AirViking starter opp, Opereres av DAT/DOT

Re: AirViking starter opp

Hadde det ikke vært mere lønnsomt om DAT fløy denne ruten selv? AirViking blir vel kun et fordyrende mellomledd.



Er vel ikke umulig at risikoen ligger hos AirViking her, og DAT får det som det koster å fly, pluss en liten margin?
 
Re: AirViking starter opp

Klare DAT/DOT å slynge flyet sitt Stord/OSL/OLA eller må dei inn med eitt til?
 
Re: AirViking starter opp

DAT skal fly Stord-OSL-Stord, mens DOT skal fly OLA-OSL-OLA.
LY-ARI som er snart 32 år gammelt vil bli brukt i første omgang mellom Ørlandet og Gardermoen :)
 
Re: AirViking starter opp

DAT skal fly Stord-OSL-Stord, mens DOT skal fly OLA-OSL-OLA.
LY-ARI som er snart 32 år gammelt vil bli brukt i første omgang mellom Ørlandet og Gardermoen :)
Ah, trudde det var DOT som var til Stord også. Takk for oppklaring.
 
Re: AirViking starter opp

Da er LY-ARI på vei til OLA. Passerer norskegrensa hvert øyeblikk på vei nordvestover fra Kaunas.

Espen
 
Re: AirViking starter opp

Hvorfor flyr ikke flyViking ruten selv? De har både fly og ansatte. De gikk ikke konkurs, det var snakk om en styrt avvikling. Nå betaler jo Giæver DAT for å fly ruta..
 
Re: AirViking starter opp

Kan noen beskrive det endelige ansvaret for en passasjer / bag på OLA-OSL-OLA, evt bare selskapsstrukturen?

Danish Air Transport... AOC Danmark? Eier? Danu Oro Transportas? Med AOC Litauen? Eller Danmark? Hovedkontor Litauen? Og de leies inn av AirViking hovedkontor...?, med eller uten AOC? Som selger billettene over internett som et virituelt selskap?
 
Re: AirViking starter opp

DOT LT (Danu Oro Transportas) er datterselskapet til DAT i Litauen. DOT LT flyr LY-ARI for DAT som opererer og er flyselskapet som per dags dato på ruten mellom Oslo og Ørland. Da alt passasjerene som kjøper billettene er i kontakt mer er DAT, per dags dato. Men det jobbes med nettside for AirViking som jeg forstår. MEN som det sies, DAT har «ingen» ved å fly denne ruten, det er det AirViking som står for. DAT får betalt for å fly, selge billetter osv.

Blir likt som da Krohn Air ble operert av Sun-Air, Helitrans og AIS Airlines, ja eller Vildanden.
 
Re: AirViking starter opp

DOT LT (Danu Oro Transportas) er datterselskapet til DAT i Litauen. DOT LT flyr LY-ARI for DAT som opererer og er flyselskapet som per dags dato på ruten mellom Oslo og Ørland. Da alt passasjerene som kjøper billettene er i kontakt mer er DAT, per dags dato. Men det jobbes med nettside for AirViking som jeg forstår. MEN som det sies, DAT har «ingen» ved å fly denne ruten, det er det AirViking som står for. DAT får betalt for å fly, selge billetter osv.

Blir likt som da Krohn Air ble operert av Sun-Air, Helitrans og AIS Airlines, ja eller Vildanden.

Dette kan alle finne fram til, men greit nok. Vi kan kanskje konkludere med: for passasjerer er det "AirViking" som står ansvarlig. Uansett hva som skjer så er det AirViking som er kontaktpunktet. Hvor er AirViking lokalisert, har de telefonnummer, besøksadresse eller epostadresse?

Selskapsstruktur-spørsmålet står enda:
I hvilke land er selskapene registrert? Hvor ligger hoved AOC? Hvor ligger ansvaret? Hvilket land godkjenner de ansatte sine sertifikater, hvilket land er ansvarlig for ettersynet i flyselskapet? Hvor ligger det juridiske ansvaret for operations? Hvis noe skjer, er det litausk luftfartstilsyn som er ansvarlig? Er det norsk? Eller er det dansk?
 
Re: AirViking starter opp

De flyr på DTR og selger som DX. Air Viking er muligens spilt ut over sidelinjen her.
 
Re: AirViking starter opp

Dette kan alle finne fram til, men greit nok. Vi kan kanskje konkludere med: for passasjerer er det "AirViking" som står ansvarlig. Uansett hva som skjer så er det AirViking som er kontaktpunktet. Hvor er AirViking lokalisert, har de telefonnummer, besøksadresse eller epostadresse?

Selskapsstruktur-spørsmålet står enda:
I hvilke land er selskapene registrert? Hvor ligger hoved AOC? Hvor ligger ansvaret? Hvilket land godkjenner de ansatte sine sertifikater, hvilket land er ansvarlig for ettersynet i flyselskapet? Hvor ligger det juridiske ansvaret for operations? Hvis noe skjer, er det litausk luftfartstilsyn som er ansvarlig? Er det norsk? Eller er det dansk?

Det eneste jeg ikke besvarte av dine tidligere spørsmål må vel være hvor AirViking har sitt hovedkontor.
DAT er flyselskapet som står for passasjerservicen i dag, men trolig kommer AirViking inne med noe snart...bare vent litt så får en se. AOC - Det er det DAT som står for! Men DOT LT flyver sin LY-registrerte maskin for DAT på ruten de flyver for AirViking.
 
Re: AirViking starter opp

Hvorfor flyr ikke flyViking ruten selv? De har både fly og ansatte. De gikk ikke konkurs, det var snakk om en styrt avvikling. Nå betaler jo Giæver DAT for å fly ruta..

Nå har vel ikke FlyViking noen AOC lenger?
 
Re: AirViking starter opp

Nå har vel ikke FlyViking noen AOC lenger?

Som ‘virituelt flyselskap’ er ikke det noe krav. Derfor overrasker det meg at de har overlatt salget, og muligens risikoen, til operatøren. FV’s egen bookingløsning er dermed tydeligvis også et avsluttet kapittel.
 
Re: AirViking starter opp

Som ‘virituelt flyselskap’ er ikke det noe krav. Derfor overrasker det meg at de har overlatt salget, og muligens risikoen, til operatøren. FV’s egen bookingløsning er dermed tydeligvis også et avsluttet kapittel.



Nei, men uten AOC kan de jo heller ikke fly selv. Ref spørsmålet hvorfor de ikke gjorde det.

Og slik jeg forstår det var ikke FlyVikings bookingløsning helt top notch.

I motsetning til FlyViking har jo DAT-gruppen etterhvert klart å bevise de klarer drive et flyselskap innen sin nisje
 
Re: AirViking starter opp

Om man ser etter å selge Fly Viking (dvs. det som er igjen av det, dvs. "AOCen", så er det sikkert greit å skille ut Ørland-operasjonen i eget selskap og ikke binde opp noe AOC der)
 
Back
Top