Airbus A330-300 Regional

Someone

Moderator
Medlem
Etter å stort sett vært opptatt av å øke MTOW på A330 (242t fra 2015) har Airbus idag lansert en lavvekts variant av A330-300 på kun 200t MTOW. Denne sikter seg primært mot asiatiske kunder for bruk på regionale og innenriksruter, og vil ha en maks rekkevidde på omtrent 3000nm, omtrent halvparten av den tyngre søsken
Itillegg vil teknologi fra A350 og A380 bli implementert. Itillegg blir det litt omorganisering i kabinen for å få flere seter. Intro er forventet rundt årskiftet 2015/2016

Uten at de kommer frem om de snakker kost per sete eller trip cost, så hevder Airbus denne varienten vil bli 15% billigere å operere enn en "tung" A330


http://www.airbus.com/newsevents/ne...weight-a330-for-regional-domestic-operations/
Airbus has announced a new lower weight variant of its versatile A330-300 wide-body aircraft that is optimised for use on domestic and regional routes in high growth markets with large populations and concentrated traffic flows
 
Last edited:
Re: Airbus A330-300 "light"

Uten at de kommer frem om de snakker kost per sete eller trip cost, så hevder Airbus denne varienten vil bli 15% billigere å operere enn en "tung" A330

Vil ikke reduksjon i trip cost og CASK være lik prosentvis uansett? En tung A330 og en lett A330 vil jo ha samme størrelse, og dermed er det vel naturlig at man sammenligner dem med samme config.
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Mycket intressant!
Den kanske kan vara intressant för ANA & JAL som idag bla använder betydligt tyngre och "aging" 777-200A på japanska inrikes linjer?
Max seating i både A330-300 & 777-200 är 440 stolar.
 
Re: Airbus A330-300 "light"

A330-300"light" är alltså en modern DC-10-10 eller L-1011-1...med range för ca 6h flygning.

Jag tror inte A330-300 light kommer bli populär bland charterbolag i Europa..det kan däremot A330-300HGW bli.
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Jeg tror nok også europeiske charterselskap kommer til å vurdere denne modellen, om 15% besparelse i drift er reelt er vel alltids interessant, men kan man spare 10% så er det ganske mye. En del av sandkasse-selskapene tror jeg også er interessert i skyflere som kan flytte masse mennesker billig til f.eks India, Pakistan, Kina. Men det er nok innenlands Kina og India som den er mest ideel.
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Denne vil også fungere fint som ett charterfly for feks OSL-Kanariholmene

Da vil man gå i samme fella som SAS gjorde med A300. Skal man kjøpe widebody, må man ha fleksibiliteten til også å klare f.eks. Oslo-Cancun.
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Og f. Eks SK kunne brukt den på de travleste rutene innenlands og charter til middelhavet og kanariøyene etter som hvor behovet er.

Nja, problemet er er at frekvensen trengs og infrastrukturen "mangler". Itillegg vil turn-around tiden øke -> Mindre tilgjenglige gater for andre fly, på allerede sprengte flyplasser
Og hva skal flyet gjøre mellom klokken 10 og klokken 15?
 
Re: Airbus A330-300 "light"

For Thomas Cook Scandinavia er A330-300 en moneymaker, med en inntjening som ligger over både deres A330-200, og A320/A321.
Man er særdeles tilfreds med flyet, og de har vært pålitelige hele veien. Man fyller flyet med 405 pax (noe mindre på long hauls).

Thomas Cook har begynt å vurdere fremtidige erstattere av dagens A330, og en fornyet utgave er interessant for selskapet, da det er lenge til A350 står klar.

A330 har en imponerende performance, og teknologien vil holde i mange år fremover.
Først med Dreamliner'en nærmer Boeing seg nivået til Airbus teknoligimessig. En av utfordringene til Airbus vil være å få ned fuelkostnadene på en ny A330, for å matche Dreamliner'en. Tipper man vil øke bruke av komposittmaterialer i en ny utgave.
I dag er MTOW 233 T.

Tally-Ho
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Tally-Ho, nå kjenner jeg ikke TCAS sitt ruteprogram spesielt godt, men vil en slik maskin kunne brukes på helårsbasis på europeiske/kanariske destinasjoner?
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Tally-Ho, nå kjenner jeg ikke TCAS sitt ruteprogram spesielt godt, men vil en slik maskin kunne brukes på helårsbasis på europeiske/kanariske destinasjoner?

---
Thomas Cook Scandinavia opererer A330 hele året på diverse europeiske destinasjoner, fra Skandinavia (og har gjort det siden 1999/2000). På vinteren økes produksjonen pga long hauls westbound / eastbound, og da "låner" man ekstra A330-200-kapasitet fra Thomas Cook UK.

Tally-Ho
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Under vintern flyger TCAS extremt mycket med A330 mellan framförallt ARN & Thailand.
Både A330-200 & A330-300 används och bägge flyger non-stop ARN-HKT/KBV
På HKT/KBV-ARN gör A333 fuelstop medan A330-200 flyger non-stop.

Även på ARN-Karibien använder TCAS både A333 & A332 och då sker all flygning non-stop.
 
Re: Airbus A330-300 "light"

Da har Airbus levert sin første A330-300 Regional til launch customer Saudi Arabian airlines som har bestilt 20 stykker. i følge Airbus så sparer de 20% per sete med denne i forhold til en vanlig A330-300

http://www.airbus.com/newsevents/ne...-a330-300-regional-to-saudi-arabian-airlines/
Saudi Arabian Airlines, the national carrier of Saudi Arabia, has taken delivery of its first A330-300 Regional, making it the launch customer for this new member of the versatile and successful A330 family.

csm_A330-300_Regional_Saudi_Arabian_Airlines__01___59a924b93b.jpg
 
Back
Top