Alle TMA/CTA i Norge blir luftrom klasse C

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Enda en flyrelatert tråd ;)

I henhold til AIP AMDT NR 01/13 blir en rekke luftrom oppjustert fra ATS-luftromsklassifisering D, til C. Effektivt fra 7. mars 2013.

Norway CTA:
  • Norway CTA (pr nå og frem til effektiv dato er de deler av Norway CTA under FL195 klasse D)

Kontrollsoner (CTR):
  • Bergen CTR
  • Værnes CTR

Terminal kontrollområder (TMA; fork TCA av alle andre enn Norge?).
  • Alta TMA
  • Andøya TMA
  • Banak TMA
  • Bardufoss TMA
  • Bodø TMA
  • Evenes TMA
  • Flesland TMA
  • Hammerfest TMA
  • Helgeland TMA
  • Kirkenes TMA
  • Kvernberget TMA
  • Lofoten TMA
  • Røros TMA
  • Sola TMA
  • Tromsø TMA
  • Vigra TMA
  • Ørland TMA

Hva tror VFR-brukerne om dette? Én ting er at VFR-trafikk i ATS-luftrom klasse C blir separert fra IFR-trafikk... Det er jo kanskje en positiv side av luftrom klasse C. Men vil det bli strengt for GA-flyging? Jeg mener å huske at Gardermoen har relativt strenge regler for GA, men er det på grunn av trafikken eller er det på grunn av luftromsklassifiseringen? Gardermoen har jo som kjent klasse C fra før.

Fra Norges Luftsportforbunds side så har man jo ikke beskyldt Avinor/Luftfartstilsynet for å gjøre det lettere for GA...

Tror ikke forskjellen for GA og VFR trafikken blir merkbar. ATC har nesten praktisert D luftrom som C. Blir nok allikevel litt mere å gjøre for ATC vil jeg tro

Kanskje det var motsatt? Uansett offtopic, men jeg kikka i PANS-ABC og TMA var jaggu definert...

Har sett i postlista til LT at Værnes TMA blir forandret. (I utstrekning ? )

Så mange LTT-folk som er på forumet , så kan jeg vel spørre her -,
i stedet for å stå i innsynskø ? :)

Har sett i postlista til LT at Værnes TMA blir forandret. (I utstrekning ? )

Så mange LTT-folk som er på forumet , så kan jeg vel spørre her -,
i stedet for å stå i innsynskø ? :)

Værnes CTR (kort fortalt tårnets luftrom) er redusert, TMA'n er uendret.

Værnes CTR (kort fortalt tårnets luftrom) er redusert, TMA'n er uendret.
En etter min mening relativt dum ting å gjøre.
Man gjør et høyt trafikkert område som Trondheim by ukontrollert, for å unngå å komme i skvis med reglene for atskillelse i klasse C-luftrom.

Det har ingen som helst sikkerhetsmessig gevinst i alle fall.

Tror ikke forskjellen for GA og VFR trafikken blir merkbar. ATC har nesten praktisert D luftrom som C. Blir nok allikevel litt mere å gjøre for ATC vil jeg tro
Korrekt. I dag er det en ypperlig måte å drive trafikken på, "C-luftrom arbeidsmetodikk med D-luftroms fleksibilitet".

Med klasse C-luftrom blir avviklingen blir mindre fleksibel for alle parter, med MINIMAL (om noe som helst) sikkerhetsgevinst.

Dessverre vil vi nok se at VFR-GA er den som kommer til å betale mest for dette, men det vil også ramme IFR flyginger på f.eks. visuell innflyging.

Det var overraskende å se at det kun var en flygeleder som så samme poeng meg i utgangspunktet tenkte på... Strengere regime; minimalt (marginalt) økt sikkerhet.

Vintage'44: sjekk PM (snart)

Last edited:
Bare en liten OT kommentar:

I dagens dataverden skal jo alt ha bli så mye lettere.
Så svares det med å gjøre en tidligere firkant med fire koordinater , til et mangekantet område.
"back to square one ? " :)

edit: Postknappen litt for tidlig.
Luftfart er mere enn SAS og Norwegian og Widerøe.
Som har egne folk til å oppdatere databaser mm.
Selv om de fleste andre bruker GPS ol,
så går det snart mere tid til å oppgradere info enn fysisk flyging.
Unntatt landingsrunder rundt den lokale stripa.

Last edited:
En etter min mening relativt dum ting å gjøre.
Man gjør et høyt trafikkert område som Trondheim by ukontrollert, for å unngå å komme i skvis med reglene for atskillelse i klasse C-luftrom.

Det har ingen som helst sikkerhetsmessig gevinst i alle fall.

Hele C-luftromsprosjektet er jo en flosken i seg selv. Men vi i den operative enden ble jo som vanlig ikke spurt før de heiv seg på det.

Det virket ikke som om "alle" var klar over at det ble tredd ned over hodet på folk heller.

Mener dere at Dag Falk ikke har meddelt om dette i videobloggen sin? :-) :colgate:

Back