American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Virkelig, her kommer jeg til å bli vanskelig hvis det ikke dreier seg om hele SAS sitt rutenett og alle klasser. Tviler for øvrig på at de kommer med noe sånnt; de har markedsført det som "companion ticket" uten noen nærmere begrensning og i de skrevne vilkårene fremkommer det heller ingenting om begrensninger, så denne er nok ganske trygg.

Da er det positivt gitt en oversikt over reisevilkårene, og man må kunne legge til grunn at alle klasser er OK siden det ikke fremkommer noe annet. Jeg ville uansett stått på det jfr. de tilsendte vilkårene for kortet.
Reisevilkår for Companion ticket:

•Gjelder for reise med SAS
•Gjelder for opptil 2 personer
•Gjelder for reiser fra Skandinavia til SAS-destinasjoner i hele verden
•Reisen må bestilles per telefon (ikke mulig å bestilles via Internett)
•Man har rett til én Companion Voucher i en 12-måneders periode og opptjente poeng kan ikke overføres til ny 12-måneders periode.
•Kombinasjon av klasser ikke tillatt og reisen må foretas til og fra samme by
•Utreisen må foretas før voucherens gyldighetsdato går ut (innenfor 12 måneder).

http://www.sas.no/no/Arkiv/EuroBonus/EuroBonus-partnere/Kombinertkort/American-Express/

Men, selv om de har klart å legge ut disse reisevilkårene, som definitivt avklarer spørsmålet om kombinasjon av selskaper, hvilke klasser osv., er det fortsatt åpent hvordan man skal beregne kvalifiseringsperioden.

På samme side står det (min utheving):
** Har du oppnådd et minimumsbruk av kortet (130 000,- for Premium, 100 000,- for Platinum) i løpet av ett år kan du ta med en venn på en bonusreise med SAS.

I vilkårene står det kalenderår......

Last edited:

Jeg ble i går oppgringt av DnB NOR – etter at de har fått med seg (blant annet) denne tråden. Hadde en hyggelig og interessant samtale der jeg gav en del ideer. Videre fikk jeg følgende svar:

Companion ticket gjelder kun til SAS-destinasjoner, altså SAS-opererte flyvninger. Codeshare spiller ingen rolle, maskinen som flyr må altså være i SAS sine farger. Dette er ikke en begrensning satt av DnB NOR, men SAS. Videre så ble jeg fortalt at DnB NOR egentlig ønsker å delta aktivt på sosiale medier, men venter på godkjennelse fra AmEx da de kun arbeider med AmEx gjennom en nokså streng franchise-avtale. Dette begrenser mulighetene de har når det kommer til å bruke AmEx-brandet offentlig. Men de vil gjerne svare oss her. Det står altså ikke på DnB NOR.

Videre fikk jeg inntrykket av at DnB NOR egentlig ønsker å legge masse ny funksjonalitet på kortet, men at de er begrenset av både SAS og AmEx. Spesielt SAS ble jeg overrasket over hvor "passive" og tildels "negative" (mine ord, ikke DnB NORs) de er med hensyn til dette produktet.

Videre fikk jeg inntrykket av at DnB NOR egentlig ønsker å legge masse ny funksjonalitet på kortet, men at de er begrenset av både SAS og AmEx.
Det høres merkelig ut at AmEx skulle ønske at deres platinumkort skulle være mest mulig likt kort man får gratis i Norge. Jeg tror nok du kun har hørt én side i denne saken.

Det høres merkelig ut at AmEx skulle ønske at deres platinumkort skulle være mest mulig likt kort man får gratis i Norge. Jeg tror nok du kun har hørt én side i denne saken.
Hvorfor skulle AmEx egentlig bry seg for mye om dette? Dette er et DnB NOR Kort/SAS-produkt, som bruker AmEx som betalingsnettverk.

De burde være bekymret for at det ødelegger merkevaren.

Har tekstene blitt endret slik at det er klart hvilken tjeneste man betaler for?

Linket fra SAS finner man om Diners:
"Tilgang til flere hundre Diners Club VIP-lounger på flyplasser over hele verden"

Og om AMEX Platinum:
"Et kort som gir deg adgang til VIP lounger på mer enn 600 flyplasser i over 100 land og 300 byer."

Jeg kan ikke se at "tilgang" og "adgang" skulle ha forskjellig betydning her.

Om man leter videre for AmEx er eneste presisering som jeg klarte finne:
"Medlemmer har også tilgang til å ha med seg familie eller andre, som får adgang via medlemmets Priority Pass. Hvert besøk belastes med et gebyr på 24 Euro per besøkende."

For de som er vant med slike kort og loungeaksess, som man bør anta at målgruppen for AmEx Platinum er, så er det vanlig at det er forskjellige vilkår om man har med én eller flere ekstra personer til loungen. I omtalen av en slik person bruker man for EBG "gjest" og for Diners "guest". Det er helt naturlig her å anta at "besøkende" er det samme som "gjest" og "guest", spesielt da man akkurat i setningen før har beskrevet at man kan ta med ekstra personer.

Jeg ble i går oppgringt av DnB NOR – etter at de har fått med seg (blant annet) denne tråden.

Er jo bra at de har begynt å reagere og kanskje begynner å høre med kundene hva de egentlig ønsker. At de har annonsert kortet med PP med "fri" inngang (som Amex Platinum har i andre land) for så å trekke det og henvise til en skrivefeil er ille nok det.

Men tror de virkelig at de kan ta markedsandeler fra Diners når de kommer med et billig PP der man må betale for å komme inn i loungene? Dette PP har jeg fått helt gratis hos Twocards og egenandelsforsikring for leiebil kan man få for 70,- hos Remembercard.

Eneste verdien jeg ser som gjør kortet verdt å beholde er Companion Ticket og det får man på begge kortene. Så jeg beholder mitt Platinum kort i år (siden det er halv pris) og bytter til Premium neste år hvis jeg forsetter.

Klarer man ikke å komme opp med Platinum fordeler som tilsier at målgruppen er villig til å betale 1700,- så bør man gjøre som i Sverige: Kall det helt enkelt et Amex Eurobonus kort og sett ned prisen till 800,- per år. Diners tar 695,- (og er gratis for en god del) med "fri" lounger.

Med BankID så legitimerer du deg ihht hvitvaskingsloven, og de får alle tallene de trenger ifbm. etterfølgende kredittsjekk hos et av kredittforetakene (som har tall fra ligningen også). Dermed kan hele prosessen gjøres automatisk og effektivt.

3 uker og ikke en lyd. Hvilken del av dette var det som var effektivt, sa du? ;)

-A

Handelsbanken Platinum

Hei, jeg har også Platinumkortet, men er enig med dere som er misfornøyd med enkelte ting, spesielt Priority Pass. Har sett litt på et annet kort: Handelsbanken Platinum. Koster 1500,- i året og har gratis Priority Pass OG loungetilgang på OSL Lounge (mot betaling tror jeg). Man får også egenandelsforsikring, consiergetjeneste og ID-forsikring, men ingen cashback/eurobonusfordeler.

Vurderer litt å søke på Handelsbanken Platinum, men samtidig håper jeg at DnB skjerper seg og utvider tilbudet. En ting de BØR klare å få til er loungetilgang på OSL, det burde vært en selvfølge når man cobrander et platinumkort med SAS. Hva syns dere?

Last edited:

Priority Pass har ikke avtale med OSL Lounge fordi denne er latterlig dyr — og SAS hadde neppe gitt bort tilgang mot å ha et spesielt kredittkort. Du skal enten fly business eller ha et Star Gold. At det står Gold Executive Platinum Super Master of the Universe på ditt kredittkort spiller liten rolle for SAS.

AmEx Centurion er vel det eneste kortet som har hatt tilsvarende fordel, der fikk vel folket US Gold status som tilsvarer Star Gold. Men igjen, hva gjør ikke US Airways for litt cash.

AmEx Centurion er vel det eneste kortet som har hatt tilsvarende fordel, der fikk vel folket US Gold status som tilsvarer Star Gold. Men igjen, hva gjør ikke US Airways for litt cash.

Ikke helt korrekt, Centurion gir også VS Gold og One World Emerald status. ;-) pluss lounge access til NW og Delta lounger i tillegg til fullt PP medlemskap.

Ikke helt korrekt, Centurion gir også VS Gold og One World Emerald status. ;-) pluss lounge access til NW og Delta lounger i tillegg til fullt PP medlemskap.
Hvis de påstår at de gir access til NW-lounger, er ikke de fordelene oppdatert på et par år, siden NW ikke finnes lenger.

Priority Pass har ikke avtale med OSL Lounge fordi denne er latterlig dyr — og SAS hadde neppe gitt bort tilgang mot å ha et spesielt kredittkort. Du skal enten fly business eller ha et Star Gold. At det står Gold Executive Platinum Super Master of the Universe på ditt kredittkort spiller liten rolle for SAS.

Jeg forstår dette med SAS, men det faktum at Handelsbanken Plat har klart å få til en avtale med OSL Lounge og tilby gratis Priority Pass for kr 1500/år viser at dersom Amex ønsket det, så kunne de tilbudt det samme på sitt produkt.

Jeg forstår dette med SAS, men det faktum at Handelsbanken Plat har klart å få til en avtale med OSL Lounge og tilby gratis Priority Pass for kr 1500/år viser at dersom Amex ønsket det, så kunne de tilbudt det samme på sitt produkt.

Du må nok huske på at DNB må kjøpe poengene av SAS så alt har en kostnad. Det er også en grense for hvor høy kommisjon brukerstedene kan leve med.

Ergo er størrelsen på kluten mer eller mindre gitt. Spørsmålet blir i hvilken retning vi ønsker og/eller hvor hardt vi som kunder klarer å vri den.

Hvis de påstår at de gir access til NW-lounger, er ikke de fordelene oppdatert på et par år, siden NW ikke finnes lenger.

Ooops, sorry!
Sist gang jeg brukte mitt kort mhp. NW lounge eksisterte de...

Og her er Centurionkriteriene p.t.
You now have access to over 135 lounges from our partners American Airlines Admirals© Club, Continental Airlines Presidents Club®*, Delta Sky Club™, bmi Business Lounges and US Airways© Club.* This access is extended to you, regardless of which class you are travelling in, and in the case of US Airways club; which carrier.

Tok en liten test på både Rema og Rimi i dag med amex kortet og kan si for de som ikke vet det at hos Rema fungerer det ikke, men overaskelsen var stor når den gikk gjennom hos Rimi :)

Rema tar kun BankAccept...

Status
Not open for further replies.
Back