Airbus og Boeing 2021 ordre

Someone

Moderator
Medlem
Ingen nye ordrer eller avbestillinger for Airbus i januar.

Boeing derimot kunne booke de 4 747-8F til Atlas, men samtidig ser det ut som 3 747-8F er avbestilt, trolig de siste til ABC. I tillegg er 1 787-8 og 2 737 MAX kansellert
 
11 nye ordre for Airbus i februar: 10 A320neo til en ikke navngitt kunde, samt 1 A330-200MRTT.

Dog med 92 kanselleringer ble nettotallet -81. Norwegian kansellerte 58 A320neo og 30 A321neo, i tillegg mottok de kansellering på 1 A320neo, 1 A220-300 og 2 A350-900
 
Ingen ny ordre, men Garuda har blitt identifisert som kunden bak en ukjent ordre på 4 A330-800 maskiner fra i fjor
 
Boeing mottok følgene ordre i februar

BDS USAF Tanker Program: 27x 767-2C
Singapore Airlines: 11x 777-9
Unidentified: 14x 737 MAX
Unidentified: 1x 747-8I
Unidentified: 4x 787-10 (RR)
United Airlines: 25x 737 MAX

Kanselleringer:
-32x 737
-19x 787 (av dette er 14 787-10 fra Singapore Airlines)

ASC606 justeringer av ordreboken, er det "tilbakeført" 5 737MAX og 11 777 kanselleringer til ordreboken, eller som formelle kanselleringer som kan være tilfelle for de 5 MAXene.

Av de 32 MAX kanselleringene skal 15 være fra WestJet, 7 fra COPA, og henholdvis 8 og 1 fra leasingselskapene Jackon Square Aviation og BOC Aviation

Den ene 747-8i spekuleres det i om kan være den ene testmaskinen som egentlig skulle til Lufthansa. Så mulig noen har kjøpt den som test eller delefly?
 
Last edited:
Boeing kan forresten da vise til pluss i ordreboken hittil i år. Det begynner bli veldig lenge siden sist
 
Airbus var ute med bestillingene for mars i dag:

En ukjent kunde har bestilt 20 A220-300, og Avolon 4 A320neo og 4 A321neo

Samtidig har en eller flere kansellert totalt 5 A320neo og 3 A321neo
 
Last edited:
196 nye ordre for Boeing i februar, 11 P-8 og resten forskjellige MAXer

777 Partners (for Flair): 24 737 (-8)
Alaska Airlines: 32 737 (-9)
Australia: 2 737-800A/P-8
USA: 9 737-800A/P-8
Boeing Business Jet: 1 737
Southwest Airlines: 100 737 (trolig -7)
Unidentified: 3 737
United Airlines: 25 737 (trolig -9)

Dog samtidig mottok de 122 kanselleringer av MAX, blant annet en på 50 (av 75 maskiner) fra Turkish, selv om de visstnok har beholdt disse som opsjoner. På den andre siden er 15 777X og 1 787, som tidligere var klassifisert som usikre ordre (ASC606) blitt oppgradert til "firm orders" igjen
 
For April kunne Airbus bokføre 25 A321neo til Delta og 1 A319noe til en privat kunde. I tillegg gjorde leasingselskapet Avolon et stunt hvor de kansellerte 16 A320neo og 6 A321neo, men samtidig bestilte 14 A320neo og 8 A321neo....så det gikk jo nesten i null (- 2 A320neo og +2 A321noe)
 
25 nye ordre, minus 17 kanselleringer, gir 8 netto nye ordre for Boeing

Nye:
ALC: 3 737 MAX
Dubai Aerospace Enterprises: 14 737 MAX
Unidentified customer: 5 737 MAX
Silk Way West Airlines: 5 777F

Kanselleringer:
ALC: 3 737Max
Comair: 2 737Max
GECAS: 1 737Max
SMBC: 8 737Max
Timaero Ireland: 3 737Max
 
7 brutto-, og 4 nettoordre for Airbus i Mai. Volaris bestilte 2 A320neo, mens Lufthansa bestilte 5 A350-900, og avbestilte samtidig 3 av samme typen. Så netto da ble 2 flere A350-900 til Lufthansa
 
Boeing kunne booke følgene ordre for mai:

Alaska Airlines: 13x 737 MAX (trolig -9)
Lufthansa: 5x 787-9
Lufthansa: 1x 777F
SMBC: 14x 737 MAX
Southwest Airlines: 34x 737-MAX 7
unidentified: 6x 777F

Samtidig ble følgene kansellert:
-48 737 MAX- Av dette virker 34 være Aeromexico og 14 Norwegian)
-5 787

I tillegg ble det justert følgene av ikke-formelle kanselleringer (ASC606 justering)
+50 737 MAX (i stor grad er dette de 48 MAXene som ble overført til kansellert over)
+18 777 (Trolig en 777X bestilling som Boeing tidligere trodde ville bli kansellert)
+5 787 (tilsvarer de 5 som ble kansellert over)
 
Airbus fikk inn følgende nye ordre i juni:

Undisclosed: 1 A220-300 og 1 A321neo
Private Customer: 1 A330-300
United: 70 A321neo

Kanselleringer:
2x A220-300
 
Boeings juni ordrer

Fedex: 19 767F og 1 777F
United: 150 737-MAX 10 og 50 737-MAX 8


Kanselleringer:
65 737 Max Flydubai
5 737 Max BOC Aviation Limited
1 737 Max Business Jet / VIP customer
2 737 NG Unidentified

ASC606 kanselleringer:
46 737 MAX
7 787
 
Kun to nye A320neo til Volaris for Airbus ordrebok i juli

Samtidig ser det ut som Czech Airlines har kansellert 3 A321neo og 4 A220-300
 
Boeing fikk inn følgende ordre i juli:

BBJ: 1x 737MAX
Fedex: 1x 777F
GOL: 9x 737MAX
Southwest: 6x 737MAX
Unidentified Customer: 3x 737MAX
Unidentified Customer: 1x 767F
Unidentified Customer: 5x 777F
Unidentified Customer: 1x 787-8
Unidentified Customer: 4x 787-9

Kanselleringer:
-15x 737-MAX (Aercap 3, GECAS 1 og 11 fra en ukjent kunde)
-2x 787-9 (1 CIT Leasing og 1 fra en ukjent kunde

I tillegg økte Boeing listen av tvilsomme ordre (ASC606 justeringer) med 1 737MAX og 10 787
 
103 nye bekreftede ordre for Airbus i august:

Condor: 7 A330-900
Malta Medair: 1 A320neo
Delta Airlines: 30 A321neo
Jet2: 36 A321neo
LATAM: 7 A320neo and 21 A321neo

Samt 3 kanselleringen, så netto ble da 99

Air Vanuatu -1 A220-300
LATAM -2 A350-1000
 
Last edited:
Netto fikk Boeing 45 nye ordre i august:

777 Partners: 8 737 MAX (trolig til Flair)
Alaska Airlines: 12 737-9 MAX
Bain Capital Griffin International: 5 737 MAX
FedEx: 1 777F
Ukjent kunde: 2 737 MAX
Ukjent kunde: 10 777F
Ukjent kunde: 7 787-9
United Airlines: 8 737 MAX (samtidig avbestilte de 8 stykker, så netto 0)

Ingen reelle avbestillinger med 20 737 og 2 787, ble flyttet over til formelt avbestilte fra "tvilsomme ordre" kategorien (ASC606)
 
Back
Top