...Novair a321 ETOPS
- old thread -
"A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.
Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5)."
__________________
Kurt
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=27166&highlight=novair+321+etops
,
Er Novair's A321 ETOPS-godkjente?
A321 er egentlig bare en forlenget A320, med samme vinger, og samme motorer (men som man kan ta noe mer kraft ut av), flyet har en optimal cruisehøyde som ligger noe lavere enn A320, A330 og sikkert tilsvarende maskiner fra Boeing, og kommer derfor ofte ikke over CB'er men må fly rundt.
Man kan utstyre A321 med inntil 2 ekstra fueltanker, men selv da er det ikke særlig egnet til longhauls, og var vel egentlig aldri designet for slik operasjon.
Thomas Cook har erfart at ved kraftig motvind kan det knipe å få en maskin til å fly HEL - LPA (5,5 timer), og snakker man om over 6 timer er den etter min mening uegnet, tatt i betraktning at man jo også skal tilfredsstille fuelkrav utover til å fly til dest.
A332 (A330-200) har derimot all den endurance man behøver, og mere til, men da snakker man andre vekter og avgiftsklasser (heavy).
Tally-Ho