Anbudet på Finnmark er ute

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Anbudet på Finnmark er ute

Coastair flyr steep approach med Jetstream inn til Brønnøysund. Selv om Brønnøysund vel kan kalles en lang kortbane (1099 m) så har de PLASI på 4.5 grad.

Jeg sjekket litt prisene i nye anbudet. For ALF-VDS så er maksprisen fastsatt til 1054 kroner, inkludert skatter, avgifter og servicehonorar. Samme pris er det for KKN-ALF. Det er en viss reduksjon fra nårværende taksert. I dag koster det 1350 for disse strekningene inkludert avgifter men uten servicehonorar.

Maksprisene er redusert med 20% i det nye anbudet.
http://odin.dep.no/sd/norsk/aktuelt/pressesenter/pressem/028021-070153/dok-bn.html

Direktflyg hadde visst vært i Narvik med J31, men da var de vel lette.

Originally posted by The Pilot Remember guys, the Dash8-100 can also not operate from those airports (except for an exemption) If the engine quits on take-off the whole thing ends up in the river.

Wow...

Here´s the deal.

If an engine quits BEFORE V1, you STOP

If an engine quits AFTER V1, you GO, DEPART and CLEAR ALL obstacles mentioned on the DEPARTURE PROCEDURE.

It´s called JAR-OPS 1 operations, and all commercial traffic in Norway has to follow those rules!

Its really that easy!

you get an engine failure between 70 and Vr and you disapear into the river, this is called an exception from LT for wideroe in contradiction with PANS-OPS and JAR-OPS 1

Originally posted by Falcon

Direktflyg hadde visst vært i Narvik med J31, men da var de vel lette.

Jeg har i hvertfall ikke fått med meg at Direktflyg har vært her med en J31 men jeg skal selvfølgelig ikke utelukke det. Värmlandsflyg var derimot her med en Beech 1900 i 2002 http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=23916

Originally posted by The Pilot you get an engine failure between 70 and Vr and you disapear into the river, this is called an exception from LT for wideroe in contradiction with PANS-OPS and JAR-OPS 1

oh, really?

I will do you a favour: Call VG or Dagbladet and tip them. I´m sure you could make some fast money for this tip!

sounds like not everybody is happy with the 'ANBUD' (Source hangar.no)

===============================================

Flyrutene i Finnmark og Nord-Troms raseres
Av Harald Olsen | Publisert I dag | Nordiske nyheter | Ingen stemmer

En elendig aprilspøk
-Dette er en rasering av flytilbudet i Finnmark! Fylkesråd for samferdsel i Finnmark, Hans M. Ellingsen, er svært kritisk til departementets anbudinnbydelse for kortbanenettet. Han mener de reisende blir satt 20 år tilbake i tid.

Den reisende kan også måtte sitte i fly uten trykkabin og uten kabinpersonale, dersom departementet gjennomfører planene.

Ellingsen sier at anbudsinnbydelsen må være en aprilspøk. ”Departementet har reversert noe av tilbudet vi har hatt over lang tid i Finnmark,” sier Ellingsen. ”Hvis man skal fjerne antall seter tilbudt ved å gå tilbake til 15 seters fly uten trykkabin, så er vi satt 20 år tilbake i tid,” tordner fylkesråden for samferdsel.

Han mener dette er noe helt annet enn nordområdesatsinga det var lagt opp til. ”Folk kommer ikke til å godta det reduserte tilbudet.”

Ellingsen råder departementet til å endre den landsdelsfiendtlige holdningen som anbudsdokumentene er et bevis på. ”Vi arbeider for stadig å bedre infrastrukturen innenfor alt av samferdsel i Troms og Finnmark. Dette tilbudet er dårlig nytt og nærmest som en aprilspøk å regne,” sier Ellingsen oppgitt.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Steinulf Tungesvik, forsvarer anbudsinnbydelsen med at det er overkapasitet på kortbanenettet. ”Endringene som er gjort på antall seter tilbudt, innebærer at det fremdeles er stor overkapasitet,” sier Tungesvik. Han trekker fram Vadsø som eksempel. ”Kapasiteten det per uke er på 1125 seter, mens i praksis brukes bare 364. Det betyr overkapasitet på 2,5 gang,” sier Tungesvik.

Han avviser at mindre fly uten trykkabin er et tilbakeskritt. ”Heller ikke i inneværende periode har det vært krav om fly med trykkabin. Slikt sett er det ingen endring for kommende periode,” fremholder statssekretær Tungesvik.

Det nevnes ikke i NRK-innlegget om det er vurdert å redusere antall avganger men bibeholde standarden på flytypen som anvendes.

hmmmmm

Man vil absolutt ha kvalitet..... men vil man betale for det.....?

Eivind

Kan noen være så snill å hjelpe meg å finne anbudet for ruteflyging på Helgeland for inneværende periode?
Hadde vært gøy å gjøre noen sammenligninger, samt se om Widerøe innfrir anbudskravene!

Går rykter om en sterk forverring av flytilbudet fra kommende vinterprogram...
Skal komme tilbake med mer konkrete detaljer så raskt jeg får bekreftet det jeg frykter skjer nå....

OKAY fant det selv...
Ruteflyginger i Norge 010406-310309

Originally posted by Egil
Skal komme tilbake med mer konkrete detaljer så raskt jeg får bekreftet det jeg frykter skjer nå....

Forverring for Mosjøen spesielt, eller Helgeland generelt? Venter på detaljene du sitter med :)

you get an engine failure between 70 and Vr and you disapear into the river, this is called an exception from LT for wideroe in contradiction with PANS-OPS and JAR-OPS 1

For noe piss... DHC-8 klarer alle JAR-OPS krav til Takeoff-run(TOR), accelerate-stop (ASD), samt takeoff-distance til 35' @ v2 (TOD). (evnt. 15' på contaminated runway.) Maskinen opereres etter JAR-OPS performance kategori A (over 5,700kg eller 9 pax), og vi dokumenterer at vi møter disse kravene på hver eneste avgang. I de tilfellene hvor banelengen, hindringer, temperaturen, vinden, helningen, eller trykket ikke lar oss møte deovernevnte krav, redusere vi max avgansvekt til vi klarer det. I noen tilfeller betyr dette at enten pax, post eller bagasje står igjen, som igjen reduserer driftsmarginene .... til fordel for sikkerheten.

At det er mulig å komme med en slik sammenblanding av piss som sitert ovenfor er helt utrolig. Og hva i helv&%te har PANS-OPS med takeoff-performance å gjøre? Viser bare at litt kunskap er meget farlig.... noen kan faktisk tro at vedkommende vet hva han snakker om.

De eneste flyene som idag ikke klarer (på kortbanenettet) å a)fortsette avgangen fra V1 (evnt fra redusert V1 med 15' obstacle clearance), eller b) stoppe avgangen før v1, er de maskinen som opererer etter JAR-OPS performance kategory B. (dvs. maskiner under 5.700kg og/eller 9 pax.) Så vidt det er meg bekjent er det kun Lufttransport's B200 som er i denne kategorien. (Tror du det er tilfeldig at maks avgangsvekt på de norske ambulanseflyeneer 12,500lbs? (del det på 2.2, gjett hva du får.) Det eneste kravet som da stilles er at man må nå 50' for man har tilbakelagt 80% av rullebanelengen med begge motorene i gang. Man trenger ikke å regne på engine failure i det hele tatt (før man når 300').....

D228, DHC-6, DHC-7 og DHC-8, samt ATR og Jetstream blir alle operert etter JAR-OPS performance category A requirements, og sertifiseres enten etter JAR/FAR 25 eller JAR/FAR23 Commuter avhengig av vekt og passasjerseter. Jeg skulle likt å vist hvor bullsh!t som refert over kommer fra. "this is called an exception from LT "? Give me a fuck!ng break..... and keep your mouth shut about things you obviously know nothing about.

"The Pilot" is definitivt not one....

Nei.

Widerøe har egne procedure designers som bruker Dash-8's Vref speed som refereranse når approachene konstrueres. (Dette gjelder for så vidt kun -100, -300 flyr kat. B) Dette gir mer nøyaktige minima / Missed Approach Points for dash-8, men kan naturligvis ikke benyttes av andre flytyper.

Originally posted by CK

Nei, det er det jeg hører - så det som kan brukes på kortbanenettet i Finnmark er dermed Do228 og Dash 8-100? Hva med denne

Morsom sak den Sukhoi'en, men den ville vel neppe blitt godt mottat blant norske PAX er jeg redd.

Nei, du blander ting litt sammen her.

Paragrafen du referer til omhandler en evnt. kunstig reduskjon i maks landingsvekt for å oppnå en redusert Vat, og dermed lavere minima til fordel for dagens værsituasjon. Paragrafen sier at dette kan ikke operatøren gjøre uten videre. (I motsetning skal Vat beregnes ut ifra flyets til en hver tid sertifisert maksimum landingsvekt iht. 1.430.)

Dette gjør altså ikke Widerøe, og vi har dermed ikke behov for noen disp i den sammenheng. Den Vat speed som brukes i våre kalkulasjoner er basert på Vat for maksimum landingsvekt (33,900lbs) for dash-8-100, og er dermed i tråd med paragrafen du referer til.

Dash-8-100 er "permanent" plassert i "Dash-8-100" kategori
Dash-8-300 er "permanent" plassert i "B" kategori
Dash-8-400 er "permanent" plassert i "C" kategori

De eneste tilfellene hvor landingsvekten vil forandre minima er i de tilfellene hvor man har problemer med å fly missed-approach (2.5%) på en motor, og i så tilfelle må heve minima ved høye vekter. Dette problemet er stort sett isolert til eldre fraktmaskiner i varmere strøk av verden.

Originally posted by LN-BRK

Originally posted by Egil

Forverring for Mosjøen spesielt, eller Helgeland generelt? Venter på detaljene du sitter med :)

Jeg sitter i Mosjøen og har best oversikt her, men tviler på at kun MJF er berørt!

- Allerede fra sommerprogrammet i vår ble det en reduksjon i antall seter til og fra Helgeland. Var snakk på en reduksjon på ca 10% ?? Har ikke regnet nøyaktig på dette, men det skulle være en gjennomsnittlig reduksjon for MJF/MQN.
Dette betyr at det måtte tas bort enkelte avganger, men så vidt jeg kan se er kun MJF berørt av denne reduksjonen.
Per dags dato har vi ved MJF 2 mindre fly inn og ut i uka nå i forhold til vinterprogrammet! Ett fly fradag ettermiddag tur/retur TRD, ett fly fra BOO til MJF som overnattet og gikk til TRD tidlig søndag ettermiddag.

Dette trodde jeg skulle bli en midlertidig ordning, men etter å ha sett forslag til vinterprogram er jeg på vegne av alle som reiser skremt!

Det er en kjent sak at SAS har mistet avtalen med posten, noe som har resultert i at de her tatt bort endel avganger som sannsynligvis hadde mye post hver morgen!?! (Denne endringen har allerede tredd i kraft)
Dette betyr at man på en lørdag IKKE kan fly fra OSL til MJF lengre...

Vi har også et overnattingsfly ved MJF. Dette er nå tatt bort natten mellom lørdag og søndag. Noe som resulterer i at første avgang sørover på søndager går kl 1705. Dette betyr at passasjerer ikke kommer seg lengre ut i verden enn CPH på søndager! Det er f.eks ikke mulig å fly til ARN på søndager...

-Og i det nye forslaget for vinterruter vil ikke siste avgang sørover (TRD) korespondere med fly til OSL...

HVA gir dere meg?? 80-90% av de reisende skal videre fra TRD om kvelden...

Var derfor interessert i å se hva anbudet faktisk krevde av Widerøe! Og nå kan det se ut som om SAS og WF må begynne å snakke sammen. For det står at flyene skal korrespondere med videre trafikk til OSL :rolleyes:

Okay, så får vi jobbe litt med saken så får vi se hva som skjer med flytrafikken på Helgeland da...

Jeg skulle likt å vist hvor bullsh!t som refert over kommer fra. "this is called an exception from LT "? Give me a fuck!ng break..... and keep your mouth shut about things you obviously know nothing about.

Vref,

You are right, this is what i heared on the airport, so it is good to hear the real story and not the gossip. You are right and we should listen less to gossip from other pilots

I do appologies for any miss information from my part.

The Pilot

Glad we cleared that up.

We're always gonna gossip. It's what we do when not landing or launching.

However, posting that same gossip on a public discussion board is a different matter entirely. A lawyer would probably label it as "'the spreading of malicious and misleading information aiming to discredit the very operational safety of a competing airline."

And it might be time to refresh some of that ATPL theory of yours..... JAR-OPS and PANS-OPS are very different things. They just sound similar.

Back