• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus vs Boeing for Norwegian

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Hva er fordeler og ulemper ved de to konkurrentene, og hva kan grunnen være til at Norwegian velger Boeing og ikke den europeiske konkurrenten ?

Kan ikke bare være penger?
Er det noen særlig forskjeller mellom 737/800 og 321 som vel er omtrent like størrelsesmessig ?

Typerating!
Må være no' sånt.

De startet i det små med innleide klassiske 737, og bygd seg opp tom 738.
Det skal meget mye til for å få NAX til å gå over til A320/321.
Da må både kabin- og flightdeck konverteres til A320-serie, og det gjelder
også teknisk avd...
Og *det* er snakk om mye penger, antar jeg;

Med mindre *noen* kabincrew & flightdeck og teknisk allerede innehar typerating...?

Det ligger vel mye annet administrativt bak det også. Men typerating på flytypen er jeg veldig sikker på. Vet ikke hva prisene ligger på pr idag.

Kan ikke bare være penger?
Er det noen særlig forskjeller mellom 737/800 og 321 som vel er omtrent like størrelsesmessig ?

Du tenker vel på A320 og B737?

A321 tar over 200 passasjerer og vil det vil blant annet kreve 5 stk i kabinen istedenfor 4. Dessuten har DY mange B733 og det er lettere å sjonglere kabinpersonell mellom den enn mellom Airbus og Boeing.

Kan forklares enkelt. Kostnadene med å få manskapene ifra B733 til B738 er betydelig lavere en om dem skulle ifra B733 til A320 serien. Grunnpresippet i en B738 er det samme som i en B733 i cocpitt. Den største forsjellen er de 6lcd skjermene. Resten er så godt som identisk.

Vel, om jeg ikke husker feil signaliserte Kjos etter å ha forhandlet med både Boeing og Airbus at Airbus hadde vært nær å få i land avtalen, men at Boeing totalt sett kom best og billigst ut. Så det kunne meget vel ha blitt Airbus!

Det er nok ikke fullt så enkelt. Konversjonskursing var innbakt i tilbudet fra Airbus, og dette er gjerne noe begge fabrikantene tilbyr hvis de kan stjele en kunde fra den andre.

Det som ligger til grunn for avgjørelsen er en totalvurdering av anskaffelseskost, driftskostnader, gjensalgsverdi og annet. Det kan være at det som lønner seg for Norwegian ikke lønner seg for f.eks. easyjet, så det går ikke an å bombastisk si at A eller B er billigst eller best. Det kommer helt an på selskapets behov og driftsmønster.

Tja... kan vel ikke dy meg... For noen er det enklere å spise hamburger med henda, og ikke en franskinspirert meny som krever kniv og gaffel!:rolleyes:

Tja... kan vel ikke dy meg... For noen er det enklere å spise hamburger med henda, og ikke en franskinspirert meny som krever kniv og gaffel!:rolleyes:

Og den franske menyen er mye dyrere mens Boston Blackies burgeren er billig og minst like god, saa blir man mett i tillegg :D;)

Det som ligger til grunn for avgjørelsen er en totalvurdering av anskaffelseskost, driftskostnader, gjensalgsverdi og annet. Det kan være at det som lønner seg for Norwegian ikke lønner seg for f.eks. easyjet, så det går ikke an å bombastisk si at A eller B er billigst eller best. Det kommer helt an på selskapets behov og driftsmønster.

2 spørsmål:
1. Hvis man bruker LCC som eksempel virker det på meg som det er litt hipp som happ om de kjøren en flåte bestående av 737 eller A320. Ryanair, Virgin Blue, Norwegian og Southwest kjører alle 737, mens Easyjet, Jetstar, Air Asia, Tiger Airways, Jetblue og Virgin America alle kjører 320. Jeg vil tro at en del av disse har mye av det samme driftsmønsteret, men likevel velger ulike fabrikanter. Er A og B virkelig så like?

2. DY skal satse på en flåte bestående utelukkende av 737-800. Det er sikkert besparelser på å kun å betjene én 737 variant, men vil ikke dette bli et stort fly for mye av norsk innenriks, og ev. også en del "sære" destinasjoner/avganger utenriks? Ville man ikke med en flåte bestående av store og små 737NG eller 318/319/320 være mer tilpasset ruter med ulikt belegg?

Hvorfor har Airbus ikke vunnet DY sitt kontrakt?

-> Aircraft performance issues. (Tenk deg litt om Maximum Payload Range og hvilke lenge ruter DY flyr pluss 2 norske nökkelflyplasser hvor performance er alltid en issue, sa ser du at svaret er soleklart)

...."Hipp-Happ"....
En selskap kjöper denne fly som passer best til deres operasjon, dvs nettverk og ruteportfolio. Finansielle detaljer forhandles under kontraktlegging og buds-prosessen. For den ene selskap's rutenettverk er en A320 mere tilpasset, en annen selskap finner en 737-800 mere tilpasset til deres ruteportfolio. Det finnes ogsa hybride operasjoner som Air Berlin eller Lufthansa med 737-700/800 og A319/320/321.

....Enhetsflater....
En enhetsflate skaper en stor operasjonelt fleksibilitet, pluss at det gir deg reduserte kostnader i en stor antall omrader (skolering av crew / cockpit, spare parts, manuals, lisenser....)

Kan ikke dy (DY?) meg jeg heller:

Mens smågutta spiller nintendo med joysticken sin, så flyr de store gutta med ratt !

:colgate:

Dagnes Næringsliv hadde på onsdag et langt intervju med Kjos i forbindelse med overtagelse av den første egeneide 738.
Her bekrefter Kjos at Airbus hadde bedre pristilbud enn Boeing , men han grunngir også hvorfor valget falt på Boeing sitt produkt.

Synd de ikke valgte Airbus!
Personlig velger jeg ofte flyselskap utfra flytype, og er det to operatører som flyr en rute hvorav den ene har 737 og den andre A320 velger jeg sistnevnte. Et eksempel er når jeg skal til London, da velger jeg BA framfor SK og DY grunnet flytypen (og litt pga. min forkjærlighet for LHR T5).

Back