Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...
Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.
Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia.
Nå kan mange ting skje, men slik jeg ser det så er det fire mer eller mindre sannsynlige hovedscenarioer som kan skje, så får man selv rangere sannsynligheten av disse:
1) Alitalia blir på en er annen måte reddet, re-kapitalisert og omstrukturert i en form som ligner mer eller mindre på dagens from (noe ala SAS oktober 2012). Da vil de kortsiktige endringene bli minimale, men man kommer ut med et Alitalia som er noe mindre, men mer solid enn dagens
2) Alitalia blir stykket opp, delt og solgt. Noe legges ned, noe videreføres i et nytt selskap, og man ender opp med et langt mindre, men mer solid Alitalia-light, mest sannsynlig eiet av en annen industriell aktør (mulig sammen med enn oppkjøpsfond).
3) Alitalia lukker plutselig. Kortvarig kaos i det italienske markedet, før alle andre aktører på enten veldig kort eller ganske kort varsel pøser på med ny kapasitet i markedet, og det faktisk innenfor rimelig kort tid faktisk oppstår en overkapasitet, før markedet justerer seg (litt som dansk innenriks eller Cimber-Sterling konkursen)
4) Alitalia lukker gradvis, og markedet gradvis overtas av andre aktører, enten via oppkjøp av eiendeler eller noen bare "begynner å fly"
Primært i 2), men også i de andre scenariene er det jo mulig det gjenoppstår et "nytt" flyselskap, la oss kalle det "Alital", og kopierer det som skjedde med Swiss eller Brussel Airlines, som før eller siden blir kjøpt opp av Lufthansa