American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg rakk ikke å få kortet før jeg dro, men ut fra det som skrives her inne nå, så skal jeg kanskje være "fornøyd"? Jeg kommer også til å sende den samme mailen, men vil først se kortet - regner med det ligger klart til meg når jeg kommer hjem. Dette er ikke bra i det hele tatt, og hvis jeg ikke får det fullverdige produktet jeg har betalt for, blir det et kort bekjentskap med AmEx...

Enig det er for dårlig, men det er ikke pga Priority Pass at jeg har skaffet Amex. Selv om det sikkert er kjekt det også

Klart villedende markedsføring og "ikkje bra!"
Men: For meg ser det også ut til at de fraskriver seg den reklamerte "Dekker egenandelen ved skade på leiebil".
Noen andre som har lest forsikringsvilkårenes pkt 7.2.4 og stusser?

Klart villedende markedsføring og "ikkje bra!"
Men: For meg ser det også ut til at de fraskriver seg den reklamerte "Dekker egenandelen ved skade på leiebil".
Noen andre som har lest forsikringsvilkårenes pkt 7.2.4 og stusser?

Jeg dro på ferie på fredag og rakk bare skumlese, men jeg har hele tiden vært litt bekymret for at de ikke har nevnt denne dekningen i noen mer formelle dokumenter tidligere.

Jeg trodde faktisk dette var et forsøk på å lage et litt mer perstisjetungt kort, men som vanlig blir alt DnBNor tar i til gråstein, uavhengig om det er gull eller platina i utgangspunktet.

Dette virker mer og mer som en dårlig kopi av et allerede eksisterende platinumprodukt fra en annen leverandør (eurocard).

Jeg priser meg lykkelig for at jeg fortsatt har mitt Diners kort, de har gjort en fenomenal jobb med å utvide antallet lounger i det siste, og jeg er meget fornøyd med kundeservice!

Hva min AmEx angår så sitter jeg klar med saksen så jeg kan returnere det i 2 deler så snart jeg får bekreftet fra Hertz at mine reservasjoner er overført til et annet kort, og så får jeg vurdere om jeg skal skaffe meg green card igjen (var det jeg hadde oprinnelig), evt amex gold etterhvert, men akkurat nå frister det virkelig ikke.

Er det noen som har rettet noen henvendelser til AmEx / DnB NOR vedr. Priority Pass her nå, og evt. fått svar?

Etter å sendt samme melding som de andre og som ble postet her, har jeg akkurat fått følgende svar:

"Takk for din henvendelse

Vi beklager at dette er tolket feil.

Vi ser at dette kan skape misforståelse og har derfor endret våre nettsider slik at det ikke skal skape utydig kommunikasjon. Tanken rundt dette er at det er fri tilgang til all PP sine longer i form av at du faktisk har tilgang og ikke knyttet til at adgangen er gratis.

For øvrig inneholder reglene for nettsidene (publisert i bunnmeny) informasjon om fraskrivelser av ansvar for feil på nettsidene – se utdraget under:(http://americanexpress.no/om/regler-for-nettsidene/)

5. Begrenset ansvar for bruk av nettstedet

Opplysninger, programvare, produkter og beskrivelser av tjenester som publiseres på nettstedet eller et linket nettsted, kan inneholde unøyaktigheter eller trykkfeil, og American Express fraskriver seg uttrykkelig ethvert ansvar for slike unøyaktigheter eller feil.
"

... Dette var meget dårlig gjort synes jeg ...

Var gratis adgangen til Priority Pass rekalmert andre steder enn på nett sidene?

Priority Pass er så langt jeg kan se ikke behandlet i avtalevilkårene for kortet.

Dersom det viser seg at PP kun er nevnt på websidene, synes jeg det blir alt for tynt å avspise kundene med at dette var skrivefeil på sidene. Spesielt tatt i betraktning at dette var en del av hovedinnholdet på siden, og at det sto beskrevet i "tabellen" som viste hva man fikk mot å betale årsavgiften, og hva som var forskjellen fra Premium og Platinum. Kundene har med andre ord valgt Platinum på bakgrunn av den informasjonen som fremkom av det man kan kalle hovedinnholdet på sidene.

For det tilfellet at man likevel ikke får ytelsen som avtalt, bør man kunne kreve en form for kompensasjon. Jeg kommer hvertfal til å ta tak i dette når jeg mottar velkomstpakken.

Last edited:

Jeg fikk faktisk ikke noen følelse at AmEx kortet skulle gi PP med gratis adgang til loungene, jeg regnet med at det ga muligheten til å gå inn på lounger man med økonomibillett ikke har adgangt til, da mot å betale for seg.
Slik MC platinum har hatt i flere år.

Regner med at kundegruppen for platinum kort har sikkert forandret seg en del med årene, og erfaringsmessig så har gebyrer på 30-40 euro for disse kundene ikke vært "dealbreakere".

Uansett så er det jo trist at mange har blitt skuffet..

Jeg fikk faktisk ikke noen følelse at AmEx kortet skulle gi PP med gratis adgang til loungene, jeg regnet med at det ga muligheten til å gå inn på lounger man med økonomibillett ikke har adgangt til, da mot å betale for seg.
Slik MC platinum har hatt i flere år.

Regner med at kundegruppen for platinum kort har sikkert forandret seg en del med årene, og erfaringsmessig så har gebyrer på 30-40 euro for disse kundene ikke vært "dealbreakere".

Uansett så er det jo trist at mange har blitt skuffet..

Det er vel i hovedsak på bakgrun av at man med AmEx plat i de fleste andre land har gratis adgang at mange forventet det av en norsk utgave også, og jeg må si at jeg automatisk tolket fri som gratis.

Andre norske kort, som ikke utgir seg for å være på langt nær så "premium" som AmEx plat gir gratis adgang (diners), dog ikke via PP men sitt eget program, men det er mye de samme lungene som benyttes her i europa (Menzies).

For meg er amex plat helt uaktuellt, de to tjenestene jeg ikke får noe annet sted fra for øyeblikket er conciers service og stop service +. Begge disse finnes i amex gold, og da til en betydelig lavere årspris, men akkurat nå er jeg såpass gretten på DnBNor og amex at det egentlig mer heller mot at jeg, og boliglånet også, forlater banken totalt, og ser hva fokus eller nordea har å tillby. Har allerede flirtet litt med fokus når det gjaldt lønns og forbruskonto, og de er rimelig på hugget i alle fall, så kan jo hende det kommer noe godt ut av dette til slutt for min del;)

Jeg har også sendt en klagemail, og som nevnt tidligere så syntes jeg det er kjipt. Jeg blir også prinsipielt irritert når man markedsfører med pølsevev.

Men det er jo et bra kort alene. Dealen er søt i fht points og 2-4-1 (selv om jeg vil holde voucheren i hånda før jeg tror på at jeg får den). Forsikringen er tross alt også ganske bra. Som regel flyr man da også med et selskap der man har loungene tilgang. Så det er ikke pga PP jeg fikk AmEx. Men prinsipielt irriterer det meg da jeg ikke liker å bli lurt.

Alt i alt finner nok ingen meg gråtende i VG, med platinumkortet i hånden.

Jeg har også sendt en klagemail, og som nevnt tidligere så syntes jeg det er kjipt. Jeg blir også prinsipielt irritert når man markedsfører med pølsevev.

Men det er jo et bra kort alene. Dealen er søt i fht points og 2-4-1 (selv om jeg vil holde voucheren i hånda før jeg tror på at jeg får den). Forsikringen er tross alt også ganske bra. Som regel flyr man da også med et selskap der man har loungene tilgang. Så det er ikke pga PP jeg fikk AmEx. Men prinsipielt irriterer det meg da jeg ikke liker å bli lurt.

Alt i alt finner nok ingen meg gråtende i VG, med platinumkortet i hånden.

Enig i dette. Har ingen planer om å bruke priority pass uansett, for meg var det forsikring, 20 poeng pr 100-lapp, evt 2-4-1 og tilbudene som er viktige. Siden jeg omtrent bare reiser med *A, så er et gullkort mye viktigere enn PP.

Likevel blir det nok en klagemail når jeg kommer hjem.

Enig i dette. Har ingen planer om å bruke priority pass uansett, for meg var det forsikring, 20 poeng pr 100-lapp, evt 2-4-1 og tilbudene som er viktige. Siden jeg omtrent bare reiser med *A, så er et gullkort mye viktigere enn PP.

Likevel blir det nok en klagemail når jeg kommer hjem.

Var det ikke noen som skrev at de også stikker fra egenandelen på leiebil også? Synes hele greia tyder på at de har kopiert teksten fra en annen Amexside, også funnet ut til deres forskrekeklse at en i noen land faktisk får noen fordeler å snakke om.

Fosskok med Google translate bør koste noen kroner for selskaper med sosialdemokrater som konsernledere med Zegna bag til 10 000-15 000 nok.;)

Om de ikke har levert en vesentlig del av produktet innen over 1 måned bør dere kunne kreve heving av kjøpet eller reduksjon i pris.

Ønsker dere virkelig å være kunde av et selskap som holder på slik? Og når de ikke gidder svare dere nå tror dere virkelig de gidder svare dere om dere plutselig skulle trenge hjelp når dere er på reise?

Enig i at det ikke er noen grunn til gråte, men det er så til de grader klønete og dårlig kundeservice. "Fri tilgang til lounge" behøver ikke tolkes, det betyr gratis.

I svaret deres sier de at de tar ikke ansvar for feil på nettet. Tingen er at jeg registrete ikke på nettet men via en selger på OSL. Der brukte de samme salgsargumentene som på nettet dvs gratis (dvs fri, 0 KR) adgang til PP lounge.

Egentlig har jeg ikke behov for PP lounge tilgang i og med at jeg er og blir EBG for en stund til. Men jeg kommer hvertfall til å kreve kompensasjon for dette. Tenkte å spørre etter dobbel så mye poeng (dvs 12kx2 =24000).

Høres det fornuftig ut? Det er ikke mye å spørre mener jeg, når PP tilgang burde egentlig fornyes hvert år med kortet...

Disclaimeren som står på siden til Amex har begrenset verdi. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og Avtalelovens §32 vil trolig ikke komme til anvendelse her siden det ikke på noen måte burde være åpenbart for kunden at det skyldtes en "trykkfeil". Dermed står kunden sterkt i forhold til å kreve levering i henhold til avtale eller heve kjøpet med en erstatning i størrelsesorden differansen mellom avtalt pris og den pris man må betale for å kjøpe en tilsvarende vare andre steder. (Altså differansen opp til det høyeste PP-nivået om man kjøper direkte fra PP)

En tilsvarende tolkning av Avtalelovens §32 ble nylig også lagt til grunn i Forbrukertvistutvalget i en sak mot MPX hvor MPX gjemte seg bak at de tilbudte priser var trykkfeil og at de hadde en disclaimer på siden sin.

For min egen del kommer jeg til å kjøre denne saken av prinsipp. Jeg er ikke i tvil om hva som egentlig ble markedsført. At Amex/DnB i ettertid angrer og prøver å levere et dårligere produkt er deres problem.

På det personlige plan kan det jo legges til at etter å ha "gått gradene" hos Amex tidligere er jeg i grunn mest forundret over at jeg lot meg lure igjen, jeg burde jo vite bedre når den gjengen lover gull og grønne skoger...

Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.

Maken til storm i vannlaglass og hobbyjuridisk adferd er det lenge siden jeg har sett.

Hvis disse 24 euroene er så voldsomt problem så si opp kortet deres da.. Hvis dere reiser så mye at det blir maaaaange "24 euro" så får man vel gullkort?

På forumet her så er det ofte en høy fokus på at det er ikke "gratis mat og drikke" som er loungegodene så da er vel tilgangsmuligheten her og ikke euroene som er problemet.

Jeg regner med at det er andre her som jobber i handel og hadde vel fnyst av så voldsomme reaksjoner fra sine kunder.

Beklager - men for meg blir dette så veldig "TV2 hjelper deg" vrøvl.

Disclaimeren som står på siden til Amex har begrenset verdi. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig og Avtalelovens §32 vil trolig ikke komme til anvendelse her siden det ikke på noen måte burde være åpenbart for kunden at det skyldtes en "trykkfeil". Dermed står kunden sterkt i forhold til å kreve levering i henhold til avtale eller heve kjøpet med en erstatning i størrelsesorden differansen mellom avtalt pris og den pris man må betale for å kjøpe en tilsvarende vare andre steder. (Altså differansen opp til det høyeste PP-nivået om man kjøper direkte fra PP)

En tilsvarende tolkning av Avtalelovens §32 ble nylig også lagt til grunn i Forbrukertvistutvalget i en sak mot MPX hvor MPX gjemte seg bak at de tilbudte priser var trykkfeil og at de hadde en disclaimer på siden sin.

For min egen del kommer jeg til å kjøre denne saken av prinsipp. Jeg er ikke i tvil om hva som egentlig ble markedsført. At Amex/DnB i ettertid angrer og prøver å levere et dårligere produkt er deres problem.

På det personlige plan kan det jo legges til at etter å ha "gått gradene" hos Amex tidligere er jeg i grunn mest forundret over at jeg lot meg lure igjen, jeg burde jo vite bedre når den gjengen lover gull og grønne skoger...

Hva foreslår du at vi svarer dem? Kanskje best å ha felles tilbake melding?

Når jeg leser alle disse postene så kjenner jeg hvor ufattelig glad jeg er for at jeg ikke jobber med noen som helst form for salg eller handel mot privatpersoner.

Maken til storm i vannlaglass og hobbyjuridisk adferd er det lenge siden jeg har sett.

Hvis disse 24 euroene er så voldsomt problem så si opp kortet deres da.. Hvis dere reiser så mye at det blir maaaaange "24 euro" så får man vel gullkort?

På forumet her så er det ofte en høy fokus på at det er ikke "gratis mat og drikke" som er loungegodene så da er vel tilgangsmuligheten her og ikke euroene som er problemet.

Jeg regner med at det er andre her som jobber i handel og hadde vel fnyst av så voldsomme reaksjoner fra sine kunder.

Beklager - men for meg blir dette så veldig "TV2 hjelper deg" vrøvl.

Helt uenig med deg. Det er på ingen måte synd på DnB NOR i denne saken. Men det er vel typisk norsk med både lite krevende kunder (som lar seg herse med) og selskaper som er lite kundevennlige og ikke tar ansvar for sine tabber.

Status
Not open for further replies.
Back