• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus med soveplasser i underetasjen

Er det så mange som dropper bagasje på IC at det frigjør så mye plass? Må innrømme at jeg har tenkt tanken før - hvorfor ikke ha noen køysenger der nede... Men her må man vel ekstra bemanning for å holde styr på underetasjen også?

Siste episode av Finalcall.travel podden , rettelse Flypodden, hadde et tankespinn rundt det i siste episode.
Det vil vel være mest aktuelt på Ultra Long Haul, der gods i buken ikke vil være like aktuelt.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Last edited:
Er det så mange som dropper bagasje på IC at det frigjør så mye plass? Må innrømme at jeg har tenkt tanken før - hvorfor ikke ha noen køysenger der nede... Men her må man vel ekstra bemanning for å holde styr på underetasjen også?

Man fjerner cargospace, så man bør ha en god plan for å kompensere på inntektstapet. men som nevnt, trolig mest aktuelt for ULH, hvor man likevel ikke kan utnytte full payload.

Dette er vel heller ikke helt nytt, litt avhengig hvordan man ser på det. Det har jo vært mulighet for å installere blant annet crew rest i kjelleren.

Husker jeg rett har vel blant annet Swiss dette?

Husker å ha lest noen planer som Lufthansa hadde for kanskje 10-15 år siden, å ha "hengematter" i belly og det var laget tegninger på.
Dog husker jeg ikke om det var 1. april eller om det var noe som faktisk var på bordet.

Er vel noen som har dasser i kjelleren også på 330-200 (og 340-600?)
Et av våre "hjemmlige" charterselskap har vel dasser i kjelleren på sin A330-
747-8i kan leveres med senger på "loftet" men ingen har bestilt det.
Tristaren hadde vel også noe i kjelleren.

Et av våre "hjemmlige" charterselskap har vel dasser i kjelleren på sin A330-

747-8i kan leveres med senger på "loftet" men ingen har bestilt det.

Tristaren hadde vel også noe i kjelleren.

Endel med 747-8BBJ som har installert «loftet»

Tristar hadde vel galley i kjelleren

Det finnes mange fine Crew Rest muligheter.

http://www.airliners.net/photo-albums/view/Crew-Rest-Areas/6217

articlevirginrestareas3.jpg

5a2edda78a4986dc058b528c.jpg

59078d001c00002600e829f9.jpeg

PSA hadde lounge nede i sine Tristars. De ‘lange’ Tristarene hadde også kjøkken nede. Med egen cateringdør. Fint gjemmested på lange turer.

Attachments

• FB9EBE1A-5E39-42CE-A442-3126B3EDB526.jpeg
    FB9EBE1A-5E39-42CE-A442-3126B3EDB526.jpeg
    88.2 KB · Views: 307
Jeg har faktisk sett det som et reelt alternativ for langdistanseflygning å dope ned og "stable" passasjerer.

Det var vel noe slikt man drev med for noen hundreår siden, da man importerte afrikanere til Amerika og Karibien ... Dog i noe mer saktegående fartøyer.

Det var vel noe slikt man drev med for noen hundreår siden, da man importerte afrikanere til Amerika og Karibien ... Dog i noe mer saktegående fartøyer.
Så lenge det er billigere så godtar folk det utroligste.

Back