American kjøper B787

Re: American kjøper B787-9

I flg. Boeing News har AA gått hen og bestilt 42 B787-9:
Ikke bare iflg Boeing, men også ifølge AA:
FORT WORTH, Texas - American Airlines, Inc., a wholly-owned subsidiary of AMR Corporation [NYSE: AMR], announced today that it has entered into a purchase agreement with Boeing [NYSE: BA] under which American intends to acquire an initial 42 Boeing 787-9 Dreamliners scheduled for delivery beginning in 2012 and ending in 2018, with the right to purchase up to 58 additional 787s that may be scheduled for delivery beginning in 2015 and ending in 2020. The purchase of the initial 42 787-9 aircraft is subject to certain contingency provisions, as more fully described below.

<...>

The 787 purchase agreement contains provisions that would allow American to choose not to acquire some or all of the 42 initial 787s if it has not reached a satisfactory agreement with its pilots union to operate the aircraft. American must notify Boeing of its intent to purchase a 787 at least 18 months prior to its scheduled delivery date, with the first scheduled delivery date occurring in September 2012.

Kilde:
http://www.aa.com/content/amrcorp/pressReleases/2008_10/15_787.jhtml

Kan 787 leveres i "stål" designen til AA?

Dette var jo ikke dårlig. Synd AA er i den svake One World alliansen og har den mega-kjipe avtalen sin med BA på transtlantiske flyvninger.

Det er jo nå så, men som jeg pleier å si OneWorld har noe ingen andre allianser har. Australia...

Det er jo nå så, men som jeg pleier å si OneWorld har noe ingen andre allianser har. Australia...

Innenriks i Australia ja, ellers er resten av Australia brukbart dekket av f.eks Star

Megakjipe avtalen?
Vennligst forklar...

BA og AA er i samme allianse, men på transtlantiske flyvninger tjener du ingen miles om du er AAdvantage medlem og flyr BA og vice versa. Sammenlign med UA og LH hvor du som UA elitekunde tjener 100% ekstra miles på transatlantisk LH. Av denne årsak har AAdvantage alltid vært uaktuelt for min del.

Man tjener iallefall tier-points hos BA når man flyr business eller fulle flex med AA.
Jeg synes det høres veldig rart ut at man ikke skulle tjene miles også.

Ok, men dette gjelder kun BA-flyninger som ikke er code-share flyninger såvidt jeg skjønner.

Wow, det visste jeg ikke at de hadde endret paa. Dette er utrolig kjipt i forhold til UA.

Fikk e-posten selv i gaar, har fortsatt Gold status hos dem. Bra at de har en plan for fremtiden. Grattis til AA!

Her er hverfall den lange papir utgaven fra AA:

http://www.aa.com/content/amrcorp/pressReleases/2008_10/15_787.jhtml

aa787dreamliner.jpg

Picture courtesy of AA.

Ting tar i blant tid. Denne ordren er ennå ikke firm fra AA, over fire år etter avtalen ble inngått. Før jul i fjor kom vel AA til enighet med pilotene, og i går så godkjente konkursretten at AA kan bestille 42 787. En forandring fra orginalordren er at det vil bli 20 787-8 og 22 787-9. Planlagt levering av første maskin er november 2014

Re: American kjøper B787

Skikkelig lekker!
Sammen med Ethiad har American den lekreste liveryen i hele bransjen.

Back