Alitalia sliter (igjen..)

Vad mer än de omskrivna slotsen på LHR skulle vara intressant för Lufthansa att ta över i Alitalia? Det borde väl vara mindre riskabelt att expandera den egna verksamheten i Italien på samma sätt som Ryanair och Vueling har gjort? Air Berlin är väl något annorlunda...



Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre

Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på
 
Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre

Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på

Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...
 
Slots på LHR i seg selv er nok kanskje mindre interessant for Lufthansa enn for mange andre

Alitalia i seg selv er det nok ingen (med vettet i behold) som ønsker kjøpe, men det finnes deler som har en verdi og man kan tjene penger på

Og hvis jeg jeg ikke husker feil ble slotsene overført til Etihad (og leaset tilbake) ved forrige redningsaksjon,
 
Ikke minst er det et stort marked som skal mettes...

Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.

Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia.

Nå kan mange ting skje, men slik jeg ser det så er det fire mer eller mindre sannsynlige hovedscenarioer som kan skje, så får man selv rangere sannsynligheten av disse:

1) Alitalia blir på en er annen måte reddet, re-kapitalisert og omstrukturert i en form som ligner mer eller mindre på dagens from (noe ala SAS oktober 2012). Da vil de kortsiktige endringene bli minimale, men man kommer ut med et Alitalia som er noe mindre, men mer solid enn dagens

2) Alitalia blir stykket opp, delt og solgt. Noe legges ned, noe videreføres i et nytt selskap, og man ender opp med et langt mindre, men mer solid Alitalia-light, mest sannsynlig eiet av en annen industriell aktør (mulig sammen med enn oppkjøpsfond).

3) Alitalia lukker plutselig. Kortvarig kaos i det italienske markedet, før alle andre aktører på enten veldig kort eller ganske kort varsel pøser på med ny kapasitet i markedet, og det faktisk innenfor rimelig kort tid faktisk oppstår en overkapasitet, før markedet justerer seg (litt som dansk innenriks eller Cimber-Sterling konkursen)

4) Alitalia lukker gradvis, og markedet gradvis overtas av andre aktører, enten via oppkjøp av eiendeler eller noen bare "begynner å fly"

Primært i 2), men også i de andre scenariene er det jo mulig det gjenoppstår et "nytt" flyselskap, la oss kalle det "Alital", og kopierer det som skjedde med Swiss eller Brussel Airlines, som før eller siden blir kjøpt opp av Lufthansa
 
Ja, men sammenlignet med endel andre markeder så er det italienske mer fragmentert og egentlig uten en dominerende aktør. Slik sett vil et bortfall av Alitalia merkes mindre og lettere kunne erstatte.

Faktisk er Alitalia forbigått av Ryanair i Italia, og er nå bare nest størst. Litt fritt fra hukommelsen mener jeg Alitalia har ca 20% andel og Ryanair 20-25%. Itillegg kommer jo Easyjet som er en betydelig aktør før alle de andre lokale og internasjonele selskapene jo har en betydelig trafikk enten innen eller til/fra Italia.

De har jo en ganske stor andel av slotsene på Linate? Et lite søk på en tilfeldig torsdag i juni ga 27 t/r for Alitalia mellom Roma og Milano (Linate). Det var i følge Wikipedia ca 1,2 millioner som reiste den ruten i 2016 (nedgang fra 1,36 millioner i 2015). Nå bygges det jo en del lyntog i Italia, som kanskje kan forklare noe av nedgangen, men spesielt tilgangen til Linate kan jo være av en del interesse?
 
De har jo en ganske stor andel av slotsene på Linate? Et lite søk på en tilfeldig torsdag i juni ga 27 t/r for Alitalia mellom Roma og Milano (Linate). Det var i følge Wikipedia ca 1,2 millioner som reiste den ruten i 2016 (nedgang fra 1,36 millioner i 2015). Nå bygges det jo en del lyntog i Italia, som kanskje kan forklare noe av nedgangen, men spesielt tilgangen til Linate kan jo være av en del interesse?


Ja, men det kommer an på hvor lett omsettelige disse slottene er. Nå kjenner jeg ikke til de italienske reglene rundt der, men det at man kan selge en slot som på LHR er mer et unntak fra det som er normalt rundt omkring
Så skal man da kunne realisere noen verdier herfra må kan kanskje skille ut et eget "Air Alitalia Linate" også selge dette ut fra det fremtidige konkursboet
 
Bloomberg melder også at Ryanair er interessert i å ta over Alitalia. Konkurranselovgivningen kan imidlertid sette en stopp for et slikt oppkjøp da de to selskapene vil ha en dominerende markedsposisjon i Italia.

I disse Lean Management-tider kan det være interessant å merke seg størrelsen på administrasjonen:
Cuts would be focused on a 2,000-strong management layer that O’Leary said is inappropriate for a carrier with 23 million annual passengers. Ryanair, which attracted 117 million customers in 2016, has 120 equivalent managers, he said.

www.bloomberg.com/ryanair-plans-binding-bid-for-alitalia-would-keep-carrier-whole
 
2000 ledere? Er ikke det omtrent det samme som hos et flyselskap med hovedkontor i Stockholm? Og da snakker vi kun om flåteplanleggingskontoret;)
 
Man snakker ikke om ledere, men om administrasjonen. Men klart at Ryanair har en mye mer fokusert organisasjon.
 
Det går noen rykter om at Austrian skal overta 6 stk. B777 fra Alitalia på sikt, siden der også har GE90. Vil muligvis være en grei interimløsning hos OS, som erstatning for 767ene, fram til hele longrange flåten evt. skiftes ut.
 
Lufthansa skal ha lagt inn et bud på €500mill, men ønsker bare overta fly, flyvende og slots. Hvilket italienerne foreløpig ha sagt nei til, da de ønsker selge alt samlet for å bevare arbeidsplassene. Dog er jo det som er et av hovedproblemene for Alitalia. Det er alt for mange ansatte sammenlignet med arbeidsoppgavene
 
Back
Top