Amerikanske selskaper vil hindre MEB3 ekspansjon til/fra USA

Jeg aner Tim Clark om litt rasler med sablene angående bestilling av nye 777x og amerikanske arbeidsplasser og minner amerikanerne om at det er noe som heter A350 som kan være alternativ for Emirates.
 
Samtidig så leverte AA et historisk godt resultat:

http://marketrealist.com/2015/10/american-airlines-group-witnesses-record-3q15-earnings/

H. Clinton har samtidig beskyldt de amerikanske selskapene for å ta "unødvendig" høye priser.

Neida, det er ikke høye priser i USA...;)

Når bedrifter opererer i markeder med sterk grad av konkurranse så bruker de ofte ressurser på å konkurrere effektivt. Blir det mindre konkurranse så bruker de ressurser på å unngå å få konkurranse, så det skal bli interessant å se hvor mye av overskuddene til Delta og AA som vil bli brukt i lobbyvirksomheten mot MEB3...
 
Sku nesten tro at komiske Ali eller en eller annen byråkrat i Nord-Korea stod bak det presseklippet

The 777 aircraft used to operate ATL-DXB will be redeployed to other Trans-Atlantic markets where it can compete on a level playing field that’s not distorted by subsidized state-owned airlines.


:lol::lol::lol::lol::lol:
 
Hvor store er egentlig subsidiene til Gulf-selskapene?
Myten om at de får gratis fuel på hjemmestasjon er vel knust for lenge siden.
 
Hvor store er egentlig subsidiene til Gulf-selskapene?
Myten om at de får gratis fuel på hjemmestasjon er vel knust for lenge siden.

Jeg vet ikke, men jeg tror det primært dreier seg om tilgang til "billig" kapital fra eierne. Problemet er vel at stat og privat er kanskje ikke så enkelt å skille mellom i (noen av) disse statene. Ingen nekter private finansiører å bruke hvor mye de måtte ønske av egne midler, men for stater er det for eksempel i EU/EØS slik at stater kan bidra med kapital i samme utstrekning som en privat investor ville finne det interessant å bidra (man kaller dette for the market economy investor principle i EU). Støtte ut over dette vil i EU kunne falle i kategorien ulovlig statsstøtte.
 
Last edited:
Hvor store er egentlig subsidiene til Gulf-selskapene?
Myten om at de får gratis fuel på hjemmestasjon er vel knust for lenge siden.

Ett selskap fra USA eller Europa vil i praksis aldri tanke med maksimal landingsvekt som begrensning når en skal fly i mange timer da kostnadene med å transportere ekstra drivstoff blir for store.
Flere av selskapene fra Midtøsten lander i Europa og USA med drivstoffmengder som ikke kan forklares av operative hensyn, men sikkert noen her som har en plausibel forklaring på dette også.
 
Kommer vel litt an på fuelprisen generelt. Hva den er i gulfstatene aner jeg ikke, men noen ganger lønner det seg å tanke maks der fuelen er billigst, selv om det koster litt mer å slepe den rundt.
 
Emirates med et godt tilsvar ... ^_^

http://onemileatatime.boardingarea....ook&utm_campaign=SNAP+from+One+Mile+at+a+Time

Emirates says industry data show that Delta’s Dubai flights have had average seat loads consistently over 85% and that Emirates own studies indicate that the route was “highly profitable” with “an estimated route profitability of over $10 million per annum, or a route net margin of 7%.”

og ....

The spokesperson added: “Our route planners are now closely studying the opportunity for Emirates to fill in the gap when Delta exits the non-stop Atlanta-Dubai service.
 
Delta gjør mye bra, men de har en ledelse som kan virke litt rabiat. Nå er de også kastet ut av Airlines For America før tiden etter at de ga seks måneders varsel.

http://www.businesswire.com/news/ho...Airlines-America-Board-Votes-Remove-Delta-Air

Airlines for America (A4A), the trade association for the leading U.S. airlines, today said that its Board of Directors voted unanimously to waive the notice period for Delta Air Lines to leave the association, effective immediately, shortening Delta’s announced intended departure date by six months. The Board members also voted to maintain the current budget and agreed to cover the dues Delta had been paying.
 
Hvor store er egentlig subsidiene til Gulf-selskapene?
Myten om at de får gratis fuel på hjemmestasjon er vel knust for lenge siden.

Det er f.eks ikke skatt på inntekt i UAE. Det kan sies å være en form for statlig støtte.
Tilgang på ultrabillig arbeidskraft fra India/ Sri Lanka etc.
Aircraft cleaners/ baggage handlers og alle andre lowskilled eller no skills jobber har lønninger
Tilsvarende 1.500-2.000 norske kroner.
Det sier seg selv at det ikke er lett å konkurrere med selskaper som har brorparten av sine ansatte på lønninger som er 15-20 ganger billigere enn i f.eks Europa.
 
Argumentet med lønninger kan jo absolutt brukes av sas mot amerikanske selskaper også, så å kalle lave lønninger statlig støtte mener jeg blir litt vagt.
 
Aircraft cleaners/ baggage handlers og alle andre lowskilled eller no skills jobber har lønninger
Tilsvarende 1.500-2.000 norske kroner.
Det sier seg selv at det ikke er lett å konkurrere med selskaper som har brorparten av sine ansatte på lønninger som er 15-20 ganger billigere enn i f.eks Europa.

Akkurat det er irrelevant, da de jo trenger dette på utedestinasjonene også, og betaler da det samme som de europeiske og amerikanske selskapene. Så det kan ikke sies og være konkurransevridene

At disse landene har valgt og organisere seg og sin velferdsstat på en annen måte, er selvsagt en konkurransefordel, men det gir ikke andre land en rett til og forby konkurranse fra dem for det. F.eks så har jo norsk industri hatt fordel av lavere strømpris enn mange andre land man konkurrerer mot, skipsfartsnæringen nyter godt av gunstige skatteordninger, og for ikke snakke om oljebransen hvor staten indirekte subsidierer svært mye av f.eks lete og borekostnader slik skattesystemet er utformet

Og f.eks selskapene der hvor mye av arbeidskraften kommer fra, som India, Pakistan, Sri Lanka, Filipinene etc, så burde selskapene der kunne dra nytte av akkurat samme lave kostnadsnivå, uten at de gjør det noe bra av den grunn
 
Al Baker er i riket og, i tillegg til å annonsere nye ruter, har harde ord til sin erkefiende:

Speaking of Delta CEO Richard Anderson specifically, Al Baker said that his criticisms of Gulf carriers as “governments” were “nonsense,” with the goal of stifling the competition “so he can swindle American passengers even more.”
“Let him come face to face with me in any forum,” Al Baker said of Anderson. “I will hang him on a wall.”

http://business.blog.myajc.com/2015/12/09/report-qatar-airways-chief-has-harsh-words-for-deltas-ceo/
 
Aner ikke om det er noen dypere mening, men Qatar's åpningsflight til Atlanta den 1. juni vil bli med A380. Mulig Al Baker vil bruse litt med fjøra i trynet til Delta ..
 
Aner ikke om det er noen dypere mening, men Qatar's åpningsflight til Atlanta den 1. juni vil bli med A380. Mulig Al Baker vil bruse litt med fjøra i trynet til Delta ..

De fyller vel en daglig 380 med indere som skal billigst mulig til gamlelandet ....
 
Hehe ... Ja, det blir nok en del av det, men 777LR tar over fra dagen etter. I tillegg kommer Turkish i mai, så det blir kamp om asiatene. Regner med at Lufthansa og BA vil merke det.
 
Neste rute for Emirates er Dubai - Fort Lauderdale, men her har de jo også code-share videre med partneren JetBlue, så antar litt derfor de velger den fremfor MIA. Det blir også deres 11. destinasjon i USA, så ser ikke ut som de tre store amerikanske selskapene sitt forsøk på å stoppe dem lykkes så veldig godt.....

http://www.thenational.ae/business/aviation/emirates-to-start-flights-to-south-florida-in-december
The Dubai carrier is to start daily service to Fort Lauderdale-Hollywood International Airport on December 15 this year.
 
Back
Top