• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus vs. boeing 757.

...Novair a321 ETOPS

- old thread -
"A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.
Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5)."
__________________
Kurt
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27166&highlight=novair+321+etops

,

Er Novair's A321 ETOPS-godkjente?
A321 er egentlig bare en forlenget A320, med samme vinger, og samme motorer (men som man kan ta noe mer kraft ut av), flyet har en optimal cruisehøyde som ligger noe lavere enn A320, A330 og sikkert tilsvarende maskiner fra Boeing, og kommer derfor ofte ikke over CB'er men må fly rundt.
Man kan utstyre A321 med inntil 2 ekstra fueltanker, men selv da er det ikke særlig egnet til longhauls, og var vel egentlig aldri designet for slik operasjon.

Thomas Cook har erfart at ved kraftig motvind kan det knipe å få en maskin til å fly HEL - LPA (5,5 timer), og snakker man om over 6 timer er den etter min mening uegnet, tatt i betraktning at man jo også skal tilfredsstille fuelkrav utover til å fly til dest.

A332 (A330-200) har derimot all den endurance man behøver, og mere til, men da snakker man andre vekter og avgiftsklasser (heavy).

Tally-Ho
 
Ser at denne tråden er 3 år gammel men alikvel, velger å svare her :)

Men nå er vel IAE motorene en smule kraftigere enn CFM56 motorene, IAE-V2500-A5 er jo kraftige klosser som har en del mer kraft og er litt mere fuelvennelig i forhold til CFM56 motorene på A319/320/321 :)
 
Denne diskusjonen har jeg jo sett opp og ned i mange andre flyforum.

Det som det ofte starter med er at en person syns at en A321 ligner på en 757 og da bør det jo automatisk følge at de har eller burda ha samme egenskaper.

Men flyene er jo ganske vidt forskjellige. 757 er jo i høy grad owerpowered, mens motsatte gjelder for luftbussen.

Sannsynligheten for at produksjonen av en 757 lignende maskin skal taes opp er vel relativt liten. Da de områder hvor den har monopol er sære nisjeruter over atlanterdammen.
 
Back
Top