Airbus fly har revner

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Airbus-fly har revner

Airbus er blevet beordret til at gennemgå en række af deres nye fly, efter at der i flere tilfælde er blevet fundet revner ved vingerne.

Berlingske Tidende

En ting som nettopp slo meg; bruken av kompositt i flyenes ulike deler øker stadig, men er denne materien testet godt nok ut til at man kan være sikker på at den er like sterk som metall i det lange løp? Man har vel ikke brukt kompositt i flyets konstruksjon i så altfor mange år?

Originally posted by P.A. VIKING
Noen som sa noe om PlasticFantastic ?

eeeeh ?.... Boeing har garantert hatt endel feil igjennom med metallet også så... Kompositt er flott :devot:

Originally posted by tripple-seven

Overskriften "Airbus-fly revner" er nok litt storm i vannglass... (Uten at jeg vet)

hrmphf...minner litt om overskrifterrvi kunne funnet i VG.......i store,svarte krigstyper
:(

Alle her vet vel at det utstedes sjekk-anbefalninger/ordre fra tid til annen, men mitt spørsmål går på komposittens robusthet i det lange løp.

Har jeg skrevet at det er kompositt som revner? Jeg spør OM det eventuelt kan revne i det lange løp. Les hva jeg skriver!

Har aldri hørt om at komposittmeterialer "revner", derimot er vel delaminering (for eksempel av honeycomb strukturer) rimelig vanlig så vidt jeg har skjønt. Har selv sett en Bell bli sjekket for delaminering, ganske komisk egentlig, masse mekanikere som drev å kakket på rotorbladene med mynter for å sjekke om det kom en hul lyd = delaminering :D Husker også at de hadde en Bell inne hvor haleseksjonen hadde delaminert.

Kompositt kan selvfølgelig sprekke. Plast sprekker jo, og det er kompositt....
Nå var vel dette små sprekker i.f.m. hull som var boret i "skin" (Alu) på vingen, og det er vel rimelig vanlig hvis man gjør det feil.....

Back