Amsterdam/Paris/Sint Maarten tur/retur - rutepraksis?

ENTO

ScanFlyer Silver
KLM flyr via Curacao fra Sint Maarten til Amsterdam, men Air France flyr direkte til Paris. Begge flyr A330-200. Hvorfor denne forskjellige praksisen ?

Re: Amsterdam/Paris/Sint Maarten tur/retur

SXM øyen er delt i to. Den nederlandske og franske. Begge flyr for å tjene sine innbyggeres interesser.

KLM har Curaçao som er en del av ABC øyene (De nederlandske Antillene) i tillegg til SXM.

Forum: Korriger meg hvis jeg har feil.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Som FQTV sier flyr begge selskapene "innenriks", dvs Air France flyr mellom to franske territorier og KLM holder seg innenfor Kongeriket Nederlandene.

Som FQTV sier flyr begge selskapene "innenriks", dvs Air France flyr mellom to franske territorier og KLM holder seg innenfor Kongeriket Nederlandene.

Er ikke CDG/ORY til SXM strengt tatt utenriks, fra Frankrike til Nederland?

KLM har slått sammen St.Maarten+Curaçao og Aruba+Bonaire. (Begge rutene med A330 dessverre)

Nederlandske Antiller opphørte i 2010. Har ikke helt forstått hvilken status disse øyene har for Nederland nå.

Nederlandske Antiller opphørte i 2010. Har ikke helt forstått hvilken status disse øyene har for Nederland nå.

Sånn jeg tror jeg har forstått det, så blir Curaçao og Sint Maarten litt som Skottland og Wales.

KLM har slått sammen St.Maarten+Curaçao og Aruba+Bonaire. (Begge rutene med A330 dessverre)

Saba, Sint Eustatius og Bonaire er blitt "spesialkommuner" tilhørende fastland Nederland, under fellesnevneren "Karibisk Nederland". Aruba, Curaçao og Sint Maarten er land med selvstyre, men også fremdeles tilhørende kongeriket Nederland.

Siden Saba nå er en kommune og ikke en del av et selvstyre lenger, ble det høyeste punket i Nederland plutselig 887 meter, mot 322 fra før (Vaalserberg, sør i Nederland).

Er ikke CDG/ORY til SXM strengt tatt utenriks, fra Frankrike til Nederland?

Strengt tatt ja da SXM ligger på den nederlandske delen av St. Martin/Maarten. SXM har alle større ruter fra øyen. «Grensekontrollen» innebærer kun passering av et skilt mellom øyens to deler. Det er en mindre flyplass på den franske siden (SFG), men kun mindre regionale ruter til andre franske territorier i Caribien opereres derfra.

Er KLM flighten Amsterdam/Sint Maarten/Curacao/Amsterdam å anse som en innenriksrute med de rutinene det innebærer ?

Er KLM flighten Amsterdam/Sint Maarten/Curacao/Amsterdam å anse som en innenriksrute med de rutinene det innebærer ?

Out of curiosity: Er St. Maarten, Curacao og disse andre stedene å betrakte som deler av EU?

Man kan bruke euro på St . maarten. Også på Guadeloupe. Komplett har gratis tlf på den franske siden av St Maarten, men går du over til den hollandske siden, koster det kr 14,99/min å rine til Norge. Aruba og Curacao har ikke samme mynter/sedler. Er på Curacao idag, Bonaire imorgen, skal bli interessant å se om det blir gratis Komplett mobil der.

Saba, Sint Eustatius og Bonaire er blitt "spesialkommuner" tilhørende fastland Nederland, under fellesnevneren "Karibisk Nederland". Aruba, Curaçao og Sint Maarten er land med selvstyre, men også fremdeles tilhørende kongeriket Nederland.

Siden Saba nå er en kommune og ikke en del av et selvstyre lenger, ble det høyeste punket i Nederland plutselig 887 meter, mot 322 fra før (Vaalserberg, sør i Nederland).

Det er vel ikke helt riktig. Vaalseberg ligger i Nederland som i likhet med Saba er en del Koninkrijk der Nederlanden. Lett skal det ikke være.

Strengt tatt ja da SXM ligger på den nederlandske delen av St. Martin/Maarten. SXM har alle større ruter fra øyen. «Grensekontrollen» innebærer kun passering av et skilt mellom øyens to deler. Det er en mindre flyplass på den franske siden (SFG), men kun mindre regionale ruter til andre franske territorier i Caribien opereres derfra.

Geneve er også fransk innenriks, samme som Basel. Det har med avtaler mellom landene å gjøre - og noen korridorer i Sveits. Grensa er i trappa på terminalen. I gamledager sto en gendarme og sjekket pass i trappa.

Geneve er også fransk innenriks, samme som Basel. Det har med avtaler mellom landene å gjøre - og noen korridorer i Sveits. Grensa er i trappa på terminalen. I gamledager sto en gendarme og sjekket pass i trappa.

Basel har to terminaler og to IATA-koder, BSL og MLH (Mulhouse).

Ja, men vet ikke om det er en slik avtale for SXM. Passkontrollen til Frankrike på GVA forsvant med Schengen-avtalen da begge land er med, men du kan velge å gå igjennom den franske tollen. Basel/Mulhose ligger på fransk territorium, men med en sveitsisk sektor.

Er ikke det litt som rutene til Svalbard?

Uten at jeg vet , vil jeg tro det.
Min mann reiste ORY-FDF, Paris-Martinique, for et par dager siden. Han måtte vise pass ut av Frankrike og passere toll ved ankomst Martinique. Ingen passkontroll ved ankomst.
Dette høres veldig ut som praksisen som til Svalbard. Øyene er å regne som EU, men NON-Schengen. Jeg vil tro det er det samme med de nederlandske karibiske områdene.

Back