American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Er det bare jeg som har misforstått dette?

Nei - jeg var også helt sikker på at det var gratis tilgang, det er slik de markedsfører det.

Synes de ror godt der. Med "Fri" mens ikke gratis? Finner den forklaringen litt merkelig.

Dette står ordrett her;
"Priority Pass er et kort som gir deg fri adgang til VIP lounger på mer enn 600 flyplasser i over 100 land og 300 byer. HvMedlemmer har også tilgang til å ha med seg familie eller andre, som får adgang via medlemmets Priority Pass mot et gebyr som belastes kortet. "

Med andre ord, slik jeg forstår det: kortholder slipper inn gratis, familiemedlemmer betaler. Slik det er med Diners Club, for øvrig.

Har lyst til å sende hele denne tråden til markedsansvarlig for kortet, slik at vedkommende kan se hvordan produktet er blitt mottatt. Og deretter gjerne dele sine erfaringer med deres kundeservice.

Jeg fikk forøvrig mitt kort 27. mai, fremdeles ikke mottatt velkomstpakken.

Last edited:

Jeg ble mildt sagt ganske skuffet nå. Det er ikke mulig å forstå det som noe annet enn gratis inngang.

Med AmEx sin forståelse av dette gir jo kortet også fri tilgang til SAS business class kabiner, fri tilgang til leiebil også videre.

Latterlig. Den forklaringen kommer de ikke langt med om noen gidder sette hardt mot hardt.

Jeg mottok også velkomstpakken i dag, med samme priority pass-vilkår som beskrevet tidligere i tråden.

Har akkurat sendt følgende epost til amex kundeservice:
----------------------------------------------------------------
I dag mottok jeg velkomstpakke med priority pass til mitt amex-kort.
I vilkårene til Priority pass står det at hvert lounge-besøk belastes
med 24 Euro.
Dette stemmer ikke med vilkårene jeg ble fremlagt ved bestilling av
kortet. Jeg siterer fra deres webside:

"
Priority Pass er et kort som gir deg fri adgang til VIP lounger på mer
enn 600 flyplasser i over 100 land og 300 byer. HvMedlemmer har også
tilgang til å ha med seg familie eller andre, som får adgang via
medlemmets Priority Pass mot et gebyr som belastes kortet.
"

Dvs, medlemmet har fri tilgang, gebyr betales for gjester og familiemedlemmer.

Jeg krever at dere snarest sender meg et nytt priority pass-kort med
riktige vilkår, dvs kostnadsfrie lounge-besøk.

Hvis dere mot formodning skulle være uenige i min forståelse av
vilkårene, vil jeg klage dere inn til Forbrukerrådet.

mvh xxx

Jeg mottok også velkomstpakken i dag, med samme priority pass-vilkår som beskrevet tidligere i tråden.

----------------------------------------------------------------
I dag mottok jeg velkomstpakke med priority pass til mitt amex-kort.
I vilkårene til Priority pass står det at hvert lounge-besøk belastes
med 24 Euro.
Dette stemmer ikke med vilkårene jeg ble fremlagt ved bestilling av
kortet. Jeg siterer fra deres webside:

"
Priority Pass er et kort som gir deg fri adgang til VIP lounger på mer
enn 600 flyplasser i over 100 land og 300 byer. HvMedlemmer har også
tilgang til å ha med seg familie eller andre, som får adgang via
medlemmets Priority Pass mot et gebyr som belastes kortet.
"

Dvs, medlemmet har fri tilgang, gebyr betales for gjester og familiemedlemmer.

Jeg krever at dere snarest sender meg et nytt priority pass-kort med
riktige vilkår, dvs kostnadsfrie lounge-besøk.

Hvis dere mot formodning skulle være uenige i min forståelse av
vilkårene, vil jeg klage dere inn til Forbrukerrådet.

mvh xxx

Helt enig.
Jeg sender samme mailen.

Hehe fri men ikke gratis.. For noe lureri.
For meg ser det ut til at de har endret status på kortet.

Last edited:

Latterlig. Dette faller under villedende markedsføring.

Mitt ekte American Express Platinum fra UK (velger å kalle dette "ekte", mens det kortet DnB NOR utsteder er "fake" i mine øyne) inkluderer Priority Pass sitt Prestige-medlemskap. Dette nivået, som for øvrig er det øverste av 3 nivåer, koster €399 (kjøpt hos Priority Pass direkte) og inkluderer fri (fri som i gratis) og ubegrenset tilgang til samtlige PP-lounger i verden. Hver gjest koster utover kortholder belastes med €24.

PP-nivået våre cheapo venner i DnB NOR har gitt oss for 1.700 kr er ikke det øverste, ikke det mellomste — men det laveste nivået. Her koster alle besøk €24 — både for kortholder og gjester.

Her kommer for øvrig en "fri" (som i gratis) leksjon i bokmål til markedsavdelingen i DnB NOR:

Oppslagsord/Ordbokartikkel: fri
fri adj -tt, -e (lty vri)
(...)

17. gratis ha f- telefon / f- rettshjelp / f- kost og losji / adv: f-tt om bord, se fob / stå til f- disposisjon.

Flott at mange andre reagerer, jeg tipper de skjønner de har en dårlig sak med mange nye kunder som er villige til å ta saken et stykke hvis de ikke endrer statusen på PP-kortet.

Jeg har forøvrig tatt screenshot av siden hvor den aktuelle teksten står. Jeg regner med at de endrer ordlyden rimelig raskt nå.

Jeg har også sendt et kort og bestemt svar på mailen jeg mottok hvor jeg skriver at dette er villedende markedsføring og hvor jeg ber de endre status på mitt PP-kort til et nivå hvor jeg ikke blir belastet ved bruk, slik opprinnelig avtale er.

Helt håpløst. Det handler om hvordan man forstår dette, det står svart på hvitt at det er gratis tilgang. En journalist må jo synes dette kan være en grei sak i agurktiden? Kan jo bare lese denne tråden og ta en telefon til den ansvarlige i AmEx og en til Forbrukerrådet. Noen som kjenner en journalist i en av de store avisene?

Dette er villedende markedsføring deluxe, et PP som gir tilgang mot å betale 24 euro pr besøkende er verdiløst i mine øyne. Vet ikke om jeg har fått velkomstpakken da jeg er på reise de neste 10 dagene, men får sende en klagemail når jeg kommer hjem.
Ordlyden gir jo helt klart uttrykk for at det er gratis for kortholder, men at evt personer som skal være med må betale.

Helt håpløst. Det handler om hvordan man forstår dette, det står svart på hvitt at det er gratis tilgang. En journalist må jo synes dette kan være en grei sak i agurktiden? Kan jo bare lese denne tråden og ta en telefon til den ansvarlige i AmEx og en til Forbrukerrådet. Noen som kjenner en journalist i en av de store avisene?

Vi klager jo så mye på andre reisende som blander inn media i alle små fillesaker, så akkurat det frister ikke ;)

Attachments

• Screenshot.jpg
    Screenshot.jpg
    29.2 KB · Views: 1,026
Last edited:

Vi klager jo så mye på andre reisende som blander inn media i alle små fillesaker, så akkurat det frister ikke ;)

Helt enig, vi kan vel la AmEx (DnB NOR) få litt mer enn "et kvarter" på å ta seg av denne saken før det hyles til media. Jeg er selv sterkt i mot sutring til tabloidene for ting som dette, i hvert fall før "synderen" har fått mulighet til å rydde opp selv. La oss holde oss for gode til slikt enn så lenge, eller hva?

For noe møkk! Godt jeg ikke har gått i fella. Mitt icc dollar kort gir to personer Prioritypass medlemskap med fri inngang. Kortet koster 550 dollar for to medlemskap og har flere andre fordeler. Måtte DNB Kort og resten av konsernet blø for sin gjerrighet ved neste korsvei.

Jeg har også sendt et kort og bestemt svar på mailen jeg mottok hvor jeg skriver at dette er villedende markedsføring og hvor jeg ber de endre status på mitt PP-kort til et nivå hvor jeg ikke blir belastet ved bruk, slik opprinnelig avtale er.

Igjen rask respons fra kundeservice. Og igjen et kort svar hvor de skal se på ordlyden og beklager misforståelsen. Da ble jeg litt irritert og ba om et utfyllende og personlig svar, og ikke en standardfrase som de på "gulvet" på kundeservice gir. Det er sikkert ingen på jobb i systemet før mandag med myndighet til å gjøre noe med saken uansett. Jeg lar det gå noen dager ut i neste uke før jeg hisser meg nevneverdig mer opp og blir grumpy.

edit: supreraskt svar på siste mail hvor de ber om til mandag så en riktig saksbehandler kan se på saken og kontakte meg. Slikt skal det være! :-)

Last edited:

Synes det er stor forskjell på å syte til media og å tipse om en håpløs kundebehandling i kombinasjon med en artig sak om et temmelig latterlig forsøk på å komme seg unna. I tillegg er min opplevelse av DnB NOR at de ofte ikke opptrer kundevennlig før de blir presset til det.

Maken til sinne og vrede disse 200 kronene påfører DnB ;)

Plutselig var pressen vår venn igjen..

Maken til sinne og vrede disse 200 kronene påfører DnB ;)

Plutselig var pressen vår venn igjen..

Koster et PriorityPass bare 200 kroner?

Dette synes jeg det helt klart er verdt å klage på. Kommer til å rette en henvendelse til DnB NOR og AmEx selv.

Koster et PriorityPass bare 200 kroner?

Nei, vet ikke hva dnbnor må ut med, men "fri tilgang" som i dnbnors vokabulær koster 7-800 kr. Mens fri som i "gratis" koster ca 2500 kr.

Dette dreier seg nok om mer en 200,- ja.

Forskjellen er 300€.

Our Membership Plans
With Priority Pass you have access to over 600 airport lounges worldwide and a choice of three membership plans to suit your particular traveling needs.

Whichever plan you choose, Priority Pass provides access to airport lounges at a significant saving over business class fares.

Standard Membership
This low cost plan is designed for the traveler who wants the security of access when needed with a low annual fee - just EUR99. After a visit to a participating lounge a fee of just EUR24 per person, per visit is charged to the member’s designated payment card.
Annual Fee: EUR99 Member Visit Fee: EUR24 Guest Visit Fee: EUR24

Standard Plus Membership
This plan incorporates Standard Membership with 10 member lounge visits included - for an annual fee of just EUR249. After the free visits have been used, each visit is charged at EUR24 per visit to the member's designated payment card.
Annual Fee: EUR249 Member Visit Fee: 10 Visits FREE then EUR24 Guest Visit Fee: EUR24

Prestige Membership
Designed for the frequent traveler who would prefer to make a one-off payment to gain access to lounges. For as little as EUR399 free access to all the participating lounges in the program is available as often as required.
Annual Fee: EUR399 Member Visit Fee: All visits FREE Guest Visit Fee: EUR24

Your selected country of residence is Norway.

https://www.prioritypass.com/Join/What-it-costs.cfm

Last edited:

Sorry, tenkte på de 200 kronene for å komme inn på loungene når man har passet.

Følte at folk ble litt vel "arge forbrukere"

Status
Not open for further replies.
Back