Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Dette husker jeg var et problem da vi fikk PCI også .. og det årner seg nok etterhvert. Som Superhai sa så er det en del SAS-spesifikke ting som ikke er ferdig utviklet ennå.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Dette har jeg opplevd på OSL, og dette oppleves av MANGE som en stor svekkelse av produktet og servicen. Jeg har fått svært mange negative reaksjoner på akkurat dette. Her MÅ SAS finne en løsning.

Tror nok det henger sammen med at de er relativt nye med ALTEA i OSL, du kommer i den situasjonen at du må velge, ontime for de som har plass på orginal avgang, eller delay for å være snill.
Etterhvert som de får det i fingr tror jeg nok de kommer til på flekse litt mer.

Men en fleksibel billett er jo ikke garanti, som sagt ovenfor, og det gjelder vel uansett innsjekk system, først får man ta hensyn til de som har plass, så om man har tid, ev. andre
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Synes de lappene med setenummer og flightnummer på, som du får rett før ombordstigning, har blitt utrolig stygge. Det er så vidt jeg - med rimelig OK øyesyn - klarer å se den lille skrifta. Stygg font og mye unødvendig crap på lappen.

"Likte de gamle mye bedre". (Har vi hørt den før).
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Men en fleksibel billett er jo ikke garanti, som sagt ovenfor, og det gjelder vel uansett innsjekk system, først får man ta hensyn til de som har plass, så om man har tid, ev. andre

Greit nok, men dette bør ikke vare lenge. Ellers slutter folk å kjøpe fleksible billetter, siden de ikke virker likevel, og det vil være kritisk for SAS. Er derfor en dårlig unnskyldning over tid at det ikke er i fingrene.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Greit nok, men dette bør ikke vare lenge. Ellers slutter folk å kjøpe fleksible billetter, siden de ikke virker likevel, og det vil være kritisk for SAS. Er derfor en dårlig unnskyldning over tid at det ikke er i fingrene.

Dette er jo en av grunnene til at man bruker en formue på billetter hos SAS!
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Betyr det at man nå må booke billett på 4-5 avganger for å kunne bruke en fleksibel billett som det den er ment som? I så fall er det jo veldig lite hensiktsmessig for SAS.

Forskjellen er at du må planlegge ut fra en halv time før flyavgang. Internett-, manuell og automat-innsjekk gir deg muligheten til å endre avgang før det tidspunktet.

Det går å overføre pax også i Altéa, men det er nok mere tungvint enn i det gamle systemet.

Regnestykket er enkelt, vi har i snitt ca 10-15 min til rådighet for boarding og opptil 180 pax - det er god tid når alle er klare (fra 3-20 sek per passasjer). I PACS tok det ca 15-30 sek å overføre en passasjer, da er det ikke noe spesielt problem å ta med 20-40 pax fra andre fly. I Altéa dobler og tripler du den tiden uten problemer.

Det har ikke kommet klart fra SAS sentralt hva man ønsker, men det de har sagt er at innsjekk/endringer etter deadlines er ikke en del av produktet eller servicen man tilbyr.

Så om dette er noe mange ønsker så må man ta det opp med SAS, for jeg tviler på at det blir noe man har planlagt å gjøre enklere. Da vil det bli et regnestykke i forhold til prisen Amadeus krever, kundene ønsker og er villig til å betale for, og i forhold til hva konkurrentene tilbyr.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Forskjellen er at du må planlegge ut fra en halv time før flyavgang. Internett-, manuell og automat-innsjekk gir deg muligheten til å endre avgang før det tidspunktet.

Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Dette er jo en av grunnene til at man bruker en formue på billetter hos SAS!

Ser jo forsåvidt den, men er vel ikke riktig at de xx(x) antall som har plass
kl .... skal bli forsinket fordi der kommer xx antall med fleksible billetter.
De xx(x) har jo kommet til riktig tid.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.

Etterhvert vil du bli istand til å gjøre dette selv, på app eller web ...
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Etterhvert vil du bli istand til å gjøre dette selv, på app eller web ...

Ikke hvis muligheten stenges 30min før avgang. Tidligere kunne man booke tur med sitt TPI 2 min før avgang. Nå er det 60min som gjelder. Med andre ord må man booke med et senere fly, og så endre i gaten. Denne muligheten fungerer jo da muligens ikke lenger, noe som ikke er holdbart.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Igjen, hvis dette blir hverdagen fremover, så slutter folk å kjøpe fleksible billetter, og da sliter SAS kraftig etter hvert. Det bør derfor ikke bli slik du skriver her spesielt lenge.

Fleksible billetter har fortsatt en stor verdi, selv om man må planlegge 30 min lengre fram i tid. De aller fleste kan i dag gjøre dette før man komme til flyplassen, og tar man OSL så er det gratis internett på flytoget/flybussen - men også via 3G så er det ikke store kostnadene. Toget bruker 19-22 min og du må nesten beregne ihvertfall 10 min til å gå fra toget til flyet uansett.

Kjøper du en ufleksibel billett så må du planlegge flere dager i forveien, ellers så koster det nesten like mye som en fleksibel.

Amadeus sier dette er bare SAS som har dette, så det tyder på at det ikke skjer hos andre flyselskaper som har implementert Altéa og de selger også fleksible billetter. Kostnaden for SAS blir dermed stor, og det er lite sikkert at tapet blir større. Men at en del blir skuffet og umiddelbart synes billettene ikke er like gode kan jeg fint se.

Jeg ser også for meg at i nær/eller ikke så nær framtid så blir boarding hel-automatisk, evt. med personell uten spesiell kompetanse til å gjøre slikt og da vil du uansett ikke få gjort denne endringen.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Er det Altea eller SAS IT sin skyld at jeg tilsynelatene har sluttet å få SMS om innsjekk/status/etc?

Dette gjelder enten det har blitt bestilt gjennom sas.no, wideroe.no eller Via
 
SAS - problemer med innsjekk

Hei! Jeg forsøker å sjekke inn til morgendagens to avganger med SAS over nettet, noe som ikke er en enkel jobb.. Har sett gjennom diverse tråder, forsøkt med kredittkort også videre.. Er det noen som har andre tips:)? Skal blant annet fly MD, og da er det hyggelig med plass fremme i kabinen mtp støy.
 
Re: SAS - problemer med innsjekk

Du får ikke valgt seter flighter ut fra CPH ved innsjekk på nett for tiden. Det må gjøres på forhånd for EBG og biz, eller evt på flyplassen.
 
Re: SAS - problemer med innsjekk

Reiser ut fra Bergen - men mulig det er samme problemet der (skal via København til Manchester) :)?
 
Re: SAS - problemer med innsjekk

Sleit med det samme i helgen. Da var alt nede. Til og med å svare på den innsjekk smsen fynka ikke.
 
Re: SAS - problemer med innsjekk

Litt artig at det rett under denne posten er en SAS-reklame som annonserer med fritt setevalg. :colgate:
Jeg skal fly GOT-OSL-TRD på fredag. Fra GOT til OSL går det greit å velge sete, fra OSL kommer jeg inn på setevalgfunksjonen, men det ender hver gang med error! Takke seg til en løsning som fungerer, der man kan betale noen få kroner og velge sete når som helst.
 
Re: SAS - problemer med innsjekk

Takke seg til en løsning som fungerer, der man kan betale noen få kroner og velge sete når som helst.

Eller takke seg til en løsning der man kan velge sete gratis ved booking.
Du er sikkert velkommen til å velge andre alternativer neste gang. ;)
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Fleksible billetter har fortsatt en stor verdi, selv om man må planlegge 30 min lengre fram i tid.

Nå har jeg forsøkt ombooking et par ganger og jeg opplever at det er en del kaos for tiden. Ombooking pr. telefon eller servicesenter har flere ganger resultert i en lang telefonsamtale til booking fra gate, og frustrasjons-nivået er ofte ganske høyt.

Ombooking i gate tillates av og til for Pandion men er helt avhengig av humør hos personell, og betyr som oftest flere minutter med trykking og banning (og jevnlige løgner om systemet).

Generelt har service-nivået (og humøret) gått merkbart ned siden 'oppgraderingen', og etter hva jeg ser kommer dette til å bety vesentlig slitasje på medarbeiderene og kundene inntil enten kundene endrer oppførsel eller systemet er forbedret. Jeg har hatt gleden av et par medarbeidere som burde fått sparken etter sin oppførsel ovenfor kunder grunnet systemproblemer, og håper IT også ser dette.

Utover dette er ny innsjekk-løsning vesentlig bedre (med unntak av buggete innsjekk fra OSL), og jeg håper dette er et eksempel på hvordan SAS sine websider kan forbedres.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Nå har jeg forsøkt ombooking et par ganger og jeg opplever at det er en del kaos for tiden.

Det minner meg litt om forrige gang SAS la om .. og jeg tror nok ting vil gå seg til denne gangen ogå, som det gjorde da. For de som ikke har vært med på slikt før er det litt skummelt, men etterhvert som man blir vant til systemet samt at man får gjort nødvendige modifikasjoner, vil man antagelig lure på hvordan man klarte seg uten. Det at noen stasjoner har Altea og noen det gamle hjelper jo heller ikke, da ... ;)
 
Back
Top