Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Vi, dvs QR på OSL, kuttet over til Altéa idag. Det er en mengde ting som skal gjøres på en annen måte en før, men systemet har noen fine løsninger også. Et system som tillater brukeren å velge mellom nativekommandoer eller å bruke GUIen, ville jeg foretrekke. Å, forresten, det var jo på mange måter det vi hadde!;-)

Lurer på hva som kan være grunnen til at man ikke kunne boarde. I grunn skal det bare være å starte boardingapplikasjonen, taste inn flightnummer og så trykke enter for å Open Boarding.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Jeg vet ikke hva som endelig blir alle tilleggsmodulene som SAS skal ha i Altéa - så det kan hende det ikke blir permanent, men jeg tror og håper man går inn for automatisk innsjekk ved boarding, men det er klart det er ting som Amadeus tar ekstra betalt for. Innenlands-reisende er jo vant med å gå rett til gate uten å være sjekket inn. Men apropos - det er en ting som mange reisende ikke tenker så mye på, det er at EU 261/2004 i store deler ikke gjelder for passasjerene før de er sjekket inn, og at deadline er når eller før boarding starter.

Er det en funksjon/modul som finnes? I såfall er det jo ingen vei utenom for SAS å betale for denne.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

I dag var det folk som måtte stå igjen på SVG fordi de ikke hadde sjekket inn. De fikk beskjed om at de stod på standby, og jeg kunne ikke se dem på flyet. Var selv en av de siste som boardet. Flyr en tur retur samme dag virker det som eneste sjekkin som virker er på flyplass.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Er det en funksjon/modul som finnes? I såfall er det jo ingen vei utenom for SAS å betale for denne.

Som jeg har skjønt det så er det noe som blir utviklet, og skal bli utrullet til SK i løpet av de nærmeste dagene. Det vil gjøre hverdagen lettere for både passasjerer og ansatte på SVG. (Og dermed andre steder som innfører Altéa hvor en stor andel passasjerer kommer uinnsjekket.)
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Man trenger ikke Apple for å fortelle utviklerne at man skal ha maks 3 trykk for å utføre en jobb på PC.
Enhver som arbeider med PC kan fortelle det. Men de som skal jobbe med et system får skjelden være med i utviklingen. Derfor blir ofte resultatet ikke helt bra og man får en lengere tid med implementering av systemene.




Vidar

Det trenger ikke ta mer enn tre trykk å sjekke inn en pap i Altea - swipe passet/søke navnet -> Enter - adde kolli/kg - Enter - BP/BT printes (for flighter som ikke krever apis/app/esta osv)
 
"Innsjekk på nett er ikke mulig"

"Innsjekk på nett er ikke mulig. Sjekk inn på flyplassen."

Hva kan være årsakene til at dette oppstår; dere som kan alt; både opp og ned i disse systemene?
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Denne uken så skal flere norske SAS stasjoner flyttes, og om en uke så er det OSL sin tur.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Ser det går an å sjekke inn mye tidligere enn 22 timer før på sas.no for flighter ut fra OSL nå, er det barnesykdommer ifm. Altea DCS innføringen eller er det slik det blir?
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Registrerte at SAS hadde bedre punktlighet enn DY på implementeringsdagen. Det burde være svar nok .. ;)

Husker med skrekk og gru sist vi hadde et systembytte .... :lol:
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Registrerte at SAS hadde bedre punktlighet enn DY på implementeringsdagen. Det burde være svar nok .. ;)

De hadde jo on the job training i SVG så ikke rart de var godt forberedt:lol:
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Registrerte at SAS hadde bedre punktlighet enn DY på implementeringsdagen. Det burde være svar nok .. ;)

Var på OSL på samme dag. Innsjekk funket greit, også for gjennomgående billett videre ut i verden. Så ut som de hadde god bemanning på innsjekk og ekstra bemanning i gatene. Hadde jeg ikke lest at de skulle over den dagen hadde jeg ikke merket noe, annet enn at damen bak skranken måtte spørre en kollega om "et nytt gult felt var obligatorisk"
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Når er cutover for utestasjonene?

Nå har jeg ikke oversikten her nå, men mange av de norske stasjonene (mest i nord) gikk over uka før OSL, men det er ihvertfall BGO og TRD igjen om jeg ikke husker feil og skal over nå i februar. ARN er også neste måned, mens CPH blir med i mars.

Altéa går greit, ihvertfall på point-to-point routinger, og gjennomgående reiser uten alt for mye ekstra. Men den har noen markante svakheter ved uregelmessigheter, overbookinger, mange generelle og SAS-spesifikke ting er ikke ferdig utviklet og hele systemet forutsetter at man skal være sjekket inn og "klar" til å gå ombord ved utgangene. Fordi en del slike prosesser nå er så tungvinne, betyr at vi må være mye strengere med deadlines. F.eks. så nytter det ikke lenger å løpe til utgangen i et håp om å komme med et tidligere fly, man må være inne på den avgangen før den stenger for innsjekk.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Ser det går an å sjekke inn mye tidligere enn 22 timer før på sas.no for flighter ut fra OSL nå, er det barnesykdommer ifm. Altea DCS innføringen eller er det slik det blir?

Det er et fast oppsett som bestemmer når de skal åpnes for sjekkinn, ser ut som det er 2160 minutter (!) som er det som ligger inne, så det betyr 36 timer før. Men om det er endelig vet jeg ikke.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

. F.eks. så nytter det ikke lenger å løpe til utgangen i et håp om å komme med et tidligere fly, man må være inne på den avgangen før den stenger for innsjekk.

Dette har jeg opplevd på OSL, og dette oppleves av MANGE som en stor svekkelse av produktet og servicen. Jeg har fått svært mange negative reaksjoner på akkurat dette. Her MÅ SAS finne en løsning.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Dette har jeg opplevd på OSL, og dette oppleves av MANGE som en stor svekkelse av produktet og servicen. Jeg har fått svært mange negative reaksjoner på akkurat dette. Her MÅ SAS finne en løsning.

Betyr det at man nå må booke billett på 4-5 avganger for å kunne bruke en fleksibel billett som det den er ment som? I så fall er det jo veldig lite hensiktsmessig for SAS.

Når det er sagt, så har jeg fortsatt ikke opplevd et slikt problem. Er ikke mange ukene siden jeg rakk et tidligere fly på OSL, og kom med, og det samme på BGO.
 
Re: Altéa DCS - Ny IT Platform SAS (del III)

Det går å overføre pax også i Altéa, men det er nok mere tungvint enn i det gamle systemet.
 
Back
Top