Anbefaling til reiseadapter

Re: anbefaling til reiseadapter

Jeg har prøvd ymse, og er enig i LN-AØR i at de blir tunge - og ikke bare det noen tar så mye plass at du ikke får brukt de. I mange land i Asia finner du ofte stikkontakter som tar flere typer (siden de ikke har lykkes med en enhetlig standard ennå). Jeg har hittil klart meg fint uten adapter ganske mange steder, men har med meg en overgang Euro-USA og Euro-UK (skal du til Australia og omliggende så må du ha en egen dit). Enkeltovergangene er mye mindre enn koloss av multi, og tar i praksis like mye plass (men lettere å miste muligvis ;) ).

Har sikkert tjue forskjellige adaptere liggende, men glemmer alltid å pakke dem med når jeg skal ut og reise.
Som Superhai sier; det går fint uten også.
På de fleste hoteller er det europeisk socket på badet. Fungerer fint til lading av dingser. Og på internasjonale kjedehoteller har de som regel adapter til låns.

Jeg har noe tilsvarende denne:
http://www.dx.com/p/compact-universal-travel-power-plug-adapter-au-uk-us-eu-42967#.VElmZRa5Kuw
Fin størrelse for reise, og forholdsvis fornøyd med kvaliteten. Er egentlig 3 adaptere satt sammen til 1, hvor hver del er ca. på størrelse med en vanlig britisk plugg.
Andre kan ha andre meninger, men selv syns jeg at det er en fordel at adapteren er uten jording, siden den passer flere steder da. Adapterene man får på Clas Ohlson er f.eks. ubrukelige i Japan vil jeg tro, pga. den amerikanske jordingsprongen.

Som nevnt får man som regel brukt vanlige europeiske plugger i Kina, Koreahalvøya og Sørøst-Asia nord for Malaysia.

Generelt hvis du har utstyr som må være jordet av en eller annen grunn, så bruker man uansett ikke "reise-adaptere". Ikke bare fordi det er stort sett jordingsdelen som gjør de ulike landenes plugger ukompatible. Metall-laptoper som f.eks. Apple sine alu-maskiner vil gi en liten kribling om de ikke er jordet og du tar på chassiet, men det er ikke noe å bry seg nevneverdig om. Selv om mange av disse adapterene sikkert er godkjent for over kW'er så ville jeg heller ikke brukt de for høyeffektsutstyr, men for å lade laptop, mobil ol. så er de finfine.

Macbook pro 13 retina har ikke jording på laderen, og den har alu-chassis. Mye som kommer med jordet kontakt som ikke bruker jordingen i det hele tatt også.

Kjøpte en alle-i-en adapter på Clas Ohlson for 1-2 år siden, og den har fungert fint både her hjemme med utenlandske elektroniske aparater, og i UK og USA med utstyr fra Norge.

Den er som noen nevner litt tyngre, men jeg har aldri opplevd det som noe problem. Har opplevd på ett hotell at den har falt ut, og da var det ikke værre enn at jeg støttet litt opp under den.

Whatever floats your boat, I assume.

Har sikkert tjue forskjellige adaptere liggende, men glemmer alltid å pakke dem med når jeg skal ut og reise.

Det problemet hadde jeg også. Løsningen var å alltid la adapteret ligge i håndbagasjen, som er en ryggsekk for min del. Da blir den også med på turer der den ikke trengs, men jeg slipper å kjøpe nytt adapter på hver langtur.

Macbook pro 13 retina har ikke jording på laderen, og den har alu-chassis. Mye som kommer med jordet kontakt som ikke bruker jordingen i det hele tatt også.

Siden jeg har en mbp13retina, så vet jeg at den er jordet - du trenger ikke jordingen - men du vil kjenne iblant at the er en svak kribling når du tar på chassiet som du ikke kjenner når den er jordet (eller bare går på batteriet).

Husk at I Sør-Afrika har egen, akkurat som tre-pins fra UK, men runde og noe feite. Hotellet mitt der, Holiday Inn Express hadde kun UK og Australia.

Glrmtr min store kladd, matte ut på gata og kjøe til kr 60. Heldigvis var en veldig ansatt som tauet meg inn til rett butikk. Sør-Afrika rett inn I veggen og US, UK og Europa inn ...

Har brukket et plastpinne i min gamle multiadapter av snurretype som jeg alltid har i ryggsekken. Ser at Skross "World Adapter Pro reiseadapter" som Claes Ohlson pusher kun er fullt kompatibel med Italia og Sveits. Finnes det ingen multiadaptere som er bedre enn dette? Har også sjekket hos dx.com og ser finner ikke noen som kan fungere i flere land.

Problemet er at de som oftest kun har 4 varianter, men kun fast med eller uten jording for etpand slik at den kun kan brukes halvparten av plassene og i tillegg er det en diger kloss som skal helt inntil kontakten slik at den ikke vil komme til mange plasser.

Er det ingen som fortsatt har den gamle "snurretypen" som faktisk fungerte?

Last edited:
Roamingfox har masse travel gadgets inkl. adaptere til en billig penge, men vet ikke om de har en sånn klump du ser etter. Har tidligere bestilt fra dem da jeg har kjøpt elektroniske produkter i USA og Irland til bruk her hjemme.

http://www.roamingfox.co.uk/

Litt OT, og mange kan så klart ikke velge i jobb. Men jeg kjøpte en MacBook Air 11" for 4 år siden. Bare til reise. Ellers er jeg PC gutt.

Mac lader system og linking funker så utmerket at det er til å gråte av. I en liten sidelomme på bagen min har jeg ladere med avtakbare støpsel OG støpsler til hele verden for både MacBook og begge telefonene.

Etter 4 år er den også 90% like rask som ny og den ser nesten ut som ny - etter å ha reist 1 million km liggende løst i en bag.

Det er et ut-av-verden godt reiseprodukt. Om jobben tillater: LØP OG KJØP.

Last edited:
Noe av det beste med å bruke Mac er at man får tak i en ekstremt praktisk reiseadapter som klipses på laderen. Den pimper inn en USB-port (sånn rask som funker fjell på iPad), og adaptere til en haug med steder -- og da kan man slippe å ta med USB-lader. Helt fjell.

339 kroner direkte fra Apple Store. Helt sjef.

HA808

Back