Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)
Og jeg har hørt flere medarbeidere skryte av hvor mye bedre OSL har vært i migreringen sammenlignet med SVG.
Samtidig er jeg noe sjokkert over hvor lang tid noen operasjoner tar.
På OSL så har vi hatt Altéa i 1-2 år, siden Air Baltic og Icelandair benytter det, så vi har hatt superbrukere med erfaring. Men også var det mange som var i SVG for å prøve ut og lære seg det i et "SAS-miljø".
Det er en systematisk svakhet. Altéa er bygget rundt at man skal være sjekket inn når man kommer til gate. Bl.a. turnstile aksepterer ikke passasjerer som ikke sjekket inn. Men er man sjekket inn, så kan ikke man bli booket om (reservasjonssystemet tillater ikke det før innsjekk er kansellert - grunnen er kontrollen med bagasje) - Jeg vet ikke om det er et stort problem, men ting tyder på at enkelte bookingagenter ikke sjekker svaret når de prøver å booke om reservasjoner. Når boarding åpnes så stenges flyet helt for salg (og selvfølgelig ombooking).
Til gjengjeld så tillater ikke sjekkinn-systemet å overføre passasjerer som ikke er sjekket inn, så når vi skal gjøre endringer (eller man prøver å gjøre endringer fra f.eks. online checkin) så må man være allerede sjekket inn, eller bli sjekket inn først.
For å illustrere hvordan en endring i gate må gjøres. (I PACS, så kunne man swipe kortet, få opp resevasjonen, skrive nytt flightnummer, sende og boarde - alt i et bilde) . I Altéa så må man finne passasjeren (man kan fortsatt swipe, men må da i en annen "applikasjon", sjekke inn passasjeren i original flighten (hvis det er et fly som har fløyet allerede så må den "forces") - gå tilbake og velge transfer - så må man i enkelte tilfeller velge hvilken strekning som skal endres (overser man det prøver den og endre f.eks. t/r og vil at du skal velge et fly som flyr f.eks. OSL->OSL) og kommer du inn fra en ikke-altéa stasjon så må du også "restricte" endringen så du tar bort denne - så velge flight man vil flytte til (hvis det flyet man ønsker å flytte til ikke er forsinket, så står den som regel øverst i listen, ellers så må man søke etter en spesifikk avgang) godkjenne og skrive årsak, sende og - be litt om at man har husket alt (ellers så får man en kryptisk feilmelding om at man ikke er autorisert). Det er ikke så mange punkter, men det er iblant ulike "bilder" som man skal gjennom og rekkefølgen i bildet er ikke logisk, og man må hoppe litt rundt (dermed en del trykking).