Lokale krefter på Gotland er godt i gang med planleggingen av «Nya» Gotlandsflyg.
Ser forøvrig at de etter Air Leaps annonsering, ikke hadde hastverk i å komme i gang, men så for seg juli måned for mulig oppstart.
Ser forøvrig at de etter Air Leaps annonsering, ikke hadde hastverk i å komme i gang, men så for seg juli måned for mulig oppstart.
https://www.svd.se/pigge-werkelin-vill-starta-flygbolag-mitt-i-krisenGotlandsprofilen Pigge Werkelin försöker starta en flyglinje mellan Stockholm och Gotland mitt under coronapandemin.
– Med lite motvind är det lättare att lyfta, säger han till SvD.
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13700- Vi arbetar långsiktigt. Den gotländska flygmarknaden måste säkerställas och det finns definitivt en marknad för ett nytt flygbolag, säger Michael Juniwik till Flygtorget.
Bristen på tillgänglighet och kommunikationer mellan Gotland och fastlandet är ständigt närvarande på ön och särskilt idag. Den tidigare flygtrafiken med BRA till Bromma såväl som till Malmö och SAS till Arlanda, är idag utbytt mot en daglig och upphandlad förbindelse till Arlanda. Men ”Det nya Gotlandsflyget” är inte sprunget ur Coronakrisenn även om den skyndat på arbetet. Faktum är att planerna funnits en längre tid och presenterades första gången för ett och ett halvt år sedan men lades på is. Nu är dock kraften i arbetet betydligt större och drivs av fyra personer som varit med förr: Michael Juniwik, Christer Paulsson, Jens Harrysson och Pigge Werkelin. Förra gången det begav sig, 2001, blev Gotlandsflyg den första byggstenen i Sverigeflyg och sedermera BRA.