Airbus A350 frakter

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Styret hos Airbus har godkjent å gå videre med en frakterutgave av A350

Foreløpig lite detaljer og en endelig lansering er selvsagt avhengig av at Airbus får signert med nok kunder

https://www.reuters.com/article/idUSP6N2CH015

Airbus said on Thursday its board had backed plans for a new freighter version of its A350 passenger jet as it seeks to break rival Boeing’s dominance of the air cargo market.
 
Mer om planene for frakteren her

- Basert på A350-1000 med Max MTOW 319t
- Lengden kuttet med «5 frames» foran vi hen for bedre balanse
- Ekstra stor dør bak vingen
- 109t payload, 4,5% mer enn 777F, men 10% mer volum
- 30t lettere enn en vanlig A350-1000 og 20 tonn lettere enn 777F
- Planlagt klar mot slutten av 2025

https://leehamnews.com/2021/11/11/airbus-details-a350f-specifications/

Airbus details A350F specifications
 
Singapore Airlines har signert en LoI på 7 A350F fraktere, samt 5 opsjoner

https://www.airbus.com/en/newsroom/...selects-the-worlds-newest-freighter-the-a350f

Da har Singapore Cargo bekreftet ordren på 7 A350F, som da skal erstatte deres 747-400F.

https://twitter.com/Airbus/status/1493790655709069313


Samtidig har Etihad inngått en LoI på 7 A350F, dog mistenker jeg dette i praksis er en konvertering av endel eksisterende A350-1000 ordre de ønsker kommer ut av

https://www.airbus.com/en/newsroom/...-a350f-freighter-to-join-etihad-airways-fleet

Singapore, 16 February 2022 – Etihad Airways’ has signed a Letter of Intent (LoI) for seven A350F freighters to add to its existing fleet of five A350-1000 passenger versions.
 
Air France-KLM gruppen reduserer planlagte A350F fra 8 til 6 maskiner.

https://www.ch-aviation.com/news/151324-air-france-klm-scales-down-a350f-order

Air France-KLM has adjusted its order for the new A350F freighters and will take six instead of the previously planned eight units.

The holding's spokesperson confirmed to ch-aviation that the group will be taking three aircraft for Air France and three for Martinair (Netherlands), the cargo subsidiary of KLM Royal Dutch Airlines. Each carrier was previously supposed to add four aircraft.
 
Back
Top