Enda en flyrelatert tråd 
I henhold til AIP AMDT NR 01/13 blir en rekke luftrom oppjustert fra ATS-luftromsklassifisering D, til C. Effektivt fra 7. mars 2013.
Norway CTA:
Kontrollsoner (CTR):
Terminal kontrollområder (TMA; fork TCA av alle andre enn Norge?).
Hva tror VFR-brukerne om dette? Én ting er at VFR-trafikk i ATS-luftrom klasse C blir separert fra IFR-trafikk... Det er jo kanskje en positiv side av luftrom klasse C. Men vil det bli strengt for GA-flyging? Jeg mener å huske at Gardermoen har relativt strenge regler for GA, men er det på grunn av trafikken eller er det på grunn av luftromsklassifiseringen? Gardermoen har jo som kjent klasse C fra før.
Fra Norges Luftsportforbunds side så har man jo ikke beskyldt Avinor/Luftfartstilsynet for å gjøre det lettere for GA...

I henhold til AIP AMDT NR 01/13 blir en rekke luftrom oppjustert fra ATS-luftromsklassifisering D, til C. Effektivt fra 7. mars 2013.
Norway CTA:
- Norway CTA (pr nå og frem til effektiv dato er de deler av Norway CTA under FL195 klasse D)
Kontrollsoner (CTR):
- Bergen CTR
- Værnes CTR
Terminal kontrollområder (TMA; fork TCA av alle andre enn Norge?).
- Alta TMA
- Andøya TMA
- Banak TMA
- Bardufoss TMA
- Bodø TMA
- Evenes TMA
- Flesland TMA
- Hammerfest TMA
- Helgeland TMA
- Kirkenes TMA
- Kvernberget TMA
- Lofoten TMA
- Røros TMA
- Sola TMA
- Tromsø TMA
- Vigra TMA
- Ørland TMA
Hva tror VFR-brukerne om dette? Én ting er at VFR-trafikk i ATS-luftrom klasse C blir separert fra IFR-trafikk... Det er jo kanskje en positiv side av luftrom klasse C. Men vil det bli strengt for GA-flyging? Jeg mener å huske at Gardermoen har relativt strenge regler for GA, men er det på grunn av trafikken eller er det på grunn av luftromsklassifiseringen? Gardermoen har jo som kjent klasse C fra før.
Fra Norges Luftsportforbunds side så har man jo ikke beskyldt Avinor/Luftfartstilsynet for å gjøre det lettere for GA...