Alle gullkunder får SAS Smart Pass

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Re: Alle gullkunder får SAS Smart Pass

Endnu et positivt tiltag fra SAS, der gør livet lettere for Frequent Flyers. Jeg ville dog ønske at SAS IT var lige så langt fremme når det gælder drift af services på SAS' hjemmeside.

På nogle områder er SAS helt i front teknologisk, mens de på andre områder er 10 år bagud - desværre.

Mer i denne pressemeldingen:

Malmöbor blir först i Sverige att testa nya SAS Smart Pass

Som ett av de första flygbolagen i världen kommer SAS introducera en ny produkt som förenklar resan och spar tid för passagerarna: SAS Smart Pass. Första destination i Sverige att få denna nya service är Malmö-Sturup flygplats. Från och med idag får ett tiotal av SAS mest frekventa resenärer i Malmöområdet möjligheten att testa tjänsten, som senare i år kommer expanderas till alla skandinaviska destinationer.

SAS Smart Pass bygger på det senaste inom mobila tjänster, NFC (Near Field Communication), och används för att identifiera resan genom hela flygplatsen. Den kommer under året bli tillgänglig för alla EuroBonus Guldmedlemmar i Skandinavien.

Kundundersökningar visar att våra kunder verkligen uppskattar våra mobila tjänster. Vi ser att mobilen och NFC är framtiden, och vi är stolta att som ett av de första flygbolagen i världen erbjuda denna smarta lösning till våra mest lojala kunder. Att vi nu tar hjälp av våra kunder i en del av produktutvecklingen är mycket spännande, säger Lena Rökaas, chef för produkt och kundservice på SAS.

Ett enklare sätt att resa: SAS Smart Pass
SAS Smart Pass innehåller en sändare som aktiveras när den kommer nära en läsare. Läsare kommer finnas på flygplatsens alla beröringspunkter: Self Service Automaterna, i Baggage Drop, Security, Fast Track, Lounge, Tax Free och vid ombordstigning. Resenären fäster sitt SAS Smart Pass på sin mobiltelefon och håller sedan upp den mot läsaren för att passera, vilket ger ett snabbt och smidigt flöde genom flygplatsen.

Om NFC

NFC, Near Field Communication, är en trådlös kommunikationsteknik som möjliggör utbyte av data mellan enheter över ett kort avstånd.

Inom en snar framtid kommer vi se fler och fler mobiltelefoner med integrerad NFC-teknik. För tillfället är dock tillgängligheten på mobiler utrustade med NFC relativt låg i Skandinavien. Därför vill SAS tillsvidare erbjuda sina mest frekventa resenärer en NFC-sticker, SAS Smart Pass, med samma funktionalitet.

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig, SAS
Telefon: 070 997 4065
E-mail: malin.selander@sas.se (malin.selander@sas.se)

www.sas.se (http://www.sas.se) www.sasgroup.net (http://www.sasgroup.net)
www.facebook.com/sas (http://www.facebook.com/sas)

Hva hadde egentlig iPhone-en med dette å gjøre? Det ser ut som den brikken like gjerne kan klistres på lommeboka, brilleetuitet eller håndveska?

Hva hadde egentlig iPhone-en med dette å gjøre? Det ser ut som den brikken like gjerne kan klistres på lommeboka, brilleetuitet eller håndveska?

Ingenting. SAS nevner ikke iPhone selv. Men iPhone 5 kommer vel kanskje til å ha teknologi som gjør at man slipper å klistre brikken på telefonen og heller ha den som en del av programvaren. For min del ser jeg ikke det helt store med dette - det blir jo som å klistre EuroBonus-kortet på telefonen ;) Og de sure loungedragene i Tyskland kommer garantert ikke til å akseptere brikken.

For min del ser jeg ikke det helt store med dette - det blir jo som å klistre EuroBonus-kortet på telefonen ;) Og de sure loungedragene i Tyskland kommer garantert ikke til å akseptere brikken.

Jepp, ikke noe galt med konseptet og en god ide, men hvor mye enklere det blir for "pendlere" er jeg usikker på. På mine ukentlig turer til KRS nå, så går jeg jo rett fra Flytoget til gaten, sveiper kortet og er ombord. Kan vel ikke gjøres mye lettere, selv om det skal sies at mobilen er lettere tilgjenglig enn Eurobonus-/kredittkort.

Dog hvis det kommer boarding card sjekk i security, som det vel er planer om så har det vel mer for seg

....og som du sier: Ze lounge Dragons i Frankfurt kommer neppe til å godta det:p

For min del ser jeg ikke det helt store med dette - det blir jo som å klistre EuroBonus-kortet på telefonen ;)

Eventuelt kan du klistre brikken på EuroBonus-kortet ;)

Det ser forresten ut til at dette har vært testet av Air France før:
http://www.check-in.aero/2010/08/nfc-enabled-mobile-phones-the-future-of-the-check-in-process/#

Også der ser de ut til å framheve akkurat de samme fordelene man får ved å bruke magnetstripekort.

Ser ikke helt poenget... Kan vi ikke heller faa bedre mat?

Jeg ser heller ikke poenget. Finger-ID eller å dra kortet fungerer bra, det er alltid med uansett.
Kunne heller tenkt meg at pri-tag på bagasjen begynner å virke, fast-track på innland eller lounge på innland for fullpris og gull.

Dog hvis det kommer boarding card sjekk i security, som det vel er planer om så har det vel mer for seg
I CPH er det ihvertfall bare å sveipe kredittkortet - så så veldig mye enklere blir det vel ikke da heller?

Med mindre dette systemet har noen features som ikke har fremkommet hittil i denne tråden, virker hele lanseringen nokså bortkastet. De burde helt klart gjøre en innsats for å forbedre hjemmesidene sine i stedet, det er jo det som er nåtidens primære salgskanal. SAS har blant de absolutt dårligste hjemmesidene i bransjen.

Med mindre dette systemet har noen features som ikke har fremkommet hittil i denne tråden, virker hele lanseringen nokså bortkastet. De burde helt klart gjøre en innsats for å forbedre hjemmesidene sine i stedet, det er jo det som er nåtidens primære salgskanal. SAS har blant de absolutt dårligste hjemmesidene i bransjen.

Eller en iPhone/Andriod-app, det har jo WF? ;)

-A

Ja, dette blir sikkert like stabilt og feilfritt som hjemmesidene til SAS. Tror ikke jeg ville reist uten backup. ;-)

Og det hender faktisk at telefoner går tomme for strøm om man reiser mye. Kan ikke helt se fordelen dette skal ha over å å bare bruke et fast kort.

Om de ønsker å gjøre noe for å virke mere oppdaterte burde de heller byttet ut sin utgamle flyflåte eller sin website.

Ja, så blir man avhengig av at security og tax-free har lesere for dette også.

Og det hender faktisk at telefoner går tomme for strøm om man reiser mye. Kan ikke helt se fordelen dette skal ha over å å bare bruke et fast kort.

Nå spiller det heldigvis ingen rolle, for det eneste mobiltelefonen skal brukes til her er å fungere som et underlag man kan klistre en tag på.

Nå spiller det heldigvis ingen rolle, for det eneste mobiltelefonen skal brukes til her er å fungere som et underlag man kan klistre en tag på.

Og når neste generasjon telefoner kommer, slipper man klistre på tag-en. Det vil vel også si at de ikke trenger strøm for at NFC skal virke?
Vi kan jo håpe at det er nok å ha telefonen i lomma. Må man først ta opp telefonen, så kan går det like fort å ta opp kortet.

Og når neste generasjon telefoner kommer, slipper man klistre på tag-en. Det vil vel også si at de ikke trenger strøm for at NFC skal virke?

Godt spørsmål.

De fleste steder på en flyplass vil man vel uansett kunne komme seg forbi ved å rykke et steg tilbake, finne fram identifikasjon og få skrevet ut et papirbasert boardingkort om elektronikken svikter.

Er ikke NFC en form (eller det samme som) RFID? Og det trenger da ikke strøm?

Nå har SAS sendt ut en norsk pressemelding - Smart Pass omtales ikke overraskende som en smart tjeneste, men jeg synes ikke at de klarer å kommunisere hva det faktisk går ut på.

SAS lanserer Smart Pass for en enklere reise

Som det nyeste i rekken av innovative løsninger, lanserer SAS nå et mobilprodukt som vil forenkle reisen for sine gullkunder; SAS Smart Pass. Denne uken skal produktet testes på en håndfull kunder i alle de tre skandinaviske landene, og det er Vigra Lufthavn i Ålesund som er først ute med tjenesten i Norge. Vigra, som kun har to utganger, er en godt egnet flyplass for å teste ut teknologiske nyvinninger. Derfor blir det også denne gangen teststasjonen for Smart Pass.

Smidigere reise

SAS Smart Pass, som etter hvert vil bli brukt på alle skandinaviske lufthavner, bygger på moderne mobilteknologi kalt NFC (Near field Communications). NFC-telefoner er ennå ikke særlig utbredt i Skandinavia, derfor tilbyr SAS foreløpig sin egen variant i form av en liten NFC-Sticker som festes på mobiltelefonen. I dette merket sitter en sender som aktiveres når den kommer i kontakt med en leser på et berøringspunkt. Slike lesere vil finnes på Self Service-automater, i Baggage Drop, Security, Fast Track, Lounge, Tax Free og ved ombordstigning.

- Undersøkelser blant våre kunder viser at de setter stor pris på våre mobile tjenester. Som vi ser det, er mobilen og NFC fremtiden, og vi er stolte å være et av de første flyselskapene i verden som tilbyr denne smarte løsningen til våre mest lojale kunder. Det at kundene selv får være med på produktutviklingen er veldig spennende, sier Lena Rökaas, sjef for produkt og kundeservice i SAS.

Back