Airbus Ulykke

Ikke nødvendigvis, hvis det kun er fronten og landing gear/motor som er skadet kan de vel bare "høgge" av fronten og bygge ny front. Vil nok tro at Etihad får rabatt på flyet hvis det repareres.

Garantert write-off! You can take that to the bank:)
 
For meg ser det ut til å bli en w.o. Det er sikkert blitt noe "bøy og tøy" bakover i skroget, kanskje også en eller begge vinger, også.
Kappe og sette på ny nese har jeg liten tro på.
Om en ser på dette bildet:
http://www.airliners.net/open.file/1293784/L/
vil en se at det også er skader helt bak til framkant av vingen :8:

Mulig at de får forskjøvet noen senere leveranser for å kunne fase inn en erstatning for Etihad på et tidlig tidspunkt.
Det er nok vanskelig å få tak i en "erstatning" med det første.
Airbus kan muligens framskynde produksjon av senere A346 noe, men desverre for Etihad er det ikke mange A346 som ruller av produksjonslinja hvert år, og produksjonen av enkelte deler starter rundt året før maskinen blir levert...
Neste A346 som kommer av linja er ln870 (skal til Etihad) (denne var ln856,) deretter er neste ln924.
Kan tenkes at ln846 og ln848 produseres snart. Dette er maskiner som egentlig skulle ha vært leverert til Virgin tidligere i år, men LH tok over slotene ca halvåret før VS skulle ha mottatt disse, og de har enda ikke blitt produsert.

Airbus ligger i dag på rundt 7-8 A330/A340 i måneden, og ln870 bør være klar for levering innen fem-syv uker. Å motta noe etter denne kan nok ta tid...
 
Airbus ligger i dag på rundt 7-8 A330/A340 i måneden, og ln870 bør være klar for levering innen fem-syv uker. Å motta noe etter denne kan nok ta tid...

Lages ikke 500/600 halveis på en "egen" linje? Mener å ha lest at Airbus has kapasitet på 7-8 330/340-300 og 1 340-500/600 i måneden
 
Snakket akkurat med en kompis hos Airbus. Flyet var ferdig med motortesten og hadde begynt å taxe, altså ikke fortøyet. Hva som skjedde vet man enda ikke. Ingeniøren som kjørte motorene og taxet var meget erfaren. De regner nokså sikkert med at flyet blir en W/O.

- Thore
 
Etihad3.JPG


Etihad2.JPG


Crewet ombord bør føle seg heldige som overlevde dette! :drunk:
 
Nå strammer Airbus til rutinene

Airbus has tightened its procedures after the testing accident in November last year which destroyed a brand-new A340-600 days before delivery to Etihad Airways.
The revision insists on installation of chocks before the wheels of the main landing-gear, as well as centre main-gear assemblies if applicable, and sets specific personnel requirements for tests.


http://www.flightglobal.com/article...ng-rules-tightened-after-etihad-a340-600.html
 
Back
Top