Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Someone

Moderator
Medlem
Airbus lanserer A321LR - Statustråd

Nå har de jo tilbudt versjonen en stund, men idag annonserte Airbus offisielt en LR versjon av kommende A321neo. MTOW økes til 97 tonn og rekkevidden til 4.000nm, dog usikker på hvordan range-payload kartet da vil se ut.
Uansett så hevder Airbus det vil kunne brukes på transatlantisk i 2-klasses utforming, og dermed erstatte de fleste av dagens 757 ruter (unntatt såkaldte hot&high ruter)
Leasingselskapet ALC er første kunde ut med en ordre på 30 maskiner

http://www.airbus.com/newsevents/ne...s-a321neo-with-true-transatlantic-capability/
Airbus has officially launched the A321neo with 97 tonnes Maximum Take Off Weight (MTOW) having secured the first commitment from Air Lease Corporation (ALC). The Los Angeles based lessor signed a Memorandum of Understanding (MoU) for 30 more A321neo, upsizing its commitments at the 2014 Farnborough Airshow from 60 to 90 and becoming the launch customer for Airbus’ increased range option.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Alltid kul med nya flygplan som lanseras!

Björn Kjos kanske blir sugen på att konvertera sina 100 A320NEO till 100 A321NEOLR?
Med en range på 4000nm kommer A321 NEOLR bli ett mycket lämpligare flygplan att flyga över Atlanten än Boeing 737-8MAX.
 
Last edited:
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Å fly over atlanteren med slimbody er da ikke ikke noe mål i seg selv. Jo mindre fly, jo vanskeligere er det å tjene penger .. (høyere enhetskostnader).
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Jag tror också Icelandair kommer beställa A321 NEOLR för att ersätta sin Boeing 757-200W flotta. Bolaget har 737MAX på bestättning men dessa tror jag Icelandair kommer leasa ut till andra flygbolag, precis som Icelandair 2008(?)beställde 15 B737-800 och sedan endast har leasat ut dem till andra flygbolag.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Kjos har vel sagt at han ikke er interessert i dette segmentet.

Mr. Kjos said he believes a 757-sized jet isn't required “in our structure today” and is sufficiently satisfied with the 737 Max and 787.

W
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Er jeg den eneste der godt kunne se SAS operere med en lille sub-fleet til Boston, Montreal, Philly, og måske Toronto (ikke fra cph)?
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Er jeg den eneste der godt kunne se SAS operere med en lille sub-fleet til Boston, Montreal, Philly, og måske Toronto (ikke fra cph)?
Ikke helt enig med destinajons-ønskene. Men til andre destinasjoner, hvorfor ikke? De har piloter som er sertifiserte. Kunne passe på tynne ruter med high yield som krever daglige frekvenser.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Helt klart potensiale, men SAS må få orden på andre ting i rutenettverket først ...
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Range-payload chart vs 757-200WL i følge Airbus
 

Attachments

  • 321lr range chart.jpg
    321lr range chart.jpg
    32.8 KB · Views: 1,575
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Kan jeg spør hva du tenker på da? Cimber, Blue1? Annet?

Nei, at de må få et velutbygd langrutenett først. Så må man få på plass velorganisert feed, både lang- til langruter og lang- til kortruter. Klarer man å få opp volumet og gjøre dette på en lønnsom måte, kan man fortsette byggesettet ...
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

For FI er det nok et interessant alternativ, men for de fleste transatlantiske flightene er nok dette fortsatt litt for knapt, men for noen sydenchartere kan det være interessant.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Hva med United? De opererer jo endel 757 på transatlantisk allerede, og de flyene blir vel heller ikke yngre med årene.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Delta, United, American och JetBlue som har stora A320 family fleets tror jag samtliga är pontentiella A321NeoLR kunder.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

... for noen sydenchartere kan det være interessant.
Lokalt i Skandinavia tenker jeg at noen av TCS sine A321 - om ikke samtlige - vil med tiden skiftes om til 'LR'-er ? Kan tenke meg videre at Condor management vil snart ta seg en tur til Toulouse mht utfasing av sine 757-er ?
 
Last edited:
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Lokalt i Skandinavia tenker jeg at noen av TCS sine A321 - om ikke samtlige - vil med tiden skiftes om til 'LR'-er ? Kan tenke meg videre at Condor management vil snart ta seg en tur til Toulouse mht utfasing av sine 757-er ?

Jeg ser ikke helt hva TCAS skal med en LR versjon. De flyr TOS-LPA direkte nå med de nyeste classic de nylig fikk. Dette er vel de lengste rutene de har. Om de bytter ut til NEO etterhvert tror jeg standard 321 vil holde. Vil tro den vil ha lavere driftskostnader enn LR.
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

Ikke helt enig med destinajons-ønskene. Men til andre destinasjoner, hvorfor ikke? De har piloter som er sertifiserte. Kunne passe på tynne ruter med high yield som krever daglige frekvenser.

Som hvilke destinationer? Vestover er det vel de eneste som er realistiske?
 
Re: Airbus lanserer A321neo-LR

'LR' er m.e.m. en papir-opsjon (Δ OWE = noen 100 kg) som betyr ekstra fleksibilitet, uten ekstra-kostnader (dvs, utenom en Δ pris for opsjonen da ?). Den gir muligheten ä fly lengre, dvs äpne nye destinasjoner, til steder hvor TCAS ikke flyr pr idag, og hvortil A321 NEO ikke strekker. Jeg arbeider ikke selv med TCAS Market Development, men mener at der finns folk som kan verdisette A321LR etter 2019 ... tiden vil vise om jeg tar feil ?
 
Back
Top