Alarm i Atlanta - 777 med problemer

Heisan koksakusk!

767 finnes både med og uten men det er vel en "small" widebody...

Naa er dette blitt en "hvem som husker mest debatt" men jeg vet at alle A300B4-200, DC10-10/-30 og B767-200 vi hadde, og alle B747-400, B767-300/-400, B777-200 og B787-8/-9 vi har er utstyrt med fuel jettison systemer. Jeg var ikke klar over at B767 og A330 hadde dette som en opsjon, og var overrasket da jeg saa A350 komme med fuel jettison som en opsjon?

Maa man komme seg paa bakken i en hast er det ikke noe stort problem aa lande overweight saa lenge man passer paa sink rate, men et spoersmaal til de/dere som flyr disse stoerre flyene til daglig, maa man erklaere en "emergency" naar man lander overweight?

Dag

Last edited:
Flyr ikke et av flyene du har listet Dag, men den samme problemstillingen er gjeldene for oss også. Jeg har aldri tenkt på å kalle "emergency" for en overweight-landing, men det kan sikkert være kjekt å gjøre tårnet oppmerksom på dette. Når det er sagt, så har man vel en grunn til å lande over MLW, og da har man en emergency fra før ;)

Heisan LN-GAB!

...Når det er sagt, så har man vel en grunn til å lande over MLW, og da har man en emergency fra før ;)

Takker for det og det var akkurat dette jeg tenkte ogsaa, landing over MLW i seg selv boer ikke vaere en "emergency" men grunnen til at man lander over MLW kan vaere forskjellig og i noen tilfelle har man allerede erklaert en emergency.

Dette var en lang debatt hos oss for en stund siden da vi vet noen selskap har som policy og ikke dumpe fuel om de har en mulighet til det, for aa spare baade penger og miljoe regner jeg med, men selfoelgelig kan flight crew bestemme om de vil dette eller ikke. Boeing og Airbus hadde ikke noen posisjon paa dette og viser kun til AFM sin MLW begrensning, men viste at alle overweight landinger de hadde i arkivene sine var det faa eller ingen rapporter om struktur skade paa vinger, understell og skrog.

Dag

Hvorfor velger noen flyselskap (som tydeligvis SAS på A330, iflg. Someone) å ikke utstyre maskinene med fuel jettison muligheten? Fordi det i alle tilfeller ikke er noe problem å lande med overvekt?

Det er vel en økonomisk avveining med kosten av og kjøpe og vedlikeholde fueldumpingsystemer, kontra ekstra inspeksjoner ved overvektlandinger og risikoen for skader ved en slik landing

Det er vel en økonomisk avveining med kosten av og kjøpe og vedlikeholde fueldumpingsystemer, kontra ekstra inspeksjoner ved overvektlandinger og risikoen for skader ved en slik landing

Men det er tydeligvis svært fort gjort å inspisere en overvektslanding, tatt i betraktning at denne 777 maskinen dro av sted bare to timer etterpå?

Den var ikke nødvendigvis overvektig. De droppet noe fuel før de landet og det var muligens nok til å få dem under maks landingsvekt.

Dag, hvor mye fuel kan man dumpe på 7-8 minutter?

Nå er det litt forenklet å si at det er helt problemfritt å lande med overvekt. Har gjort det et par ganger på mindre fly der man ikke har muligheten til å dumpe fuel. Begge gangene i samråd med teknikerne, siden det ikke var noen umiddelbar hast med å lande. Hvor stor eller hvorvidt det i det hele tatt kreves noen videre inspeksjon er avhengig av hvor stor overvekt og hvor hard landingen var.
Heller ikke alltid man kan lande med overvekt av performance grunner. Kan skyldes både banelengde / forhold, krav til climb gradient i missed approach og annet. Ikke at man tar det så tungt om man må ned nå.

Back