen av DC-10-30CF

Även MD-11 byggdes i MD-11CF utförande...

Alaska fløy/flyr en Boeing 737-400 som combi. Fargo foran å PAX bak.

Ifølge Wikipedia skal de ha bygd om én 737-400 til frakter og fem til faste kombiversjoner. (jeg finner bare info om fire)

Braathens hadde vel også en 737-400QC, LN-BUB om jeg ikke husker feil.

Last edited:
Braathens hadde vel også en 737-400QC, LN-BUB om jeg ikke husker feil.

Du husker feil - de eneste -400QC er disse som Alaska har bygd om, ingen er bygd nye.
Braathens hadde derimot en -200QC (kan det ha vært LN-SUA?):

Edit: Hmm - på Airliners.net står Braathensmaskinen betegnet som en -200C, så da ble vel den benyttet til enten pax eller frakt!? Det vet jeg det er andre her inne som vet alt om ;)

Last edited:
Hva med den fra Astraeus som Iron Maiden benytter på turne, Boeing 757-200. Er ikke dette en form for kombi?

Jeg mener bestemt at den eneste B757-200 combi som ble bygget var den som ble bygd til, og fremdeles flyr for Royal Nepal. Andre kan jo ha blitt ombygd i etterkant - det vet jeg ingenting om!

Det er skjedd en del på serifiseringsfronten når det gjelder combi-maskiner. Det ska lbl.a. være 'hard vegg' mellom pax og frakt. Dette har spesielt gitt Alaska problemer, ettersom de ønsket seg en fleksibel løsning pga ujevn pax/cargoload. De fikk imidlertid kun godkjent ombyggingen av -400'ene til en 'fixed' løsning, noe de måtte akseptere som et kompromiss. Dette har imidlertid gitt dem problemer på balansesiden når de ikke har kunnet fylle den ene eller den andre kabinen.

De gamle -200'ene var 'grandfathered' og det var årsaken til at AS tynte de siste milene ut av dem ...

Alle maskiner kan i prinsippet bygges om til fraktere, men i praksis har A320-familien vist seg uegnet, både av balansehensyn, varighet (man bruker gjerne eldre maskiner), strukturelle problemer (gulvene må forsterkes) og plassering av lastedører. Derfor er det Boeingene som dominerer dette markedet.

Du husker feil - de eneste -400QC er disse som Alaska har bygd om, ingen er bygd nye.
Braathens hadde derimot en -200QC (kan det ha vært LN-SUA?):

Edit: Hmm - på Airliners.net står Braathensmaskinen betegnet som en -200C, så da ble vel den benyttet til enten pax eller frakt!? Det vet jeg det er andre her inne som vet alt om ;)

Ja, jeg husker tydeligvis feil, det var i alle fall ikke LN-BUB, og i følge Wikipedia produserte ikke Boeing noen 737-400QC, nei. Men jeg er temmelig sikker på at de hadde minst én -200C, men jeg var ganske liten på den tiden... :p

Jeg mener bestemt at den eneste B757-200 combi som ble bygget var den som ble bygd til, og fremdeles flyr for Royal Nepal. Andre kan jo ha blitt ombygd i etterkant - det vet jeg ingenting om!

Dette stemmer med det jeg har lest også, men det er ikke noen garanti for noe...:p

EDIT: Som sagt, ikke stol på meg. Fra Wikpedia:

A conversion program offered by Pemco modifies 757-200s into 757 Combi aircraft, in which some of the passenger cabin is replaced with a cargo storage area. As of October 2010, the fourth 757-200 had begun conversion.

Last edited:
Back