Air Leap - status og nyheter

Re: Oslo-Røros-Ørlandet med AirLeap fra 1. april

I en forhåpentligvis liten periode fra 1. april vil rutene til AirLeap i Norge slås sammen - slik at flyene våre Oslo-Røros-Ørlandet-Røros-Oslo. Det blir to flyvninger hver dag unntatt søndag hvor det blir en avgang.

Og nå har de også begynt å selge billetter OLA-RRS og RRS-OLA, blir sikkert ikke de størst bookingtallene, men en pax her og dere vil jeg tro kanskje kaster seg på.
 
Re: Røros - Siste Widerøe - første Air Leap

Hvem er det som er de største eierne i Air Leap?
 
Re: Røros - Siste Widerøe - første Air Leap

Det er Olsen-gruppen i Bekkjarvik utenfor Bergen som eier Air Leap.
 
Re: Røros - Siste Widerøe - første Air Leap

...tror det er mest NextJet...men Olsen-gruppen var nok inne på eiersiden av FlyViking rett før de gikk konkurs.
 
Re: Røros - Siste Widerøe - første Air Leap

...tror det er mest NextJet...men Olsen-gruppen var nok inne på eiersiden av FlyViking rett før de gikk konkurs.

Her må man huske å skille mellom Air Leap AB og AS ... Air Leap AS har vel for det meste folk fra FlyViking i styret, mens Air Leap AB har fleste bakgrunn fra NextJet. Per dags dato ¨opereres¨ FL sine egne fly og utstedes billetter for Air Leap under navnet Air Leap AB.
 
Re: Air LEAP tar form

...og det er Air Leap AB vi forholder oss til på Røros:-)
 
Air LEAP tar form

Nå flyr vel ikke Air Leap AS noe selv, mens både fly og crew vel er mye NextJet, og ligger under AB’et?

Uansett, hyggelig tur vi hadde med dem i fjor sommer
 
Re: Air LEAP tar form

Nå flyr vel ikke Air Leap AS noe selv, mens både fly og crew vel er mye NextJet, og ligger under AB’et?

Uansett, hyggelig tur vi hadde med dem i fjor sommer

Skal se det blir flere turer....
 
Re: Air LEAP tar form

Ser ut som rutene fra ARN til Karlstad og Jönköping legges ned for godt etter de ble innstilt under Koronakrisen. Med mindre det dukker opp noen sponsorer
 
Re: Air LEAP tar form

Kan se ut som Air Leap var ute å fløy charterfly for Kristiansund BK ned til Haugesund for kamp mot .. FK Haugesund onsdag 24. juni, tur/retur med SE-ISG.
 
Re: Air LEAP tar form

Air Leap fortsetter å ekspandere og Babcock Air Ambulanc fortdetter å fly.
Begge selskaper med Nord-Norsk opprinnelse .
Når skal Østlendinger slutte å sutre om SAS og manglende poeng, og i stedet starte noe positivt ?

(bevisst provokasjon , men vil gjerne ha kommentarer) ;)
 
Re: Air LEAP tar form

Air Leap utvider litt etter litt, som jo virker bra.

Er det kommet ut noen driftstall på åssen de ligger an økonomisk?
 
Re: Air LEAP tar form

I følge Skyliner så bytter Air Leap Saab-2000 maskin på OSL basen fra SE.LO; ril SE-KXK. Tolker jeg Skyliner rett så forsvinner den også ut av Air Leap flåten?


Saab 2000 12 SE-KXK Lipican Aer posn 10aug20 ORB-OSL on wet-lease to Air Leap
Saab 2000 35 SE-LOM Lipican Aer ferried 10aug20 OSL-ORB after wet-lease to Air Leap
 
Re: Air LEAP tar form

I følge Skyliner så bytter Air Leap Saab-2000 maskin på OSL basen fra SE.LO; ril SE-KXK. Tolker jeg Skyliner rett så forsvinner den også ut av Air Leap flåten?

Njæ..., Sveaflyg har jo uttalt at de forventet å motta en Saab 2000 nr.2 i 2019/2020, så det er nok kun at de bytter om på flyet, SE-LOM må jo tilbake en eller annen gang til tekniske sjekker den også. Sveaflyg har jo også sin base på ORB. Så det er nok Skyliner som mest sannsynlig bommer litt.

Her er bilde av SE-KXK for ikke mange ukene siden; https://www.flickr.com/photos/46191...XQj-pcd3AA-yJMSgy-pcAx7k-pnnZ89-qxMnfA-T5z21C
 
Re: Air Leap tar form

Da har Sveaflygs Saab 2000, SE-LOM fått Air Leap logo på halepartiet; https://www.jetphotos.com/photo/9819111

I forbindelse med at Air Leap starter BMA-GOT/MMX/AGH 23/24aug20, er det Sveaflyg og deres Saab 2000 nr.2 som skal stå for driften av GOT-BMA-GOT. Mens NyxAir skal fly 3 stk Saab 2000 på de andre rutene fra BMA, litt usikker på hvilke ruter de skal fly, men ser ut til å være iallfall BMA-MMX/AGH, muligens også HAD og RNB. BMA-VBY skal Air Leap selv fly med ATR72.
 
Re: Air Leap tar form

De har oppdatert sitt rutekart som nå ligger ute på https://www.airleap.se/
destinationskarta_webben_1.jpg

Amapola Flyg i samarbeid med flygBRA har i sommer operert BMA-HAD/-GOT/-MMX/-AGH og -VBY, men fra midten av august og ut i september flys kun BMA-MMX/-AGH og -VBY. Sikkert fått kjenne på at Air Leap satser på BMA som innenrikshub.
 
Last edited:
Re: Air Leap tar form

Ser ut som Air Leap sliter med ruten sine i Sverige, vil tro at Sveriges håndtering av pandemien ikke gir det store belegget innenriks.
Følgende ruter er nå suspendert ut vinterprogrammet, noen ikke før etter jul;
- ARN-VBY, kan ha noe med varslet økning på BMA-VBY pga. samarbeidet med AirGotland.
- GOT-VBY
- AGH/HAD-BMA er slått sammen, ny ruting; AGH-HAD-BMA-HAD-AGH
- BMA-RNB ble suspendert tidligere i november hvis jeg ikke husker feil.

Air Leaps innleie av Sveaflyg sine to stk Saab 2000 (SE-KXK og SE-LOM), samt et av to Saab 2000 (ES-NSE/ES-NSF) er satt på pause, dermed er det kun innleie av en Saab 2000 fra NyxAir. Mens Air Leap sin egen ATR72 (SE-MDA) og deres fire Saab 340 (SE-ISG/-KXI/-LJS/-LJT) flyr på Air Leaps rutenett nå, en av Saab 340-maskinene som reserve.
 
Nå sier det jo ikke noe om økonomien, men Air Leap har hatt en 30% vekst i antall passasjerer i 2020

https://check-in.dk/svensk-flyselskab-med-30-procent-passagervaekst-i-2020/

Samlet set steg antallet af passagerer hos Air Leap i 2020 med næsten 30 procent i forhold til året før, hvor Air Leap dog også blot et lille regionalt flyselskab med et par ruter i Sverige. ”Vi turde satse i en meget usikker tid, hvilket viste sig at være en succes for os,” siger Emelie Ahlin.
 
Back
Top