• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus A330F har fått første kunde...

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Airbus A330F har fått første kunde...

http://www.flightglobal.com/Article...or+Airbus+A330+Freighter+with+LoI+for+20.html

US lessor Intrepid becomes launch customer for Airbus A330 Freighter with LoI for 20 A330-200Fs
By Kerry Ezard

US lessor Intrepid Aviation Group has signed a letter of intent with Airbus for the purchase of 20 A330-200 freighters.

Deliveries of the A330-200Fs are scheduled to begin in early 2010. It marks the first publicly announced commitment for the aircraft.

“When we shifted our focus a few years back to widebody freighters, we began to keep a close eye on Airbus,” says Intrepid Aviation chief executive Ron Anderson. “Throughout its history, Intrepid has maintained a focus on the world freighter market requirements and believes the A330-200F will address the significant needs of the industry in the decade beginning in 2010.”

Airbus, which has yet to formally launch the A330-200F, received authorisation to offer the A330 freighter last summer.
The aircraft will offer up to a 64t payload over 4,000nm (7,400km).
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Noen som forresten vet trikset til å få linker til Flight Global sin side til å virke:question:
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Originally posted by LN-AFG

Noen som forresten vet trikset til å få linker til Flight Global sin side til å virke:question:

Fjern prosent-tegnene i linken
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Antar at dette ikke blir de første leveransene av A330F Airbus planlegger? Hvis de ikke får maskinen i luften før om 3 år, med stopp i A300-leveransene like rundt hjørnet, vil de i mine øyne ha et litt snevert produktspekter i frakt-segmentet mellom 2007 og 2010...
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Nå er det ikke helt sikkert at A300F legges ned likevel: Airbus rethinks move to axe A300-600 Freighter. Nå var denne artikkelen skrevet før noen formell beslutning på A332F var tatt (det er den vel fremdeles ikke?) og før noen LoI var underskrevet. Men A332F er fremdeles et stykke unna, og det er visstnok interesserte kunder på A300'n, så jeg ville ikke bli overrasket om det dukker opp noen nye bestillinger.
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Originally posted by LN-AFG

Noen som forresten vet trikset til å få linker til Flight Global sin side til å virke:question:
http://tinyurl.com burde gjøre trikset
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Originally posted by Blubird
Antar at dette ikke blir de første leveransene av A330F Airbus planlegger?
Korrekt, Flyington har i dag skrevet under på en LOI for seks stk A332F, med leveranse fra andre halvdel i 2009, og er mao launch customer, news relase her: http://www.eads.com/
I tillegg venter det antageligvis en ordre på enda 20-30 stk, som ble sluppet men kjapt trukket tilbake igjen ved en tidligere anledning.

Originally posted by Blubird
Hvis de ikke får maskinen i luften før om 3 år, med stopp i A300-leveransene like rundt hjørnet, vil de i mine øyne ha et litt snevert produktspekter i frakt-segmentet mellom 2007 og 2010...
Det kan tenkes at A306F kommer igang igjen for en liten periode, ser ut til at det ikke er helt avgjort enda... Men ja, om de ikke har noe innen dette segmentet i to år mangler Airbus helt klart et viktig produkt...
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Da har kunde nr tre, leasingselskapet Guggenheim Aviation Partners (som har spesialisert seg på frakt,) signert en avtale for 6stk. A332F, med levering fra tidlig 2010.
Kilde:
http://www.eads.com/

Mao er Airbus nå oppe i 32stk, og enda 20-27 til kan ventes å komme i de neste månedene.
Det snodige er at leasingselskaper står for flertallet av ordrene, mens trenden tidligere har vært at cargoselskapene har bestilt maskinene direkte:huh:
 
Last edited by a moderator:
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

I følge airliners.net er det for å heve nesen litt, slik at den er helt horisontal når den står parkert.
Korrekt. På A330 og A340 er ikke gulvet helt flatt, og dette fungerer dårlig på en freighter. Siden det å forlenge nesehjulet ville vært en komplisert operasjon (som kunne medført store modifikasjoner i forhold til passasjerversjonen) valgte de å plassere festet lavere på flykroppen, og heller lage en aerodynamisk fairing rundt brønnen. Pent er det ikke ...
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Hvor mange A330F er det som er lakkert i Airbus farger til nå?
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Hvor mange A330F er det som er lakkert i Airbus farger til nå?
Såvidt jeg vet, én, mens nr to kommer om ikke så lenge.

Korrekt, Flyington har i dag skrevet under på en LOI for seks stk A332F, med leveranse fra andre halvdel i 2009, og er mao launch customer, news relase her: http://www.eads.com/
Forøvrig blir det nok Ethiad som mottar første A330F, da det ser ut til at Flyington ikke kommer til å fly så veldig mye i framtiden.
 
Re: Airbus A330F har fått første kunde...

Korrekt. På C og A340 er ikke gulvet helt flatt, og dette fungerer dårlig på en freighter. Siden det å forlenge nesehjulet ville vært en komplisert operasjon (som kunne medført store modifikasjoner i forhold til passasjerversjonen) valgte de å plassere festet lavere på flykroppen, og heller lage en aerodynamisk fairing rundt brønnen. Pent er det ikke ...

Jeg vet ikke hvorfor dette er ett stort problem. En A300/A310 er heller ikke helt flatt, og vi har ingen problemer i FedEx med å verken lasse eller losse disse flytypene (bortsett fra hva vi kaller "the Airbus kink" i posisjon 8L og 9L. Hvor mye forskjell er det fra A300/310 til A330 sine gulv? Er gulvet virkelig så veldig mye brattere på A330en?
 
Back
Top