Alitalia sliter (igjen..)

Foruten 777 treffer vel flåten til Alitalia ganske bra med Lufthansa sin. Hvor gammel/ny er flåten til Alitalia? Ser de skriver selv at den er moderne etc, stemmer dette? Satt av en eller annen grunn med et annet inntrykk.
 
https://www.thenational.ae/business/aviation/italian-government-considering-three-offers-for-alitalia-1.694901

Italian government considering three offers for Alitalia
Lufthansa, EasyJet and private equity group Cerberus in the running to acquire ailing carrier


Italy's government said on Friday it is considering three bids for troubled airline Alitalia from Lufthansa, EasyJet and a private equity firm, and hopes to have a deal wrapped up by May.

"I can confirm that the goal is to complete a deal before the elections", economic development minister Carlo Calenda said on the La7 television channel, referring to Italy's general election due on May 4.

The three offers received are from German airline Lufthansa, US private equity group Cerberus, and a joint EasyJet-Air France bid, he said.

"The presence of Air France is not sure and I will verify on Monday with the Alitalia administrators," Mr Calenda said of the joint bid.
 
http://www.ansa.it/english/news/business/2018/01/11/lufthansa-wants-major-alitalia-cuts-2_8ef7178a-178f-4d93-bdb8-25bd17651ef1.html

Lufthansa CEO Carsten Spohr has sent a letter to Italian Industry Minister Carlo Calenda telling him that the German airline would only be willing to acquire Alitalia after major restructuring, Reuters reported Thursday.
"While recognising the valuable measures that have been undertaken to date... we strongly believe that there remains a considerable amount of work to be achieved before Lufthansa would be in the position to enter comprehensively into the next phase of the process," Spohr said in the letter, according to Reuters.
Under Lufthansa control the company would be smaller in terms of both staff and fleet, it said.
Alitalia was put into extraordinary administration last year after workers voted against a restructuring plan. Calenda has said the government is considering three offers for the former flag carrier.
 
Den evigvarende farsen fortsetter. Italienske myndigheter har utsatt budfristen på Alitalia til 4. kvartal 2018. Så tyder på det ikke er så lett å få solgt dem
 
Et av hovedproblemene her er vel at italiensk stolthet ikke tillater at selskapet endres for mye. Nye investorer oensker frie hender til aa omstrukturere som de vil og som de anser noedvendig.
 
Men hvor lenge kan de holde på med å trekke ut salget? I påvente av et salg lånes det jo ut penger fra staten, og jeg forstår ikke helt at det er i tråd med EU-lovgivningen om statsstøtte.

Espen
 
Ser ut som farsen ruller videre, og etter sigende var ikke den nye italienske regjeringen fornøyd med noen av budene. Så nå vurderes det å ta et skikkelig tjuvtriks rett fra den italienske læreboka og bruke noen statlige selskaper til å kjøpe Alitalia

http://atwonline.com/aeropolitics/italy-seeks-state-controlled-shareholder-consortium-alitalia

The Italian government is considering involving national railway company Ferrovie dello Stato and public investment bank Cassa Depositi e Prestiti in plans to keep the bankrupt Alitalia in Italian hands, local media has reported.

Lufthansa, UK LCC easyJet, Wizz Air and Cerberus Capital Management had been among those interested in all or part the airline but Reuters reported on Aug. 3 that the commissioners charged with finding a buyer for Alitalia had issued a report stating that none of the offers submitted was appropriate.
 
Hvordan er det å kjøpe billett med Alitalia fremover?

Gjelder en reise til Roma med KLM til Amsterdam, og Alitalia videre?
 
Hvordan er det å kjøpe billett med Alitalia fremover?

Gjelder en reise til Roma med KLM til Amsterdam, og Alitalia videre?



Definer fremover....

Men det sagt, så lenge man bruker kredittkort så er man jo safe. Og her kjøper du kanskje billett gjennom KLM? Da er det jo de som må ta ansvar.

Eller er jo bare Alitalia et delvis speilbilde på hele Italia. En ting er jo at økonomiske «tyngdelover» fungerer på en annen måte en andre steder. I tillegg, fremfor å ta grep om de grunnleggende problemene, så skaffer de seg i stedet nye uniformer [emoji849]
 
Fremover betyr potensiell reise andre uken i oktober ;)

Har bare funnet billettkombinasjonen på expedia, og er codeshare med KLM på Alitalia rutenummer, derfor litt usikkerhet rundt bestilling her. Og til tross for sikkerheten et kredittkort gir, er det jo greit å vite at en kommer frem til avtalt tid.
 
Noe mangelfull artikkel fra e24.no, men det virker som den italienske stat(??), vil forlenge fristen for å innfri et nødlån.

Italia jobber med å forlenge fristen for Alitalia til å betale tilbake lånet på 900 millioner euro som ble gitt selskapet for å holde seg i luften frem til man finner en kjøper, sier regjeringskilder til Reuters.

Den opprinnelige fristen var satt til 15. desember i år.

Dette for å gi selskapet litt bedre tid til å finne en potensiell kjøper, men siden Etihad har sluttet å kaste penger ut vinduet, så lurer jeg på hvem som skulle kjøpe Alitalia!


https://min.e24.no/a/KvmdeM

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Etihad har sluttet å kaste penger ut vinduet, så lurer jeg på hvem som skulle kjøpe Alitalia!

Det er jo antagelig flere som er interessert i å kjøpe for riktig pris, men spørsmålet er om den italienske staten kan leve med prisen og restruktureringen (les: kutt av ruter, arbeidsplasser, etc) kjøperen garantert vil igangsette ...
 
Problemet er å finne en kjøper som er villig til å påta seg alle forpliktelsene og ikke bare kjøpe ut det som har en verdi. De Italienske myndighetene har ennå ikke forstått at ingen vil kjøpe noe hvor forpliktelsene overstiger verdiene
 
Back
Top