Airbus skal senere i dag presentere 3 flykonsepter for hydrogen, som de ser for seg som en mulighet mot 2035.
1. En turboprop med kapasitet på inntil 100 passasjerer og 1000nm
2. En mer tradisjonell turbojet, med modifiserte jetmotorer og med lagring av hydrogen bak rear bulkhead. Så flyet får en ganske lang hale. 120-200 passasjerer og over 2000nm rekkevidde
3. En slags flyvende vinge men med noe av den samme kapasiteten som turbojet maskinen over
https://www.airbus.com/newsroom/pre...eveals-new-zeroemission-concept-aircraft.html
1. En turboprop med kapasitet på inntil 100 passasjerer og 1000nm
2. En mer tradisjonell turbojet, med modifiserte jetmotorer og med lagring av hydrogen bak rear bulkhead. Så flyet får en ganske lang hale. 120-200 passasjerer og over 2000nm rekkevidde
3. En slags flyvende vinge men med noe av den samme kapasiteten som turbojet maskinen over
https://www.airbus.com/newsroom/pre...eveals-new-zeroemission-concept-aircraft.html
Airbus has revealed three concepts for the world’s first zero-emission commercial aircraft which could enter service by 2035. These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry.