'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Iflg NY Times har Airbus bestemt seg for å bygge en fabrikk ved Mobile, Alabama for produksjon av fly av type A320-familien. Dette er i utgangspunktet en modifisering av planene de hadde for å bygge A330-tankere for det amerikanske forsvaret. Mange gode arbeidsplasser i en region som trenger det.

http://www.nytimes.com/2012/06/28/business/global/airbus-said-to-plan-first-us-plant.html

Airbus, the European plane maker, plans to build its first assembly line in the United States in Mobile, Ala., in an aggressive foray into the world’s largest market for single-aisle airplanes, people with knowledge of the plan said on Wednesday.

The plan calls for an investment of several hundred million dollars in a plant on Boeing’s home turf that could eventually assemble dozens of Airbus’s popular 150-seat A320 jets each year. Details are expected to be announced as early as Monday, said the people, who spoke on condition of anonymity because the plan was still confidential.
 
Re: 'Airbus by Bubba'

Airbus har vel ikke bekreftet noe ennå og sier det er en rekke ting som må være på plass før en eventuelt produksjonslinje kan være på plass
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

http://www.avionews.com/index.php?corpo=see_news_home.php&news_id=1142829&pagina_chiamante=index.php

Airbus sin sjef skal nå være i Alabama og en pressekonferanse er annonsert 10:00 lokal tid. Ryktene sier de setter i gang byggingen av en ny linje i 2013, med åpning i 2015, og en kapasitet på 40-50 fly i året, så omtrent som deres A320 linje i Kina

Mange flotte kommentarer fra bransjen i USA til denne kunngjøringen, merk at United ikke har uttalt noe..

http://www.marketwatch.com/story/airbus-to-establish-assembly-line-in-united-states-2012-07-02
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Selv om det er gledelig a ha fabrikker naer til sine kunder, sa spörer jeg meg noen spörsmal.

Har vi ikke alrede idag en strukturellt overkapasitaet pa ca. 20-30% i marked? Og vil det lönne seg med hensyn til Total Cost of Ownership a ha flere fabrikker, ergo enda mer output?

Alrede idag ser vi en voldsom trend til "early death" av relativ unge fly. Dette kommer a forsette og forsterke seg og vil i konsekvens kutte dyp i en del av business av de manufacturers, som er höy profitabelt: Spare parts.

Innen fa ar vil det ikke lönne seg a kjöre en 10y Check pa en A320 lengre. Da kaster man flyet bort, river de brukbare deler og sender resten til Mr. Scrapper. Det er ikke synn, og vil ogsa ha betydelige konsekvenser for de finanserings-modeller...
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Ser ikke ut som at Boeing er helt enige med deg. Er sikker på at Airbus sitter på samme tall.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2317

LONDON, July 3, 2012 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) projects a $4.5 trillion market for 34,000 new airplanes over the next 20 years as the current world fleet doubles in size, according to the Boeing 2012 Current Market Outlook (CMO) released today. The company's annual forecast reflects the strength of the commercial aviation market.
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

I motsettning til innen Europa hvor blant annet de store delene sendes rundt omkring med Belugaene, så ser det ut som det blir DHL som skal frakte delene fra Hamburg til Mobile

http://m.atwonline.com/components/dhl-move-a320-family-aircraft-components-germany-alabama
Airbus has contracted DHL to transport A319, A320 and A321 aircraft components and general cargo from an Airbus production site in Hamburg to Mobile, Alabama.
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Begynner og ligne på en monteringshall nå

BzR8fwvCAAAuVJz.jpg


Airbus annonserte også denne uken at første flyet som lages der vil være en A321, da denne selger langt mer enn tidligere antatt og monteres i dag kun i Hamburg (Kina er 319/320 og Toulouse 320)
 
Re: Delta kjøper Airbus!

Hvor fremskreden er byggeriet i Mobile på Airbus`s nye samlefabrik ?
Hilsen Ole
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Begynner og nærme seg og delene til det første flyet som skal monteres i Mobile, en A321 til JetBlue, ble sendt med skip fra Hamburg i går

http://www.airbus.com/newsevents/ne...ponents-for-a320-family-production-in-the-us/
Airbus A320 family aircraft production in the U.S. is on schedule to begin this summer as the large aircraft components for the first U.S.-produced aircraft today depart from the port in Hamburg, Germany, bound for Mobile, Alabama. The major component assemblies (MCAs) consist of the wings produced in the UK, the rear fuselage section produced in Germany including the tail cone (produced in Spain), and the forward fuselage section, including the cockpit produced in France, all of which contain parts from all over the world. The horizontal (from Spain) and vertical (from Germany) stabilisers are also on board. The first aircraft is an A321ceo destined for delivery to JetBlue in 2016.
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Omtrent hele flyet er produsert i Europa, så skal alt sendes til USA i båt...Kan det være økonomi i dette?
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Omtrent hele flyet er produsert i Europa, så skal alt sendes til USA i båt...Kan det være økonomi i dette?


De har nok regnet på det. Og det er jo akkurat det samme de har holdt på med i mange år i Kina. Dessuten er det relativt billig og sende ting med båt. Og sende noe i 15 knop kontra 400 knop er ofte ganske stor forskjell.

Dessuten, i dag så sender jo Airbus de samme delene rundt omkring i Europa fra det de lages til FALene i TLS og XFW
 
Re: 'Airbus by Bubba' - Produksjonlinje i Alabama?

Det er oppmot 50% (a380)amrikanske deler på airbus fly. Er ikke helt sikker på 320 serien men det er nok en betydelig del også her.
 
Back
Top